≡ Menu

33 Tips Om Je Zelfvertrouwen En Eigenwaarde Te Vergroten

Zelfvertrouwen, eigenwaarde. Het zijn de twee grootste eigenschappen waar menig persoon meer van zou willen hebben. Hoewel de één misschien zelfsverzekerder lijkt dan een ander, heeft iedereen in zijn of haar leven wel een (aantal) moment(en) waarin onzekerheid naar boven komt en je de waarde van jezelf niet al te hoog inschat.

Of het nu om een ontslag gaat van je baan, de breuk van een vriendschap of intieme relatie of een financiële stresssituatie; ons zelfvertrouwen en eigenwaarde kan af en toe best een zetje in de rug gebruiken.

In deze post lees je 33 tips om meer zelfvertrouwen en Eigenwaarde te creëren.

Wat is Zelfvertrouwen en Eigenwaarde?
Zelfvertrouwen is het vertrouwen in jezelf over jezelf, om te kiezen hoe je wilt denken, hoe je je wilt voelen en hoe je wilt handelen op stimuli om je heen.

Eigenwaarde is de waarde die je jezelf geeft, bijvoorbeeld een rapportcijfer, over hoe je jezelf ziet, hoe je over jezelf denkt en wat je daarbij voelt.

Beide zijn factoren die in je mind zitten. Alles wat we zien en beleven, interpreteren en labelen we in grofweg twee categorieën: goed of slecht.

1. Handel positief
Neem elke actie met een positieve instelling, in de overtuiging dat je het kunt.

2. Hanteer een Motto dat je Zelfvertrouwen Geeft
Bijvoorbeeld “Ik Kan Het! Ik Kan Het! Ik Kan Het!” of “Ik Heb De Wereld Al Mijn Kracht Tonen”

Lach Groots

3. Lach Groots
Lachen zorgt automatisch voor een betere uitstraling en een beter gevoel over jezelf

4. Ontdoe Je Van Spanning In Je Lijf
minder spanning betekent een helderdere kijk op je leven

5. Dwing Respect Af (naar jezelf)
Als je jezelf respecteert, dan zullen anderen dat ook doen

6. Stel Doelen
Hoewel het angstig kan zijn, geeft het e wel de moed om het te doen. Moed leidt tot meer zelfvertrouwen en eigenwaarde

7. Doe Nieuwe Dingen
doe iets wat je nog nooit gedaan ehbt; het vergroot je comfortzone

Sterk lichaamstaal van Superman

8. Stimuleer Sterk Lichaamstaal
lichaamstaal is 80% van je communicatie. Een sterke uitstraling geeft je een sterker gevoel van vertrouwen

9. Doe Aan Lichaamsbeweging
wandelen, rennen en andere fysieke activiteiten sterken je lichaam en geest

10. Praat Positief Tegen Jezelf
hoe luttel het ook lijkt, positieve zelfpraat vergroot absoluut je eigenwaarde en je zelfvertrouwen

11. Kleed Jezelf in Stijl
Als je er goed uitziet, voel je je ook goed

12. Wees Dankbaar Voor Wie Je Bent
Je bent uniek in al je facetten, als een diamant waarvan er maar één is

13. Geef Jezelf Credit
Bekijk en benoem vooral wat goed gaat, niet enkel wat mis of fout gaat.

14. Maak Oogcontact
Door anderen aan te kijken maak je niet alleen écht contact, het vergroot je eigenwaarde. Jij mag ook gezien worden!

15. Stimuleer Je Talenten
Je talenten gaan je natuurlijk goed af. Gebruik dat in je voordeel en oefen ze

positieve affirmatie

16. Doe Dagelijks Affirmaties
Affirmaties helpen je om je onderbewuste ook in te laten zien dat jij het waard bent om vol vertrouwen in je leven te staan

17. Streef Anderen Met Zelfvertrouwen en Eigenwaarde Na
Zoek rolmodellen en kijk wat zij doen om zelfverzekerd en met veel eigenwaarde in het leven te staan

18. Beloon Jezelf Voor Elk Succes
Klein of groot, elk succes mag gevierd worden. Het boost je eigenwaarde

19. Spreek Met Kracht
Je klemtoon, intonatie, tonaliteit; ze helpen je je beter en sterker te voele over jezelf. Ook (of juist) als je tegen jezelf praat

20. Omring Je Met Positieve Mensen
Positiviteit is besmettelijk, neem het er dus flink van

21. Fake It Till You Make It
Ironisch genoeg helpt het om te doen alsof. Probeer maar eens een fake lach op te zetten zonder je uiteindelijk beter te voelen

You Rock

22. Erken Anderen Om Je Heen
Complementeer je anderen, dan complimenteer je jezelf eigenlijk ook

23. Speak Up
Durf je te laten horen en sprek met een duidelijke, krachtige stem. Oefen dit dagelijks en je zelfvertrouwen gaat zeker omhoog

24. Help Anderen
In altruïsme shcult egoïsme. Het geeft een goed gevoel om anderen te helpen. Dat goede gevoel is jouw beloning en geeft je meer eigenwaarde: jij bent waardevol voor de wereld

25. Sluit vrede Met Je Verleden
Wie je was of wat je deed is niet meer wie je nu bent

26. Gebruik Visualisatie Op Uitdagende Momenten
Visualiseer hoe je het resultaat wilt hebben, dan weet je welke route je zult lopen om het gewenste resultaat te behalen

27. Doe Iets Speciaal Voor Jezelf
Erken jezelf, verwen jezelf, je bent het waard!

28. Stil Je Innerlijke Criticus
Hoe minder kritiek, des te meererkenning voor wat goed ging.

29. Laat Afwijzing Los
Mensen wijzen jou niet af; je wijst jezelf af. Als een ander ‘nee’ zegt, dan komt jouw voorstel niet overeen met dat van de ander. Dat doet niets af aan jou als persoon. You still rock!

30. Vermijd Herkauwen Van Pijnlijke Situaties Van Het Verleden
Wat gebeurd is, is gebeurd. Het ligt achter je. Focus je op vandaag, wat je nu kunt doen, en waar je naatroe wilt.

31. Maak Van Schuldgevoel Een Bruikbare Emotie
Schuld betekent dat je over een grens bent gegaan van jezelf of een ander, terwijl je wist dat het niet goed was. Gebruik dit door er een actie aan te koppelen die je meer zelfvertrouwen geeft

32. Maak Van Mislukking Iets Positiefs
Er is geen mislukking, alleen informatie. Met die nieuwe informatie kun je een andere aanpak nemen

33. Geef Jezelf Complimenten
Van het moment dat je opstaat, tot het moment dat je naar bed gaat.

I'm very very good at what I do

Bedenk: je eigenwaarde en zelfvertrouwen hoeft niet verbonden  te zijn met het resultaat van je leven. Of je nu single, ziek of arm bent, het is geen graadmeter voor de waarde van jou als persoon en dus ook niet voor de mate van zelfvertrouwen die je zou moeten hebben.

Neem je huidige situatie als startpunt voor een beter leven. Begin vandaag nog met een aantal van de tips die hierboven staan en werk toe naar de zelfverzekerde persoon die je wilt zijn. Je bent het waard.

Wat doe jij om je zelfvertrouwen of eigenwaarde te vergroten? Laat je tip achter in de comentbox hieronder.

Je mening telt
{ 23 comments… add one }
  • Luciano

    Goed!

  • Geert

    Ben heel benieuwd

  • Wat een tips zeg! Ik probeer vooral te kijken naar wat ik wel doe, in plaats van naar de dingen die ik niet doe.

  • ilse bloem

    Ik denk voordat je aan de slag gaat met de tips je eerst moet uitzoeken waarom je precies weinig of geen zelfvertrouwen hebt. Eerst bewust wording, inzicht krijgen want anders stop je weg.

  • erri

    Dit heeft voor mij heel goed geholpen

  • Els

    Gezond eten, van tomaat bijvoorbeeld werd ik depressief Ik eet geen vlees en vis in verband met hormonaal disbalans. Zoek uit wat je allergieën zijn en eet dat niet.

    Ontspan genoeg. vermijd mensen die jou naar beneden halen Doe dingen die je leuk vindt. Slaap genoeg. Doe niet wat anderen van jou verwachten, maar doe wat je zelf wilt. Omring jezelf met mensen bij wie je jezelf kan zijn. Als je niet jezelf kan zijn bij iemand, dan is diegene het niet waard.

  • Bedankt Els, dat zijn nog eens 7 tips die we aan deze lijst kunnen toevoegen. Allen dragen er aan bij om je zelfvertrouwen en eigenwaarde te vergroten en een krachtiger en nog leukere leven te leiden.

    Wanneer je nou denk ‘Ik heb nook nog wel een tips om je zelfvertrouwen en eigenwaarde te vergroten’, laat dan een comment achter. Ik zeg: Op naar de 100! 🙂

    Robert

  • Marjolein

    Mijn levensmotto: Je hoeft niet perfect te zijn, durf knettergek te zijn!

  • Vangys

    Niet aantrekken van roddels. Gewoon je eigen ding doen.

  • Karl

    Blijf niet hangen in analyses van wat ooit was! Dat is voorbij en zal nooit meer anders worden. Vanaf nu schrijf je je nieuwe fantastische geschiedenis!:-)

  • Rosa

    Ik heb een moeder die zegt dat ik dit niet heb…

  • Beste Rosa,

    Wanneer je moeder zegt dat je wel of geen zelfvertrouwen hebt, dan is dat enkel waar of niet waar aan de hand van je eigen oordeel. Zelfvertrouwen is vertrouwen in jezelf en kan niet door anderen worden opgelegd of afgenomen.

    Ze kan je natuurlijk wel altijd complimenten geven, dat je een beter gevoel geeft over jezelf wat je op termijn helpt goriene in je eigenwaarde of zelfvertrouwen.

  • Cees

    Hoe kun je van een schuldgevoel een bruikbare emotie maken?
    Die vind ik lastig

  • Beste Cees,

    Elke emotie is een actiesignaal, dat laat zien dat je iets moet doen om de vrede met jezelf weer te kunnen starten. Ik zeg met nadruk vrede, omdat emoties doorgaans in twee categorieën gestopt worden.

    We hebben de positieve emoties, en natuurlijk de negatieve. Met name de emoties die we labellen als negatief zijn dikwijls de emoties waar we het meest mee vechten. En hiermee verliezen we de vrede met onszelf, en anderen.

    Je schuldig voelen over iets wat je wel of juist niet gedaan hebt is een bruikbare emotie, omdat het je laat zien dat je de situatie moet aanpassen en het contact met jezelf of een ander weer weer in balans te kunnen krijgen.

    In het Communicate 2 Connect seminar leer ik je de betekenissen van verschillende emoties en hoe je hiermee contact kunt blijven houden en zelfs versterken, ook als het om ‘negatieve’ emoties gaat.

  • Mooi artikel met handige tips!

  • Anouk

    Dank voor de tips, ik zal anderen hiermee goed kunnen helpen. 🙂

    xxxx

  • BART

    Ik weet dat verleden iets is wat niet meer terugkomt, maar het laat wel z’n sporen na in je ZIJN anno 2017. Beschadiging van eigenwaarde uit zich bij mij o.a. in perfectionisme en een honger naar waardering. Al zal ik dat nooit met zoveel woorden toegeven. Ik weet waar het vandaan komt (jeugd en verstoorde relatie met mn vader) en toch blijft het verdriet en de symptomen zich na 50 jaar nog in mijn huidige leven manifesteren. Je moet leren loslaten. Maar hoe doe je dat als je ‘s morgens wakker wordt en al gelijk opstaat met een rot gevoel. Loslaten is acceptatie dat het is wat het is (geweest). Doe ik dat dan niet goed en hoe kan ik die negatieve gedachten en de daarop volgende gedachten doorbreken. Ik vind dat erg moeilijk.

  • Beste Bart,

    Ik kan me zeker voorstellen dat je het lastig vindt om het verleden los te laten, zeker omdat er nog steeds veel waarde aan hangt. Ouders hebben belangrijke rollen, zelfs na 50 jaar nog, en wanneer dit onaangetast door blijft sudderen wanneer er met één of beide ouders nog iets uit te werken hebben, dan kan dat ingrijpende consequenties hebben.

    Loslaten hoeft niet lastig te zijn, maar vaak overtuigen we onszelf ervan dat loslaten gelijkstaat aan pijn – meer nog dan de pijn die we op dit moment ervaren; het geeft een gevoel van verlies. En het is deze overtuiging dat het vasthouden aan, in dit geval, het verleden, in standhoudt.

    Het simpele antwoord is dit: koppel meer plezier aan het loslaten van je pijnlijke verleden, dan aan het vasthouden ervan. Bedenk in welke opzichten je er beter van wordt door naar de toekomst te kijken en volledig in het heden te leven, zonder dat je verleden je uitzicht blokkeert. Wil je toch liever je verleden voor ogen houden, wellicht is dan een beter deel van je verleden meer de moeite waard om elke dag naar te kijken.

    Dit simpele antwoord vergt wat begeleiding, en ik ben je meer dan bereid om je hierin te ondersteunen en begeleiden.

    Ik hoop dat ik in ieder geval je een inzicht heb kunnen geven dat laat zien dat je situatie ten gunste kan veranderen.

  • Super bedankt voor de tips. Leuk ook om dat andere reacties te lezen. Thx. x

  • David

    Serieuze goede tips! Handel ernaar en je zal zeker progressie ervaren!!

  • Medo

    Dank u

  • Marith

    Dank voor alle tips! Ik heb alles uitgeprint en ga proberen om zo veel mogelijk toe te passen! Nu op weg naar mijn schoonheidsspecialiste. Zij is heel bijzonder en geeft me altijd een goed gevoel. Nu zien dat ik dat gevoel vasthoudt. Onzekerheid en gebrek aan zelfvertrouwen hebben me altijd parten gespeeld. Het is de hoogste tijd om er keihard aan te werken!!

Reageer Op Dit Artikel