Waarom Je Brein Je Ongelukkig Houdt (en Hoe Je Dit Kunt Veranderen) - Robert van der Wolk
8

Waarom Je Brein Je Ongelukkig Houdt (en Hoe Je Dit Kunt Veranderen)

 

 

Gelukkig zijn is het ultieme doel in ieders leven. Of je nu gelukkig wilt zijn in de liefde, je werk, je gezondheid of je financiën – de ultieme top is om gelukkig te zijn. Toch lijkt dit een droom die buiten bereik van velen ligt. Hoe komt het dat er zoveel mensen ongelukkig zijn?

Als je kijkt naar de statistieken, dan rijst de vraag waarom geluk zo moeilijk te bereiken is. Is het omdat we allemaal te maken hebben met momenten en situaties waarin emotionele, mentale en zelfs fysieke pijn dusdanig aanwezig is, dat we niet verder kunnen kijken dan het moment zelf?

Is het omdat we overladen worden met beelden van terreur, honger, rampen en oorlog, voorgeschoteld door een media die hoofdzakelijk uit is op sensatie en leeft van de angst van haar lezers, kijkers en luisteraars?

Dit alles is gedeeltelijk waar; het draagt er in ieder geval aan bij in het ontbreken van dagelijkse gevoelens van geluk. Maar er is iets wat ons allen fundamenteel weerhoudt in het ervaren van dagelijks en langdurig geluk.

Wanneer je het brein bekijkt vanuit een evolutionair oogpunt, dan kun je zien dat er een ‘oerdeel, een ‘mammoetendeel’ en een modern deel in ons brein zit, dat beter bekend staat als de amygdala, het limbische systeem en de cortex.

Het is met name dit oerdeel dat als enige functie heeft om gevaar op te sporen en uit te wijzen. Dit oerdeel zit diep in het brein en ligt het dichtst bij de zenuwstam onderaan de schedel. Van daaruit komen en gaan alle impulsen en signalen via de zenuwen naar de rest van het lichaam. Het regelt daarnaast je hartslag, je ademhaling je bloeddruk en zelfs je metabolisme.

Hoewel we vandaag de dag niet meer in een oerwoud leven waar de leeuwen, tijgers en beren ons als smakelijke hap zien en we als iemands maaltijd zouden kunnen belanden, leven we toch met een continue stroom van potentieel gevaar, ie ieder geval gevaar waar het brein op reageert.

In tijden van gevaar, angst en onzekerheid maakt je brein namelijk adrenaline en cortisol aan. Beide zijn hormonen die je scherp, alert en op je hoede houden voor mogelijk gevaar.

We weten allemaal dat het leven in de 21e eeuw een hoop stress met zich meebrengt: groeiende werkdruk, zorgen over de economie en de impact op ons persoonlijke leven, professionele leven, en ons financiële leven. Het lijkt soms wel alsof je op een ijsschots staat dat in een wilde oceaan met zwaar weer.

Daar komt ook nog bovenop dat psychologen ontdekt hebben dat er zoiets als een base norm bestaat. Een punt waar we telkens weer naar lijken terug te glijden, ongeacht de doelen die we stellen en successen die we behalen.

Misschien herken je het wel. Of je nu iets koopt at je graag wilt hebben, of je behaalt een doel dat belangrijk voor je is; het geluksgevoel wat daaraan gekoppeld is, blijft niet voor lang bij je – het vervaagt. Net zo lang, totdat je weer op je base norm  komt.

Het lijkt er dus op dat we niet alleen hardwired zijn, voor een leven zonder geluk, maar dat we vanuit onze psyche ook niet verder lijken te komen in onze ontdekkingstocht naar meer geluk.

Dit lijkt hopeloos, maar gelukkig weet ik dat je toch meer kunt doen om je niet als een verdwaald scheepje op een ongenadige oceaan overmeesterd te voelen, maar het roer om kunt draaien, het heft weer in eigen handen te nemen en koers te zetten naar een gelukkig leven.

Focus is wellicht het belangrijkste om je op het juiste pad te houden. Focus op dat wat werkt voor je, waar je dankbaar voor bent, en waar je wel voor open staat. Focussen op dat wat je niet wil is net zoiets als niet denken aan een groen geschilderde olifant; ‘niet’ komt niet aan, en dus kun je jezelf beter openstellen voor dat wat je wél wilt.

Gebruik je lichaam. Lichaamstaal is veruit het belangrijkste communicatiemiddel dat je ter beschikking hebt. Het beslaat maar liefst 55% van je totale communicatie, en dus kan het je helpen om jezelf in een staat of state te zetten die je empowered. Zet je schouders recht, je borstkas vooruit en je kin naar voren wijzend, en ik beloof je dat je je veel beter in je vel voelt zitten dan wanneer je je schouders en je hoofd laat zakken, en voorovergebogen naar de grond staart.

Anker geluk. Gelukkig zijn is een staat waarin we verkeren, een emotie in het moment. Elke emotie is als een energie dat door je lichaam stroomt, en deze emotie kun je toewijzen aan een bepaalde plek op je lijf. Net als veel Nederlandse spreekwoorden – iets ligt je zwaar op de maag, je hebt iets op je lever of je hebt een brok in je keel – is dat ‘iets’ een emotie dat je gekoppeld hebt aan een bepaalde plek. Gelukkig kun je ook positieve emoties zoals geluk, dankbaarheid, kracht en liefde ankeren.

Gebruik dagelijkse rituelen die je helpen om een goede start te maken van je dag. In dit artikel kun je lezen welke rituelen ik zelf elke ochtend gebruik om een goede start te maken met de dag. Want met het verkeerde been uit bed stappen is niet een kwestie van toeval, en met het juiste been uit bed stappen is evenmin ‘a role of the dice’. Het zijn je rituelen die je dag in dag uit doet, die bepalen hoe in het leven staat en wat voor een leven je leidt.

Zet daarom ook dagelijkse doelen. Want ondanks dat een doel vaak niet op langere termijn je gelukkig houdt, zijn het de behaalde dagelijkse doelen die je blijven motiveren en het overwinningsgevoel blijven geven; en dit zorgt op hun beurt voor een groter gevoel van geluk. Onthoud ook dat niet enkel het doel belangrijk is, maar dat juist ook de weg er naartoe van minstens net zo’n grote waarde is. Cherish the chase as much as you treasure the trophyy schrijf ik dan ook in mijn boek.

Tot slot, verlaag niet je persoonlijke normen, maar houd ze hoog, en blijf ze stukje bij beetje verhogen. Kom niet met excuses waarom iets niet kan, maar zoek juist naar mogelijkheden hoe je het wel kunt doen. Succes, en daarmee ook een groot deel van je geluk, ligt nooit in je hulpbronnen (je resources), maar in je creativiteit (je resourcefulness) om verder dan het obstakel of probleem te komen. Bedenk dat het leven dat je vandaag de dag leeft niet uit het niets is gekomen; je hebt ervoor moeten werken. Voor zowel de plus- alsook de minkanten. Dit is jouw norm, en daar heb je tijd, energie en moeite in gestoken om er te komen. Wanneer je nu achterover zou gaan of blijven zitten, dan blij je langzaam maar zeker af naar een lagere standaard; je gezondheid verslechterd, de kwaliteit van je relaties neemt af en je financiële zekerheid moet het ook ontgelden. En met dit allesaalt ook je gevoel van geluk.

Blijf je norm vergroten; zodra je een doel voor jezelf gesteld hebt, committeer je eraan om dit te halen – dit geldt voor zowel kleine als grote doelen. Vier je succes wanneer je deze doelen behaald hebt, en houd het succes- en geluksgevoel vast door jezelf een nieuw doel te stellen dat nét buiten je comfortzone ligt.

We kunnen dan wel de schuld geven aan ons brein, en de verantwoordelijkheid buiten onszelf houden in het ontbreken van geluk in ons leven – met dezelfde inspanning en bovenstaande tips kun je jezelf ook een positief, gelukkig en empowered leven gunnen. En ik weet zeker dat je liever een leven van geluk, succes en voldoening wilt, dan een leven zonder dit alles.

Laat je dit artikel afsluiten met een vraag. Wanneer jij zelf niet lekker in je vel zit, en je wilt dit veranderen – wat doe je dan? Hoe zorg jij ervoor dat jij je weer gelukkig voelt?

Laat je reactie achter en ontvang een gratis Rapid Change Coaching sessie van 45 minuten met mij persoonlijk én help daarnaast andere lezers met jouw tips om een community te bouwen van weten dat er meer in hen zit dan nu zichtbaar is.

Op jouw succes,

Robert

 

PS: Deel dit artikel met jouw netwerk via de social share knoppen hieronder, want op die manier kunnen bevriende mensen in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren

Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Met 18 boeken en eBooks, en meer dan 600 artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

  • sander schreef:

    mooi stuk Robert!

     
  • Robert schreef:

    Dank je Sander.

    Wat spreekt je het meeste aan?

     
  • […] ik in mijn vorige blog al liet zien, houdt je brein – mits je er niets aan doet – je eerder ongelukkig dan gelukkig. […]

     
  • Syl schreef:

    Elk mens heeft een zoektocht te doorstaan… Als ik niet lekker in mijn vel zit, zoek ik vooral rust en afleiding in ontspannende activiteiten. Met mijn handen in de aarde werken, bvb onkruid uittrekken. Of even tijd maken om te mediteren of repetitief tekenen… Gaan sporten helpt ook meestal. Kortom, me, als het mogelijk is, in een totaal andere rustige bezigheid verliezen.

     
  • Melanie schreef:

    Beste Robert,

    Bedankt voor je blog!
    Op dit moment zit ik ook niet lekker in mijn vel gezien de omstandigheden die hebben plaatsgevonden. Het leven lijkt aan mij voorbij te gaan. Van actief ben ik geheel passief geworden en moet me echt dwingen om eruit te gaan.

    Ik doe momenteel ontspanningsoefeningen maar mijn brein draait nog steeds overuren. Heb er geen controle over wat zeer frustrerend is. Ik probeer ook afleiding te zoeken maar als je weer even een rust moment pakt gaan mijn hersenen weer te keer. Het blijft een moeilijk proces om je helemaal happy te voelen.

     
  • Robert schreef:

    Hi Melanie,

    Ja, happiness is een proces zeggen ze daarom ook wel. “To be happy” is een gemoedstoestand waarin je je bevindt; een momentopname dat, net als elk ander humeur of emotie kan veranderen. Uitdagingen zullen er altijd zijn, en voor de meeste mensen is dat reden genoeg om in het moment je niet gelukkig te voelen. Toch zijn uitdagingen (of problemen als dat beter klinkt) er om je te laten zien dat je op het punt staat te groeien. Ga je de uitdaging uit de weg, dan blijf je op hetzelfde niveau hangen. Ga je de uitdaging aan, ook al voel je je daarin niet happy, dan brengt je dat op de langere termijn juist meer happiness.

    Dank je voor je bericht, Melanie.

     
  • Kenny schreef:

    Bedankt voor de nuttige tips!

     
  • pim schreef:

    ik heb foto’s van mijn vrouw, zonen en schoondochters op mijn bureau. als ik even niet gelukkig ben toon ik dankbaarheid dat ik deze fantastische mensen in mijn leven heb en het leven lacht mij weer toe.

     
  • >