Gewoontes: De Vierde Pijler Voor Succes In Het Nieuwe Jaar - Robert van der Wolk

Gewoontes: De Vierde Pijler Voor Succes In Het Nieuwe Jaar

 

 

Het is de laatste dag van de eerste maand van het nieuwe jaar. 1 Januari lijkt voor sommigen alweer ver in het verleden te liggen, terwijl voor anderen het jaar nog steeds net zo vers en fris aanvoelt als de winterwind die over het land waait. Hoe ver ben jij met jouw doelen en voornemens eigenlijk?

Als je de goede-voornemens-handdoek al (bijna) in de ring hebt gegooid, dan kun je er vergif op innemen, dat één van de vier pijlers voor succes je ontbreekt. Gelukkig is het nog niet te laat om alsnog de draad weer op te pakken en jezelf te trainen in deze vier vaardigheden.

Onderzoek eens voor jezelf of je de focus wilt leggen op motivatie, of dat je juist meer discipline nodig hebt, of dat je beter bij de kern kunt beginnen en bepaalde overtuigingen, die in de weg staan kunt aanpakken en veranderen.

In elk van de hierboven genoemde voorbeelden gaat het uiteindelijk maar om één ding: het trainen van de vaardigheid, zodat je er een gewoonte van maakt.

Gandhi zei ooit dat je gedachten je woorden bepalen, en je woorden je acties. Je acties geven op termijn vorm aan je gewoontes. En bekijk je je gewoontes over 10, 20, 30 of 40 jaar, dan heb je uiteindelijk je destiny te pakken.

Het is dus fundamenteel belangrijk dat je de juiste gewoontes erop nahoudt om ervoor te zorgen dat je voor jezelf een destiny creëert die jij wilt. In dat opzicht is “destiny” helemaal niet zo zweverig, dat je niet weet waar je met je leven naartoe gaat; het is de som van al je gewoontes en acties.

Sterker nog, de koers van je leven en het uiteindelijke eindpunt heb je grotendeels zelf in de hand. Leef je vandaag gezond, gelukkig, gemotiveerd en proactief, dan train je jezelf om ook op de lange termijn een soortgelijk leven te leiden.

In het vorige stuk heb ik je verteld dat we tegenwoordig leven in een wereld van instant gratification; alles moet per direct geregeld zijn, klaar terwijl je wacht en 24/7 beschikbaar. Zo’n wereld lijkt gemakkelijk, maar is enkel gericht op de pleziertjes van de korte termijn. Wie in staat is op de lange termijn gericht te blijven, en de acties te nemen in het nu, om die lange termijn resultaten te bereiken, creëert een reeks van gewoontes die hem of haar zullen helpen om constructief en stapsgewijs te blijven bouwen, aan een betere en stralendere toekomst.

Op de korte termijn dus ‘nee’ kunnen en durven zeggen tegen dat wat je op lange termijn meer zal kosten, helpt je om een gewoonte te maken van die handelingen die je ondersteunen.

Onthoud dat slechte gewoontes gemakkelijk aan te leren zijn en moeilijk om mee te leven, terwijl goede gewoontes moeilijk aan te leren zijn, maar makkelijk om mee te leven. En zoals Goethe ooit zei: alles is moeilijk voordat het makkelijk is.

Wanneer kun je dan spreken over een gewoonte?

Een gewoonte is een fysieke, mentale of emotionele handeling die gedaan wordt zonder dat daarbij je bewuste mind of bewustzijn een actieve rol speelt. Ons leven zit vol met gewoontes, denk maar eens aan wat je doet wanneer je opstaat, wat je voor ontbijt eet, hoe je je dag begint en afsluit, wat je als eerste doet als je thuiskomt, hoe je doorgaans met anderen praat, hoe je je routes maakt in het verkeer, en hoe je je in het verkeer gedraagt, hoe je reageert als er plotseling iets aangenaams of juist onaangenaams gebeurt.

Onze mind zit zo in elkaar, dat het blindelings vertrouwt op gewoontes. Het is een mechanisme dat je helpt om niet gek te worden; stel je voor dat je elke keer een soortgelijke handeling zou moeten doen alsof het de eerste keer was – je zou gek worden!

Om een handeling een gewoonte te laten worden moet je dus regelmatig de tijd nemen om een herhaling te maken van datgene dat je tot een gewoonte wilt maken.

Volgens sommigen is een gewoonte echt gecreëerd in 21 dagen. Anderen zeggen dat het 30 dagen is, en weer anderen roepen dat je er 3 maanden voor moet uittrekken. Wat precies de exacte tijd is die je moet uittrekken is lastig te zeggen.

Reden hiervoor is namelijk dat je een goede gewoonte gemakkelijk kan afleren voor een slechte gewoonte. Hoe vaak heb jij immers al geprobeerd om die paar extra kilo’s blijvend van je lijf te houden?  Voor je het weet ben je toch weer over de schreef gegaan en bevind je je op het pad van middelmatigheid en teleurstelling.

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik net zo snel een goede gewoonte kan aan leren als weer kan afleren. In 2010 wilde ik de marathon gaan lopen, dat uiteindelijk niet doorging vanwege nierdialyse. Desalniettemin leefde ik supergezond en rende ik meerdere keren per week hard. In 2012 vond ik mezelf sterk genoeg om het nog eens te proberen: ik schreef me in voor de New York marathon en werd ingeloot.

Niets kon me stoppen dacht ik, totdat er een telefoontje kwam van de specialist die me vertelde dat ik de kans had om per direct een nier en een pancreas getransplanteerd te krijgen. Daarnaast was er ook nog een orkaan die roet in het eten blies en de hele marathon deed annuleren.

Twee jaar later, na een jaar van herstel en een jaar van hard en intensief trainen volgde dan eindelijk mijn moment: op 2 november 2014 liep ik de New York marathon met succes uit.

Je zou kunnen zeggen dat met zoveel jaar aan voorbereiding en toewijding ik mezelf wel geconditioneerd zou moeten hebben om de gewoonte te hebben om gezond te leven, in ieder geval ten aanzien van beweging.

Wel, het is nu 2017, en sinds de marathon drie jaar geleden heb ik nooit meer mijn hardloopschoenen aangetrokken, noch heb ik ooit nog een meter hardgelopen.

Sommige gewoontes hebben echt flink de tijd nodig terwijl andere sneller en gemakkelijk te vormen zijn. In de regel is het zo dat kleine gewoontes sneller en gemakkelijker gevormd zijn en in stand gehouden worden dan grotere gewoontes.  Zo is een kwartier of half uurtje wandelen gemakkelijker gevormd dan een half uur hardlopen. Een groene smoothie voor je ontbijt maken kan daarentegen weer makkelijker zijn dan elke dag een half uur lopen.

Het is goed om eens voor jezelf op te schrijven welke oude en slechte gewoontes je wilt verruilen voor nieuwe en goede gewoontes. Neem daarbij de tijd om niet alleen vanuit je enthousiasme en optimisme iets op papier te kalken, maar ook te bedenken of die nieuwe gewoonte relatief gemakkelijk of moeilijk te bereiken en te onderhouden is. Misschien doe je er verstandiger aan om eerst te beginnen met een nieuwe gewoonte die laagdrempelig is, en je toch op het pad brengt naar je uiteindelijke ‘ultieme’ gewoonte.

Je hebt natuurlijk motivatie nodig, evenals de overtuiging om te geloven dat je sterk genoeg bent om iets slechts te verruilen voor iets goed. En natuurlijk heb je de zelfdiscipline nodig om door te zetten wanneer het uitdagend wordt.

Elk van de vier pijlers die ik de afgelopen maand met je besproken heb zijn met elkaar verbonden. Mis je er één, dan worden de resterende drie zwaarder om te onderhouden, en moet je veel meer inzetten om alsnog tot je doel te komen.

Er zijn nog 11 maanden te gaan voordat 2017 afloopt. Het lijkt misschien ver in de toekomst te liggen, en toch wil ik je uitnodigen om zover te kijken. Het zijn namelijk de succesvolle mensen die ver in de toekomst kijken en die acties nemen in het Nu, om dichter bij hun beoogde doel te komen.

En het feit dat je op deze website deze laatste regels leest, laat al zien dat jij jezelf tot die succesvolle mensen wilt en ziet behoren.

Visualiseer daarom eens 31 december van dit jaar. Dat is over exact 11 maanden. Hoe wil jij je dan voelen? Wat heb je bereikt? En welke gewoontes heb je bemachtigd? Hoe sta je er bij? Wat zijn de resultaten waar je trots op bent?

Met dit beeld in je mind, heb ik nog maar één vraag voor je: welke ene actie ga je nu nemen om vandaag dichter bij dat doel te komen? Maak van je daad een gewoonte.

Ik zie je antwoord graag hieronder.

Op jouw succes,

Robert

 

 

 

Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Met 18 boeken en eBooks, en meer dan 600 artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

>