Word 100 Jaar Met Deze 3 Gewoontes - Robert van der Wolk
1

Word 100 Jaar Met Deze 3 Gewoontes

 

 

Dit is de beste tijd om te leven. Moderne innovaties hebben ons meer mogelijkheden gegeven dan we ooit voor mogelijk hielden.

Tot slechts enkele decennia geleden dachten we dat een lang leven eerder te maken had met geluk en toeval, en reikten onze gedachten vaak niet verder dan ‘morgen’. Vandaag de dag biedt technologie, wetenschap, en een veel betere kennis van het menselijk lichaam ons de mogelijkheid om langer en gezonder te leven dan ooit tevoren.

En dat geldt niet alleen voor jezelf. Want met een gezonder en langer leven heb je meer invloed op de generaties die na je komen, en heb je zelfs de gelegenheid om de wereld waarin we leven, positief te beïnvloeden.

Om die reden alleen al is het van groot belang om zo lang mogelijk in je beste gezondheid te leven.

Als je kijkt naar de grootst groeiende groep mensen in Nederland, dan kun je zien dat dit de demografische groep mensen is van 80 jaar en ouder. Vergeleken met vroeger is een lang en gezond leven dus niet een kwestie van toeval of geluk, maar een kwestie van keuze en design.

Je kunt er feitelijk vandaag voor kiezen om in een uitstekende staat van gezondheid te verkeren, zelfs wanneer je kampt met een fysieke uitdaging. De eerste regel hierin is dan ook om jezelf nooit te vergelijken met anderen, maar enkel met jezelf.

Hoe blijf je gezond en vitaal?

Ruim 50% van mensen van 20 jaar en ouder lijden aan obesitas. Dat wil zeggen dat ze een BMI (Body Mass Index) hebben van 25% of hoger.

Alles wat je bent en ooit zult zijn is het gevolg van je keuzes en beslissingen. Wanneer je een aspect in je leven wilt veranderen, dan is het zaak om andere keuzes en beslissingen te nemen.

En, laten we eerlijk zijn: de enige manier om het gewicht te krijgen en te houden dat je wilt hebben, is door minder te eten en meer te bewegen. Dit, in schril contrast tot wat er door zovelen ‘experts’ beweerd wordt kost tijd, discipline en doorzettingsvermogen.

‘Waarom?’ hoor ik je vragen. Omdat het een gewoonte is geworden om tussen de maaltijden door te snacken, om ’s morgens niet of heel vluchtig te ontbijten en je vervolgens schuldig maakt aan de koffiepauze-koekjes. Of omdat je ’s avonds meer eet dan goed voor je is (tip: hanteer het har hachi bu principe).

En net zoals het maanden duurt voordat je die extra kilo’s erbij hebt gekregen, zo kost het ook tijd om die extra kilo’s er weer af te krijgen. Een quick-fix is hier in bijna alle gevallen niet een langdurige oplossing, en leidt enkel vaak tot een jojo-gewicht.

Hoewel het niet makkelijk is om deze gewoontes te doorbreken, is het wel mogelijk, en hierop leg ik de nadruk. Dát is je doel.

1. Eet het juiste voedsel.
Het klinkt te simpel om te benoemen, en toch is het één van de belangrijkste gewoontes om jezelf aan te meten, wanneer het aankomt op het creëren van een gezond, vitaal en lang leven. De juiste voeding eten, in de juiste proporties, op de juiste tijdstippen.

Een gebalanceerd dieet, of liever een lifestyle, dat voldoende groenten, fruit en granen bevat, helpt je om vanaf nu een goede en gezonde weg in te gaan voor je lichaam en geest.

Daarnaast zijn er nog een aantal simpele principes die je kunt hanteren om je ideale gewicht te blijven houden zonder al te veel moeite, meer energie en vitaliteit te ervaren en de weg naar 80, 90 of 100 gemakkelijker en gezonder te laten verlopen.

Vermijd bijvoorbeeld de Witte Drie: suiker, witte meel en zout. Het elimineren van dit witte gif is zo simpel, en tegelijkertijd zo krachtig, dat het je pad naar een beter gewicht en meer energie zeker helpt te versnellen.

2. Zorg Voor Voldoende Beweging.
De volgende gewoonte die je moet hebben is die van effectieve beweging. Naarmate we ouder worden, zijn de meesten van ons geneigd om minder te bewegen, zelfs als je in je jonge jaren met regelmaat sportte.

Het menselijk lichaam is erop gebouwd om regelmatig te bewegen. Om je spieren en gewrichten soepel te houden moet je de gewoonte ontwikkelen om elke dag je lijf in beweging te brengen.

Een makkelijke vuistregel is om 200 minuten per week te bewegen. Wandel bijvoorbeeld naar het ziekenhuis of dialysecentrum (als je nierpatiënt bent), laat je geleidehond een keertje extra uit, of neem een hond, als je nog niet een wandelaar bent. Met slechts 30 minuten per dag aan beweging kom je zonder moeite over de grens van 200 minuten.

Zorg dat longen voldoende zuurstof krijgen door te fietsen, op de loopband te stappen of door een roei- of fietsmachine te bestijgen. Doe aan aerobics, ga zwemmen of begin met joggen. Wanneer je je hart en longen op gang brengt, ontwikkel je de discipline die je helpt meer te doen in minder tijd, gelukkiger te worden en meer energie te hebben.

3. Krijg Voldoende Slaap.
De derde gewoonte voor een overall geweldige gezondheid is die van voldoende rust. Zorg voor ten minste 7 tot 8 uur ononderbroken slaap. Slaap je 6 uur per nacht of minder, en blijf je je hele dag en avond volstouwen met activiteiten, dan creëer je mettertijd een slaaptekort.

Je kunt je zelfbeeld, zelfvertrouwen en de manier waarop je werkt aanzienlijk veranderen door de routine op te bouwen om ’s avonds rond 22:00 naar bed te gaan, en de televisie, tablet of telefoon in de woonkamer te laten liggen. Op die manier vermijd je ook de verleiding om vanuit je bed alsnog te gaan Facebooken of internetten.

Onthoud dat het de gewoontes zijn die de koers van je leven bepalen. Ook al vergt het creëren of veranderen van een gewoonte tijd, energie en discipline – blijf jezelf eraan herinneren dat het mogelijk is. Dat je het kan.

Welke van deze drie gewoontes heeft op dit moment voor jou de grootste prioriteit? Deel hieronder jouw antwoord en vertel ook wat je gaat doen om die specifieke discipline tot een gewoonte te maken.

Op jouw succes,

 

Robert

 

Deel deze post door op de sociale mediaknoppen hieronder te klikken, zodat jouw vrienden en familie ook van deze informatie kunnen profiteren.

Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Met 18 boeken en eBooks, en meer dan 600 artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

  • Ilse schreef:

    De combinatie eten en bewegen. Ik doe beide op goed niveau, maar maak er nog geen tijd voor er bewust naar te kijken

     
  • >