10 Tips Voor Meer Energie en Vitaliteit - Robert van der Wolk

10 Tips Voor Meer Energie en Vitaliteit

 

Met alle feestelijke dagen achter de rug, is het voor velen tijd om de broekriem weer aan te halen. Ook als het niet je doel is om af te vallen, kan het toch een goede keuze zijn om het jaar met meer energie en vitaliteit te starten.

Goede voornemens zijn mooi, en helaas werken ze voor lang niet iedereen. Het veranderen van een gewoonte is niet gemakkelijk, en het geheim ligt er dan ook in om een beperkende gewoonte in te ruilen voor een ondersteunende.

In dit artikel lees je 10 tips hoe je jouw lifestyle stapsgewijs kunt veranderen naar een leven met meer energie en vitaliteit.

 

  1. Vermijd “Witte” Koolhydraten

Witte koolhydraten hebben een slechte invloed op het niveau van je bloedsuiker. Daarnaast vergroot dit de kans op diabetes aanzienlijk. Witte koolhydraten zijn onder meer pasta, wit brood, suiker en witte rijst.

Wanneer je koolhydraten eet, eet dan bij voorkeur oergranen, je lichaam kan deze beter verteren. Voorbeelden hiervan zijn Quinoa, Amarant en Kamut.

 

  1. Eet Een Gevarieerde Maaltijden

Veel mensen hebben de indruk dat ze heel erg gevarieerd eten. Schrijf eens elke dag op wat je eet en doe dit een maand lang. De kans is groot dat je tot de conclusie komt, dat die variatie helemaal niet zo groot is. Wanneer je 5 ontbijten, 5 lunches en 5 diners hebt en deze afwisselt, dan heb je125 (5x5x5) verschillende variaties die je kunt maken voor een smakelijk dagmenu.

Dit maakt het leven een stuk eenvoudiger en minder stressvol – je weet immers waaruit je kunt kiezen. Variatie heeft een betere werking van je lichaam dan wanneer je dag in, dag uit hetzelfde (soort) eten op tafel blijft zetten.

 

  1. Drink GEEN Calorieën

Vermijd softdrinks, zoals cola. Naast de enorme hoeveelheid aan suikers zijn deze dranken ook nog eens ontzettend zuur en neemt bij het drinken van zelfs 1 glas de kans op ziekte aanzienlijk toe.

Vermijd ook Lightproducten. (als je dan toch softdrinks wilt drinken, dan ben je ‘beter’ af met de gesuikerde versie; Lightproducten zijn gezoek met aspartaam, een kunstmatige zoetstof die de risico’s op kanker drastisch kan doen toenemen. De verzuring zorgt ervoor dat je spieren zwaar aanvoelen, waardoor het moeilijker is om te bewegen.

Een goed en simpel alternatief is het drinken van water; tussen de 2,5 en 3,5 liter per dag. Water stimuleert je ontgifting en helpt bij het behouden van een gezond gewicht. Je versterkt je immuunsysteem en vermindert de kans op ziekte.

 

  1.  Eet Fruit Met Vezels

Fruit bevat grote hoeveelheden fructose (vruchtsuiker). Dit heeft een flinke impact op het niveau van je bloedsuiker en activeert je trek in zoete producten. Wanneer je een (verse) sap drinkt, zitten er geen of nauwelijks vezels in.

Vezels zorgen voor een langzamere opname van de fructose. Eet daarom fruit en drink sapjes met mate. Een andere mogelijkheid is het maken van een smoothie, Gebruik de hele vrucht, inclusief schil (waar mogelijk) of voeg vezels toe, zoals havermout, boekweit, spelt, amarant, quinoa en/of chia zaad. Voorbeelden van goed fruit zijn ananas, frambozen, blauwe en zwarte bessen.

 

  1. Eet 1 Dag Per Week Alles Wat Je Lekker Vindt

Ga 1 dag per week LOS! Eet alles. Begin bijvoorbeeld met een lekker eiwitrijk ontbijt, eieren, eiwit shake, (geiten)kwark of yoghurt met wat muesli. En eet daarna alles wat je wilt, letterlijk!

De zaterdag heeft bij mij de voorkeur om los te gaan. Probeer uit welke dag voor jou het beste werkt.

De gedachte hierachter, is dat je hiermee jezelf de toestemming en de vrijheid geeft om uit de band te springen buiten je gezonde lifestyle. Het kan soms wat moeite kosten om gedisciplineerd te blijven als het op gezonde voeding aankomt. Door eens in de week los te gaan, vervul je de behoefte tot het eten van, laten we zeggen, minder gezonde voeding.

 

  1. Krachttraining

Wil je gewicht verliezen? Krachttraining is de basis. En dit hoeft niet perse in de sportschool! Denk bijvoorbeeld eens aan een Bootcamp, Kettlebell, TRX of circuittraining in de buitenlucht.

Ook eenvoudige oefeningen, zoals opdrukken en the plank of ga op zoek naar een personal trainer die 1 of meerdere keren in de week met je gaat trainen. Meestal doe je nét dat beetje extra dat je sneller, effectiever en veiliger de resultaten helpt bereiken die je wilt.

Stel vooraf altijd eerst een doel; dit helpt je gerichter te werken naar je resultaten. Ga ook vooral efficiënt met je tijd om: urenlang trainen is zonde van je tijd. 45 minuten krachttraining is meer dan genoeg. Meer heeft weinig extra toegevoegde waarde.

 

  1. Doe Cardio- en Duursport Training

Wil je je conditie verbeteren? Wil je een wedstrijd lopen/, fietsen of schaatsen?

Wanneer je een beginner bent, ga dan niet meteen, ongetraind urenlang aan de gang – dat is een recept voor blessures. Op internet zijn er diverse loopsites (waaronder Asics, Nike, Adidas) waar je gratis schema’s kan downloaden.

Mijn ervaring is, dat wanneer je een doel hebt (bijvoorbeeld een wedstrijd) je motivatie om te gaan sporten groter is, dan wanneer je ‘ad hoc’ gaat sporten. Voorbeelden van leuke sportactiviteiten zijn de KikaRun, Sponsorloop of de fietstocht (Alpe D’huez).

 

In Oktober is de Amsterdam Marathon, hier kan je 8, 21 of een volledige marathon (42 kilometer) lopen. Wil je dit jaar sportief aan de slag, lekkerder in je vel zitten én gezonder leven; dan kan mijn coach – met wie ik de New York Marathon heb gelopen – je hierbij naar je doel toe helpen.

Vaak werkt het ook beter om in een groep te trainen, dus kijk bij jou in de buurt of er een groep is bij wie je je kunt aansluiten.

 

  1. Meer Is Niet Altijd Beter

Meer en/of langer trainen per keer hoeft niet tot betere resultaten te leiden. Vaak bereik je meer met kort intensief trainen, dan urenlang zweten en zwoegen. Kort en regelmatig trainen heeft meer effect dan lang en onregelmatig.

3 x per week 30-45 minuten trainen is effectiever dan 1 x per week 2 uur.

Bekijk hoe je met MIME (Minimale Inspanning, Maximaal Effect) je doelen kunt bereiken. Een coach kan je hier goed in begeleiden.

 

9.  Voeding Is 70% Van Je Resultaat

Veel mensen zorgen beter voor hun auto, dan voor hun eigen lichaam.
Wat je gezondheidsdoel ook is: voeding is de basis en beweging de sleutel die de boel in werking zet. Eet gevarieerd, eet veel eiwitten en groenten; dit biedt de basis voor een gezond en sterk lichaam. En kijk ook eens naar superfoods.

 

  1. Sporten Moet Leuk Zijn

Kijk welke sport voor jou geschikt is. Wanneer je met tegenzin iets onderneemt, dan vergroot je daarmee de kans dat je binnen afzienbare tijd afhaakt en weer terugvalt in oude gewoontes.

Er zijn veel verschillende manieren van bewegen. Een goed voorbeeld is de hoeveelheid disciplines die je kunt zien op de Olympische Spelen. Zoek ook eens buiten de geijkte manieren: trampoline springen of yoga biedt voor velen ook een leuke en effectieve oplossing om actief en gezond bezig te zijn.

Het nieuwe jaar biedt eindeloos veel mogelijkheden. Of je nu meer wilt bereiken op het vlak van carrière, financiën, persoonlijke groei of relaties – de basis is je gezondheid. Zonder je gezondheid kun je geen van deze gebieden uitbreiden.

Met deze 10 tips kun je van dit jaar een geweldig jaar maken en meer bereiken dan ooit tevoren. Focus je op een gezonde mind en een gezond lichaam – en leef met meer energie en vitaliteit.

Heb je zelf nog een tip om meer energie en vitaliteit te creëren – schrijf dan hieronder jouw tip!

Op jouw succes,

Robert

Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is internationaal spreker, trainer en life-coach. Met diverse boeken, eBooks en honderden artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdfaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

>