Ochtendrituelen Die Je Succesvol Maken - Robert van der Wolk
4

Ochtendrituelen Die Je Succesvol Maken

 

 

Je hebt het vast wel eens gehoord: hoe je je ochtend begint, zo beleef je je dag.  Of je nu een ochtendmens bent, of een avondmens, een vroege vogel of een nachtbraker, het zijn de ochtendrituelen die bepalen hoe je dag, week, jaar of zelfs de rest van je leven er uit komen te zien.

Bijvoorbeeld: een man wordt ’s morgens wakker, haast zich om zich aan te kleden omdat hij door de wekker is geslapen, rent de deur uit, zijn auto in en racet onderweg naar zijn werk, vloekend op de file waarin hij belandt, om vervolgens net op tijd, maar met enorme stress, aan te belanden op zijn werkplek.

Een vrouw is de avond ervoor op tijd naar bed gegaan, heeft de wekker twee uur van tevoren gezet, wordt voor de wekker wakker, en besluit een half uur te gaan hardlopen  in de stilte van haar stad. Na terugkomst neemt ze een ontspannende douche mediteert wat, en eet rustig haar ontbijt, om vervolgens de fiets naar haar werk te pakken. Ze arriveert een half uur voor aanvang en is volledig ontspannen.

Welke van deze twee mensen denk je zal een gelukkigere, positievere en productievere dag hebben?

Het zijn onze rituelen, onze gewoontes die we elke dag doen die ons het resultaat geven wat we vandaag de dag beleven. Of het nu gaat om je relatiestatus, je financiën, je fysieke gezondheid of je carrière – de bottom line is dat het allemaal terug te leiden valt naar je gewoontes.

Goede gewoontes leiden tot groei, waar slechte gewoontes leiden tot stagnatie en ergernis. Of je nu rookt, drinkt, niet al te best eet, vastzit in je baan of relatie, een gebrek hebt aan zelfvertrouwen of geld – geen van deze resultaten zijn uit het niets komen opdraven. Ze zijn geconstrueerd uit kleine, opeenvolgende handelingen over een langere periode, ook wel gewoontes genoemd.

Het is niet dat we niet weten welke gewoontes goed zijn en welke niet, maar vaak maken we een afspiegeling van onze ideale situatie, versus onze huidige situatie, en het verschil is in de meeste gevallen dusdanig groot, dat het als een gigantische berg lijkt, waar we tegenop kijken, om dat ideale resultaat te bewerkstelligen. En het is precies om die reden dat de meesten van ons niet eens een begin maken met de nodige verandering, die leidt tot dat ideaal.

Hoe zorg je er dan voor dat je toch dichterbij komt, bij dat waar je van droomt, bij die mooie en bloeiende relatie, dat financieel succes en dat strakke lichaam? Het antwoord is simpeler dan je denkt.

Wat de meesten vergeten, is dat de strategieën en technieken niet een one day fly zijn, maar het beste werken wanneer ze ingezet worden als een geïntegreerde gewoonte in je dagelijkse leven. En dat betekent dat je jezelf de tijd moet gunnen om een nieuwe gewoonte een plek in je schema te laten krijgen. Hoe je dat doet: besluiten dat verandering geen ‘zou moeten’ maar een ‘’must’ is.

In mijn gratis Rapid Change Coaching sessie, vraag ik mijn cliënten aan te geven in een schaal van 0 tot 10 waar ze zitten ten aanzien van de verandering die ze willen realiseren. Het zal je niet verbazen dat zij, die een 9 of 10 neerzetten, vaak ook degenen zijn die het snelste de resultaten krijgen, vergeleken met zij die een 5 of een 6 geven.

Vaak lijkt het voor velen van ons dat we al van alles hebben geprobeerd om zo’n verandering blijvend te krijgen, maar dat we toch terugvallen in oude gewoontes die groei en verbetering niet stimuleren. Een doorbraak maken en een oplossing vinden voor het probleem of de uitdaging die je wilt realiseren, hangt af van drie factoren, en het is vaak dat we slechts één van de drie hoeven toe te passen om zo’n doorbraak te realiseren.

Deze drie factoren zijn

1. De juiste strategie

2. Controle nemen over je verhaal dat je jezelf vertelt – je

3. Jezelf in een optimale staat zetten in het moment.

In dit artikel ga ik dieper in op deze drie factoren die je helpen een doorbraak te maken.

Om elke dag optimaal te kunnen beginnen en optimaal te kunnen benutten, ongeacht de situatie waar je in verkeerd, heb je routines nodig. Gebruiken, rituelen of gewoontes; hoe je ze ook wilt noemen – het is dat wat je elke dag doet, keer op keer, dat er voor zorgt dat je er beter in wordt. Dat geldt voor slechte gewoontes én goede gewoontes. En hierin raad ik je het principe van Kaizen aan: elke dag een klein stapje omhoog, dat over een langere periode voor een grote verschuiving zorgt.

Je hoeft dus niet “over één nacht ijs” te gaan om een radicale verandering te maken. Het gezegde luidt immers: “het hoeft niet perfect te zijn om te beginnen, je moet beginnen om perfectie te bereiken: De sleutel van je succes zit ‘m dus in de beslissing om te starten en de actie die daaraan gekoppeld is, gepaard met de drive om de actie tot een gewoonte te maken.

Wat voor mij werkt om mijn dag mee te beginnen is om elke ochtend 10 minuten voor mezelf te pakken en drie dingen te doen:

1. Mezelf in een fysieke staat van energie zetten (door ademhalingsoefeningen en korte, explosieve workouts van één of twee minuten

2. Door mezelf bewust te maken waar ik dankbaar voor ben; mijn gezondheid, relatie met mijn vriendin, familie, vrienden en klanten.

3. Door te focussen op die dingen die ik die dag wil bereiken en dit te visualiseren.

Tien minuten is alles wat je nodig hebt om je ochtend goed te beginnen en de rest van je dag energiek, gedreven en on track te zijn, in het leven dat je wilt leiden.

Daarnaast zijn er een aantal randvoorwaarden die bijdragen aan een sterke start van je ochtend. Ik noem het de Super Six:

  1. Voedt je mind met motiverende en inspirerende lectuur (dus niet de krant)
  2. Een groot glas water met munt drinken om mijn lichaam op te starten
  3. een korte power-workout doen van een paar minuten
  4. Een (groene) smoothie voor ontbijt
  5. Mediteren en/of visualiseren (werkt goed onder de douche)
  6. Een planning maken voor mijn top 3 doelen van de dag

Ik ben ervan overtuigd dat de meesten van ons weten wat ze moeten doen om dit resultaat te bereiken, maar dat we niet doen wat we weten.

Mocht je nu denken: ik heb echt geen idee wat ik moet doen om dichter bij mijn doelen en ideale leven te komen, laat dan hieronder jouw mening achter, en ik zal je helpen om jouw antwoord te vinden.

Ook als je weet wat je moet doen, nodig ik je uit om een reactie achter te laten, zodat je in ieder geval in deze community jouw doel op (het digitale) papier zet en daarmee je commitment laat groeien om jouw doel te behalen.

En bedenk: als je nog niet jouw gratis Rapid Change Coaching sessie hebt gehad met mij, dan kun je deze reserveren door jouw reactie op dit artikel hieronder achter te laten.

Op jouw succes,

Robert

 

 

Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Met 18 boeken en eBooks, en meer dan 600 artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

  • […] dagelijkse rituelen die je helpen om een goede start te maken van je dag. In dit artikel kun je lezen welke rituelen ik zelf elke ochtend gebruik om een goede start te maken met de dag. […]

     
  • Hans schreef:

    Robert, ik ben elke dag vol goede voornemens, echter ik slaap zo slecht (apneus) dat ik s’ochtends zo weinig energie heb om stappen te ondernemen. Ik maak van elke dag een feestje ook al is het financieel niet echt een feest. Vertrouwen in mijzelf houd mij op de been. Want ik weet dat het goed gaat komen. Gr. Hans

     
  • Robert schreef:

    Beste Hans,
    Dank voor je reactie. Goed om te horen dat je een positieve mind hebt. Dat scheelt al zeker de helt in het verbeteren van de kwaliteit van je leven.

    Ik raad je ook aan om te onderzoeken wat het is dat je zo slecht laat slapen. Grote kans dat het iets is dat je onderbewuste bezighoudt. Wanneer je hier een antwoord op hebt, kun je ook gerichter te werk gaan in het aanpakken en/of oplossen ervan, wat je slaap zal verbeteren en je uiteindelijk meer energie geeft.

    Succes!

     
  • […] 3. Creëer gezonde en ondersteunende routines en gewoontes Het voeden van je mind helpt je om nieuwe kansen te zien waar anderen gevaren zien. Tegelijkertijd helpen gezonde routines je met kleine, makkelijke stapjes sneller nieuwe gewoontes aan te leren. Begin bijvoorbeeld met goede ochtendroutines. […]

     
  • >