7 Voedingsmiddelen Die Je MOET Vermijden

Optimaliseer Je Gezondheid en Vitaliteit

8  comments

Natuurlijk, het is makkelijk – als je geen zin hebt om te koken dan laat je iets komen, wip je even langs de afhaal of gooi je een kant-en-klaar maaltijd in de magnetron. Maar wees heel bewust wat je je lichaam geeft. Je kunt nog zo’n mooie sportauto hebben; als je er de verkeerde brandstof ingooit, dan zal ‘ie vroeg of laat stoppen met rijden. 

Bewust met je lichaam en je gezondheid bezig zijn is één van de meest fundamentele voorwaarden voor succes. Het zou het mooiste zijn om de beste voedingsmiddelen in huis hebt die je lichaam verzorgen en helpen te sterken. Maar, met de prijs van biologisch en/of organisch voedsel dat ergens rond onze stratosfeer hangt, moeten er ook alternatieven zijn om gezond te leven.

Hieronder lees je 7 voedingsmiddelen of ingrediënten die in geen enkel opzicht je lichaam helpen te sterken, of zelfs schade veroorzaken en je lichaam juist verzwakken.

Heb je zelf nog toevoegingen aan deze lijst, zet je aanvulling dan hieronder in het commentaarveld. Hoe meer je weet, hoe beter je eet!

1. Smaakversterkers MSG (E621)

E621, hoewel een door de EU goedgekeurde hulpstof,  is een synthetische smaakversterker die in vrijwel alle zoute en hartige verpakte voedingsmiddelen zit. E621 staat ook wel bekend als mononatriumglutaminaat (MSG), Unani of Vetsin, en sinds kort ook ‘gistextract’.

MSG word in verband gebracht met kwalen als obesitas, diabetes, hartaanvallen, migraine, hersenbeschadiging en epilepsie en werkt zeer verslavend.

Check met deze app welke andere E-nummers schadelijk zijn en welke veilig.

 

2. Kunstmatige zoetstoffen

E951, beter bekend als Aspartaam is hier het beste voorbeeld van. Hoewel Aspartaam oorspronkelijk op de markt werd gebracht als een medicijn tegen buikpijn en maagkrampen, werd al gauw duidelijk dat de extreem zoete synthetische stof in populariteit steeg vanwege de smaak.

Het middel, dat al sinds 1981 op de markt is, is in een kleine dosis relatief onschadelijk, maar evenals MSG, zit Aspartaam, en sacharine  in zo veel producten (met name ‘light’-producten), dat de dagelijkse hoeveelheid een ernstig risico vormt op langere termijn.

Meer informatie over MSG en Aspartaam kan je vinden in het boekje “Wat zit er in uw eten” geschreven door Corinne Couget.

 3. Margarine

Wat veel mensen niet weten over margarine, is dat het op moleculair niveau slechts 1 component verschilt met dat van verf. Margarine lijkt een goede variant op roomboter – het is een stuk minder vet – maar verhult veel van haar schadelijke geheimen. In België wordt het ‘plastiekenboter’ genoemd.

In margarine zitten onder meer transvetten, die bijdragen aan verschillende gezondheidsrisico’s (hartziekte, hormoon onbalans en kanker. Ook bevat margarine  Hexaan, en andere chemische toxines.

 

4. Magnetron maaltijden

Alles wat uit de magnetron komt is dood en verbrand. Het lijkt radicaal om te zeggen, maar het is absoluut waar. Uit onderzoek blijkt dat voeding bereid in de magnetron nagenoeg geen enkele voedingswaarde meer heeft, en enkel de meerwaarde biedt om je eten warm te maken.

Bovendien staat je eten bloot aan bestraling, iets dat je in mijn optiek zeker in overweging zou moeten nemen als het gaat om voeding en gezond leven.

5. Koemelkproducten

Hoewel koemelk haast niet weg te denken is in onze cultuur, geeft het weinig toevoeging aan ons dieet. Melk sterkt niet de botten, zoals beweerd wordt – in tegendeel. Het zorgt voor botontkalking. Dit komt omdat de verhouding fosfor - calcium   2:1 is. Dit betekent dat er meer fosfor in melk zit dan calcium. Om te compenseren heeft het lichaam een andere bron nodig om de verhouding recht te trekken. Dit gebeurt door calcium uit de botten te halen.

Daarnaast zijn tal van mensen allergisch of intolerant voor lactose, een melksuiker. Niet gek, gezien de mens het enige wezen is dat vrijwel zijn gehele leven melk drinkt van een ander dier.

Alternatieven voor koemelk of andere dierlijke melk zijn kokosmelk, rijste-melk of notenmelk.

6. Energy drankjes

Energy drinks bestaan feitelijk uit 3 componenten: water, suiker en cafeïne. Door hun extreem hoge dosering cafeïne, alsook de toevoeging van guarana, kunnen energy drinks voor problemen zoals hoofdpijn, hartritme-stoornissen, uitdroging, hoge bloeddruk zorgen. 

Tegelijkertijd worden deze drankjes in verband gebracht met obesitas, Diabetes, ADD en Autisme (dit vanwege langdurige overstimulering van de hersenen en de hoge dosis suiker).

7. Geraffineerde witte meel

Geraffineerde witmeel komt in veel kant-en klare producten, en heeft een extreem hoge hoeveelheid koolhydraten die niet alleen zorgen voor obesitas, maar volgens een onderzoek  gepubliceerd in het blad Cancer Epidemiology, Mile Markers, and Prevention heeft het consistent eten van geraffineerde koolhydraten een risicotoename op borstkanker bij vrouwen van maar liefst 220%!

Het is makkelijk om deze kennis te laten voor wat het is. Gewoontes zijn wat dat betreft niet makkelijk te veranderen. Maar werkelijke verandering zit in actie.

Wil je gezonder leven, en ook op het vlak van gezondheid meer succes hebben, kijk dan eens kritisch naar je eetgewoontes.

Heb je zelf tips of toevoegingen, laat dan zeker je reactie hieronder achter. Hoe meer je weet, hoe beter je eet.

Op jouw succes, 

Robert 

 

 

 


Tags

ADD, autisme, chronische ziekte, diabetes, E621, E951, energy drinks, gezond, halvarine, hoge bloeddruk, koemelk, light-producten, margarine, MSG, obesitas, ongezond, smaakversterkers


Lees dit ook 

De 4 Communicatiestijlen Die Je Moet Beheersen Om Met Iedereen Een Goed Contact Op Te Bouwen

De 4 Communicatiestijlen Die Je Moet Beheersen Om Met Iedereen Een Goed Contact Op Te Bouwen

Hoe Vind Ik Mijn Passie?

Hoe Vind Ik Mijn Passie?

Robert

Over de auteur

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

  • […] suikers, geraffineerd meel en kant-en-klare producten (hier zitten vaak toevoegingen in, zoals MSG of E621), dat erom bekend staat het hongergevoel te […]

  • This paragraph is truly a fastidious one it assists
    new the web people, who are wishing for blogging.

  • Howdy are using WordPress for your blog platform?
    I’m new to the blog world but I’m trying
    to get started and create my own. Do you require any html coding knowledge
    to make your own blog? Any help would be really appreciated!

  • I do not even know the way I ended up here, but I assumed
    this publish was good. I do not recognize who you are however definitely
    you are going to a famous blogger should you aren’t already.

    Cheers!

  • Dominga schreef:

    Hai Robert,
    Helaas worden wij met z’n allen steeds gekker gemaakt over voeding en veel van wat je schrijft kan ik mee instemmen. De discussie over de stoffen die je noemt is nog lang niet uitgewoed en het lijkt allemaal niet zo simpel te zijn.
    Graag wil ik je als aanvulling op dit stuk wijzen op dit blog: http://www.liesbethoerlemans.com/2012/09/wat-zit-er-in-uw-eten-bevat-veel.html
    Ik vind haar blog een nuchtere verademing tussen alle bangmakerij en haar tips, om zo natuurlijk mogelijk te eten zinvol. Hartelijke groet!
    Dominga

  • In mijn persoonlijke situatie heb ik ook de negatieve gevolgen ondervonden van de hierboven genoemde voedingsbronnen.

    Bij mij is op jonge leeftijd ADHD vastgesteld en heb daar ook Ritalin voor gekregen om mij te helpen bij mijn concentratiestoornis.

    Het negatieve effect, waar ik me pas recent bewust van ben, is dat het voor emotionele schommelingen zorgt en na uitwerking van het medicijn je dan ook in een dip raakt. Dagelijks gebruik heeft dan ook als gevolg dat je overdag het positieve ondervind en je kan focussen.

    Maar door de bijwerking je ritme ontstoord. (beste te omschrijven; Ritalin zet je bioklok op pauze. Neem je het s’ochtends in en stop je einde middag zit je dus voor je gevoel savonds lekker op de bank terwijl je lichaam&geest zich ergens in de voormiddag bevind, erg verwarrend.) Dit samen met het dipje zorgt voor een slecht onregelmatig ritme en ontstoord dan ook nog eens je etenspatroon, een essieeel onderdeel in je bioklok.

    Oplossing: Omega3 vetzuren!
    Voor mij gevonden in het overheerlijke en veelvuldig rond zwemmend visje ‘de haring’!

    Op mijn weg naar mijn werk, tegen over een basisschool staat, heel toevallig de beste viskraam van Haarlem waar Philip de lekkerste visjes schoonmaakt.

    Een ideaal begin van de dag, focus op 100%, buik gevuld, en de uitjes dragen natuurlijk ook bij aan de voeging, maar dat is weer een ander verhaal, iets met ouder worden enzo….

    x, B.A.S.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Meld je aan voor de nieuwwbrief

    >
    Success message!
    Warning message!
    Error message!