9 Tips om Proactief te Zijn
2

9 Manieren Om Proactief Te Zijn

In de vorige blog heb ik je verteld dat je met een proactieve houding sneller successen behaalt dan met een reactieve  houding. In dit artikel geef ik je 7 tips om een proactieve(re) houding aan te nemen en je de resultaten geven waar je naar op zoek bent.

Of het nu gaat om je studie, je werk, of zelfs je gezondheid of relaties – een proactieve houding zorgt ervoor dat je de kwaliteit en de snelheid waarmee je je gewenste resultaat ervan verhoogt, alsook jezelf traint om met meer gemak meer succes aan te trekken. Hier volgen de 7 tips.

1. Organiseer Jezelf

Organiseer je gedachten, je acties en je gewoontes. Wees je ervan bewust wat je denkt, zodat jij jouw gedachten kunt sturen, en niet jouw gedachten jou zullen sturen. Wat jij denkt is optioneel aan wat jij wilt denken. Organiseer ook je acties om een bepaald resultaat te behalen (ga dus niet ad hoc zomaar iets doen), en volg ook een systeem dat je helpt in je dagelijkse succesgewoonten.

 

2. Zorg Voor Een Positieve Mindset

Een positieve mindset helpt je om proactief te zijn. Hierdoor kun je problemen oplossen in plaats van er in vast te zitten. Hoewel het transformeren van je mindset niet over 1 nacht ijs gaat, zal je wel op de langere termijn helpen sneller en makkelijker problemen op te lossen en proactiever te worden. Vul hiernaast je naam en email in en ontvang gratis mijn eBook Master Mindset.

 

3. Plan Vooruit

Als je ziet aankomen dat je veel op je bord krijgt, maak dan een To-Do lijst die je kunt onderverdelen in categorieën van prioriteit en tijdsduur. Hier vind je een mooi voorbeeld dat je direct kunt downloaden en gebruiken. Ook met projecten waar je aan werkt, doe je er slim aan om een plan te maken van stappen die je wilt nemen om tot je gewenste resultaat te komen.

 

4. Blijf Gefocust Op Je Doel

Wat de omstandigheden ook zijn, houd je doen in zicht en neem stapjes om er dichter bij te komen. In het voorbeeld van afgelopen week vertelde ik je over een picknick die je, ondanks het slechte weer, toch ook binnen zou kunnen laten plaatsvinden. De focus blijft liggen op de picknick en het weer, een externe factor, hoeft hierin geen roet in het eten te gooien. Ook jouw eigen plan – een romantisch etentje, een presentatie of een gezonde wandeling, hoeft niet te lijden onder een externe omstandigheid. Focus op je doel en laat je niet afleiden door wat er om je heen gebeurt.

 

5. Weet Je Dat Er Een Probleem Is? – Fix Het Dan!

In plaats van te doen alsof er niets aan de hand is (bijvoorbeeld in je relatie of werk), zoek naar een oplossing om je probleem aan te pakken. Soms doe je dat door simpelweg het probleem aan te kaarten bij de ander, een andere keer is het

 

6. Vraag Om Hulp Als Je Een Probleem Niet Zelf Op Kunt Lossen

In plaats van uren- of zelfs dagenlang tegen een probleem aan te kijken en maar niet de oplossing kunnen vinden, zoek iemand in je kennissenkring die je kan helpen met het tackelen van je probleem. Ook wanneer je probleem of uitdaging nog niet actueel is, maar je hem al wel ziet aankomen, vraag alvast om hulp als je nog niet weet hoe je zelfstandig het probleem op kunt lossen.

 

7. Ban Je Grootste Tijdverspiller

Eén van de grootste hindernissen om je van proactiviteit af te houden, is je Grootste Tijdverspiller. Voor de één zijn dit games en tv, voor de ander Facebook en Sudoku. Onderzoek eens wat het is waar jij de meeste tijd in steekt zonder dat je dichter bij je doel komt. Een hobby, zoals een muziekinstrument bespelen, zingen of schilderen is in deze geen tijdverspiller; het kost je meestal een beperkte hoeveelheid tijd, levert je rust op en verscherpt de vaardigheid.

 

8. Committeer Jezelf Om Iets Nieuws Te Doen

Door een nieuwe activiteit of vaardigheid te starten, help je jezelf om meer doelgericht naar een gewenst resultaat te werken. Heb je bijvoorbeeld een project wat je moet afmaken en moet je daarvoor een presentatie geven? Dan is het handig om bijvoorbeeld PowerPoint beter te leren kennen of je presentatievaardigheden aan te sterken. Hierdoor leer je niet alleen een nieuwe skills, maar ben je op voorhand al bezig met het tackelen van een potentieel probleem dat voor vertraging zou kunnen zorgen.

 

9. Zoek Naar Creatieve Alternatieven

Bedenk dat een plan bijna altijd uitgevoerd kan worden, ongeacht de omstandigheden. Of je nu een project, een picknick of een romantisch avondje uit in gedachten hebt (jaja, daar heb je ze weer), het weer, je e-mails, vrienden of die toffe film op de televisie hoeven geen roet in het eten te gooien. Kijk hoe je je plan alsnog ten uitvoer kunt brengen, ook als het regent of wanneer je vrienden onverwachts over de vloer komen. Misschien kun je samen wel die mooie film kijken of kun je je vrienden helpen vragen om je van input te voorzien. Deze tip gaat erg goed samen met tip nummer 4.

Een proactieve houding zorgt ervoor dat je problemen oplost nog voor ze uitkomen. Het zorgt er ook voor dat je jezelf traint in effectiviteit en efficiëntie. Je leert je mind beter te gebruiken, en dus sneller succesgewoontes te implementeren. Het gevolg: de shorttrack naar jouw persoonlijk succes (in vergelijking met de long-track).

Eén van mijn nieuwe proactieve gewoontes is vragen om feedback en het aangaan van de dialoog. Ik lees graag wat je van dit artikel vindt en wat je eigen tips zijn om op een proactieve manier in het leven te staan. Laat daarom hieronder jouw reactie achter, en ik om er zeker bij je op terug.

Bedankt!

Op jouw succes

Robert

Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is internationaal spreker, trainer en life-coach. Met diverse boeken, eBooks en honderden artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdfaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

  • Gerard Blijdenstijn schreef:

    Hi Robert,

    Ik heb zelf geen aanvullende tips, maar wil je we graag bedanken voor deze 9 manieren om proactief te zijn!

     
  • […] eindpunt heb je grotendeels zelf in de hand. Leef je vandaag gezond, gelukkig, gemotiveerd en proactief, dan train je jezelf om ook op de lange termijn een soortgelijk leven te […]

     
  • >