7 Voedingsmiddelen Die Je Gezond Houden
1

7 Heerlijke Voedingsmiddelen Die Je Elke Dag Kunt Gebruiken Om Gezond te Blijven

We hebben het al gehad over voedingsmiddelen die je moet vermijden, omdat ze niet goed voor je zijn of zelfs giftig zijn. Gelukkig zijn er ook voedingsmiddelen die je lichaam sterker maken.

1. Chia zaadjes
Chia zaadjes (afkomstig van de Salvia Hispanica plant en familie van de muntplant) zijn rijk aan Omega 3 vetzuren en vezels (ongeveer 5 gram per theelepel). Chia zaadjes bevatten verder calcium, magnesium, niacin en ijzer, alsook antioxidanten om je lichaam de van de nodige stoffen te voorzien war het elke dag om vraagt.

Chia zaadjes zijn gemakkelijk toe te voegen aan je voeding en hebben een vrij neutrale smaak. Een lekkere toetjestip: doe een schepje Chia zaadjes in een kommetje, giet er wat water overheen, en mix het met wat (rauwe) cacaopoeder. Laat het een half uurtje in de koelkast staan, en voilà: een heerlijk voedzaam en gezond chocoladetoetje. Eventueel te zoeten met honing, agavesiroop of stevia.

2. Organische ‘Virgin’ Kokosolie
Kokosolie de is een apart soort olie. Het is voor bijna 90% verzadigd, voornamelijk met vetzuren – de zogenaamde Medium Chain Triglycerides (MCT’s) (N.B. er is een groot verschil tussen natuurlijke verzadigde vetten en kunstmatig gemanipuleerde ‘man-made’ vetten). Deze vetten worden anders door het lichaam verwerkt dan normale vetten. Ze gaan direct naar de lever, waar ze worden omgezet in energie. Kokosolie en MCT’s kunnen daarom worden beschouwd als directe energieleveranciers.

Daarnaast gaat organische virgin kokosolie slechte bacteriën, virussen en schimmels te lijf en helpt het de ratio tussen LDL en HDL (cholesterol) te verbeteren. Vanwege de hoge verzadigde vetten is kokosolie goed bestand tegen hoge temperaturen, waardoor het een perfecte olie is om mee te koken.

Kies altijd Virgin Coconut Oil (VCO), en het liefst de organische variant, en vermijd de geraffineerde versie.

3. Amandelmelk
Amandelmelk kan erg goed als vervanger worden gebruikt voor koemelk, geitenmelk en sojamelk, omdat het minder calorieën vergeleken met deze soorten melk tot wel 4x minder!). Daarnaast bevat amandelmelk geen cholesterol of lactose, wat het uitermate geschikt maakt voor hen die allergisch zijn voor lactose of moeten letten op hun cholesterol. De melk is nootachtig van smaak en zit vol vitamines, waaronder ook de antioxidant vitamine E, alsook vitamine A en D (dit is wel verschillend per merk; check de label).

Let wel op: geef baby’s geen amandelmelk (in verband met mogelijke notenallergie) en lees het label goed. De beste keus is om organische amandelmelk te kiezen of zelf je amandelmelk te maken.

4. Rauwe Chocola
In tegenstelling tot verwerkte chocola (dat je enkel in de supermarkt vindt; ook de 85%) is rauwe cacao of rauwe chocola (dit is chocola dat onder 42 graden Celsius wordt bereid) de chocola die je juist al het goede geeft dat chocola te bieden heeft.

Zo bevat het extreem veel antioxidanten, helpt het in de regulatie van je bloeddruk, bevat het de meeste magnesium als whole food, brengt het de chemie van je brein in balans, versterkt het de botten,  en helpt het de lever te detoxen.

Ook mensen met Diabetes (type 2) hebben baat bij rauwe chocola; het helpt om de pancreas (alvleesklier) gezond te laten functioneren. Bovendien helpt rauwe chocola in je gewicht; omdat het de eetlust helpt te verminderen, wordt het makkelijker om af te vallen.

Meer informatie over rauwe chocola

5. Manuka honing
Manuka honing is honing van bijen die de nectar van de bloesems van de donkergekleurde manukaboom verzamelen. Deze nectar is rijk aan antioxidanten. Verder bevat manuka honing onder meer vitamine B6 en vitamine C, Niacine (B3), Pantotheenzuur (B5), Foliumzuur (B11). Manuka honing werkt ontstekingsremmend, antibacterieel en antiseptisch en bevordert wondgenezing. Meer informatie over manuka honing vind je hier.

6. Keltisch Zeezout
Als je denkt dat er geen verschil is tussen zeezout en tafelzout, dat zout gelijk staat aan hypertensie (hoge bloeddruk), en als je denkt dat een dieet met weinig zout gezond is, dan heb je het mis. Al deze mythes houden verband met het soort zout: er is een duidelijk verschil tussen geraffineerd zout (tafelzout) en ongeraffineerd zout (zeezout).

In tegenstelling tot tafelzout, dat voornamelijk uit slechts 2 componenten bestaat (natrium en chloride), bevat zeezout, meer dan 80 verschillende mineralen en elementen.

Dat zout hypertensie veroorzaakt, en zelfs geheel vermeden moet worden als je cardiovasculaire problemen hebt, is niet nieuw. Echter, ook hierin verschilt het over welk soort zout we praten. Over de afgelopen 30 jaar heeft NHANES (een nationaal onderzoek onder U.S. burgers) getoond dat er een correlatie is tussen hypertensie en onvoldoende levels van kalium en calcium. Ongeraffineerd zeezout zorgt niet voor een hoge bloeddruk, en helpt zelfs hypertensie te voorkomen en te behandelen.

Er zijn verschillen in zeezout. Keltisch zeezout bevat de hierboven genoemde voordelen; het is ongeraffineerd en bied veel voordelen. Andere soorten, zoals bijvoorbeeld Middellands zeezout, heeft beduidend minder goede kwaliteiten.

7. Goji bessen
Deze oranje rode bessen van de Lycium Barbarum struik en vind je voornamelijk in China, Mongolië en Tibet . De Nederlandse Boksdoorn is een afgeleide van de oorspronkelijke Goji bes. Goji bessen zitten vol antioxidanten, vitamines A, B1, B2 en C alsook ijzer, koper, nikkel, chroom, magnesium, natrium, calcium en maar liefst 18 aminozuren. Ze bevatten tot maar liefst 12 keer zoveel proteïne als appels, peren, wortels of andere groenten. Goji bessen helpen de ogen te beschermen.

Hun voedingswaarde en antioxidanten alleen al zijn genoeg om enthousiast over te worden, maar wanneer je er ook nog alle aminozuren die je nodig hebt en hoge dosis proteïne bij optelt, dan verdienen ze het recht om tot ‘superfood’ bekroond te worden.

Heb jij nog voedingsmiddelen waarvan je graag de voordelen van wilt delen? Laat dan hieronder je reactie achter. Laat ook een like achter en deel dit met je vrienden.

Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is internationaal spreker, trainer en life-coach. Met diverse boeken, eBooks en honderden artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdfaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

  • […] schil (waar mogelijk) of voeg vezels toe, zoals havermout, boekweit, spelt, amarant, quinoa en/of chia zaad. Voorbeelden van goed fruit zijn ananas, frambozen, blauwe en zwarte […]

     
  • >