52 Superfoods

Optimaliseer Je Gezondheid en Vitaliteit

11  comments

Shakes, superfoods en smoothies - allen zijn voedzame varianten om gezond en toch smaakvol te eten. Maar vaak lijkt het alsof superfoods en andere gezonde ingrediënten moeilijk te vinden zijn. Laat me je het tegendeel bewijzen...

Wil je een slanker lichaam? Ziekte bestrijden of zelfs vermijden? Meer energie hebben? Overweeg dan om enkele van de onderstaande superfoods aan je voeding toe te voegen.


1. Eieren
Elk ei bevat 6 gram eiwit en slechts 72 calorieên. Het is dan ook geen wonder dat onderzoekers van het Pennington Biomedical Research Center in Baton Rouge, Louisiana hebben uitgevonden dat een ontbijt met ei (als onderdeel van een 'low-cal' dieet) je helpt af te vallen.


2. Tomatensaus
Dit zit vol met lycopeen, wat er voor zorgt dat je huid er jonger uitziet en je hart gezond blijft. Onderzoek op heeft aangetoond dat vrouwen met het meeste lycopeen in hun bloed hun risico op een hartaanval met 34% verminderden.


3. Gedroogde pruimen
Pruimen zitten vol met polyphenols, een plantextract waarvan bewezen is dat het de cellen in je botten stimuleert, wat op zijn beurt de botdichtheid bevordert.

4. Walnoten
Een handjevol (zo'n 14 halve walnoten) voorzien je van meer dan twee keer je dagelijkse dosis alpha-linoleniczuur, een omega-3 vet waarvan bewezen is dat het je geheugen en coördinatie bevordert.

5. Spruitjes
Spruiten bevatten meer glucosinolaten (bestandsdelen die kanker bestrijden en je lichaam ontgiften) dan welke groente ook. Snij elk spruitje in vieren, garneer met een beetje olijfolie en mix met wat heerlijk zoete Vidalia uien. Als side-dish is dit heerlijk en je zult je afragen waarom je dit niet eerder hebt gedaan.

6. Açai poeder
Geconcentreerde açai poeder van deze anthocyanine-rijke bes kan het antioxidantgehalte in je bloed dramatisch verhogen, zo zeggen Texas A&M University onderzoekers.

7. Appels
Appels bevatten quercetin, een antioxidant dat het risico op longkanker verkleint.

8. Paksoi
Pak soi is een calciumrijke groente die je botten beschermt (en bij vrouwen zelfs de PMS symptomen afweren).

9. Haver (steel cut)
Deze vorm is minder bewerkt, waardoor je ze langzamer verteert - hierdoor blijf je de hele ochtend een verzadigd gevoel houden.


10. Wilde Zalm
Met zalm krijg je alle 'Heart-smart' Omega 3 vetten binnen die je elke dag nodig hebt.

11. Avocado
Hun gezonde vet houdt je voldaan en helpt je met het opnemen van andere voedingsstoffen. Als alternatief kun je een halve avovado (zonder pit) met olijfolie besprenkelen en voor een minuutje op de grill leggen. Met rode ui, in stukjes gesneden grapefruit en wat balsamico-azijn zet je iets heerlijks op tafel. Let erop dat je er niet meer dan 2 per week eet in verband met de hoeveelheid vet die erin zit.

12. Spinazie
Een handjevol verse spinazie bevat meer dan 5 keer de dagelijkse dosis vitamine K - dit is goed voor bloedpropbestrijding. Bovendien helpt het in de aanmaak van sterke botten.

13. Pompoen
Pompoen zit vol met kankerbestrijdende ingrediënten, zoals alpha- en beta-caroteen.

14. Bloemkool
Witte groenten zijn erg goed voor je. Bloemkool zit vol met kankerbestrijdende glucosinolaten.

15. Coquilles
Ongeveer 85 gram bevat 14 gram eiwit en slechts 75 calorieën.

16. Boerenkool
Bloemkool barst van de voedingsstoffen, zoals vitamine A, zeaxanthine en luteine - zij houden je ogen gezond.

17. (Groene) Olijven
Olijven geven dezelfde enkelvoudige onverzadigde vetten die je vindt in olijfolie, maar dan met slechts 7 calorieën per jumbo-olijf!

18. Zilvervlies or zwarte rijst
Dit zit vol met magnesium, een mineraal dat je lichaam gebruikt voor meer dan 300 chemische reacties (zoals aanmaak van botten en het omzetten van eten naar energie).

Bron: vecteezy.com

19. Oesters
Zij houden je imuunsysteem sterk. Zo'n 6 oesters bevatten ongeveer 25% van je benodigde dagelijkse hoeveelheid ijzer, plus bijna twee keer zoveel zink, en al het selenium wat je voor de hele dag nodig ebt. Hou er rekening mee dat je cholesterol onder controle blijft

20. Edamame (soja bonen) 
25 gram bevat een verbluffende 22 gram planteneiwit. Het zit ook boordevol vezels, foliumzuur en cholesterolverlagende fytosterolen.

21. Biologische Aardbeien
Aardbeien zitten vol met ellagitamines; fytochemicaliên die de groei van hals- en darmkanker halveren.

22. Linzen
Een geweldige bron van vleesvrije eiwitten. 100 gram linzen geven je bijna je totale dagelijkse hoeveelheid foliumzuur, een viramine B dat bij vrouwen hun ongeboren kind van hersenbeschadiging beschermt.

23. Zemelen
Zemelen zitten vol hele granen, die je hart in topconditie houden. Het zijn ontstekingsremmers en ze helpen flink in de verbranding van vet rondom je buik.

24. Kiwi
Italiaanse onderzoekers hebben ontdekt dat kiwi astma-gerelateerde (piepende) ademhaling (bekend als wheezing) verlaagt. Dat komt dankzij de hoge vitamine C (1 kiwi bevat 110% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Ongeveer 1 per week, vanwege de suiker.

25. Bruine bonen
Bruine bonen zitten vol eiwit, vezels en flavonoîdes; een antioxidant  dat je bloedvaten helpt te ontspannen en plooibaar te houden.

26. Zonnebloemzaad
50 gram zonnebloemzaad geeft je de helft van je dagelijkse benodigde vitamine E. vitamine E houdt je hart gezond en bestrijdt intectie.

27. Sardine
150 gram sardines bevatten meer dan 100% van de ADH aan vitamine D. Bovendien zijn sardienes zeer gevuld met Omega 3 vetten. Sardientjes met marinarasaus en speltpasta biedt een gezonde en voedzame maaltijd.

28. Asperges
zo'n 100 gram bevat 50% van je nodige vitamine K en een derde van je dagelijkse foliumzuur. Het is een natuurlijke diureticum, dus het houdt een opgeblazen gevoel ver bij je vandaan.

29. Bananen 
Bananen zitten vol met verschillende vezels die goed voor je zijn, waaronder bestendig zetmeel (dit helpt je met afvallen).

30. Broccolikiemen
Broccolikiemen bevatten meer dan 10 keer meer glucoraphanine, een stof dat kanker voorkomt, bevat dan gewone broccoli.

31. Haverdrank
Zitten veel vezels in en dat is goed voor je bloed.  Met een derde aan calcium en 50% van de ADH aan vitamine D, en daarnaast nog 8 gram aan spierverbindende eiwitten is het de ultieme energiedrank.

32. (Tibetaanse) Goji bessen
Hierin zitten heel veel antioxidanten. Goji bessen bevatten 21 mineralen (waarvan de voornaamste zink, ijzer, koper, calcium, geranium, selenium en fosfor). Gojibessen geven je immuunsysteem een flinke boost.

33. Zoete aardappel
De helft van een zoete aardappel geeft je meer dan 450% van je dagelijkse dosis vitamine A, wat je zicht en je immuunsysteem beschermd.

34. Lijnzaad
Niet alleen zit lijnzaad vol met Omega 3, maar het heeft ook meer lignanen (een bestanddeel dat mogelijk baarmoeder- en eierstokkanker helpt voorkomen; meer nog dan welk ander voedsel. Lijnzaad is zeer aan te raden voor vrouwen (in verband met de aanmaak van oestrogeen). Bewaar de lijnzaad in je koelkast en sprenkel het door je yoghurt, je cornflakes of je (koude) pap.

35. Geiten- of schapenyoghurt
Heeft twee keer zoveel eiwitten ten opzichte van gewone yoghurt.


36. Gedroogde zure kersen
Onderzoekers van de Michigan State University ontdekten dat de anthocyanen in deze bessen helpen om de bloedsuiker te stabiliseren, insuline verminderen en het cholesterol verlagen.

37. Tarwekiemen
Zo'n 50 gram per dag geeft je meer dan 40% van de dagelijkse noodzakelijke vitamine E en de energiebooster selenium.

38. Volgranen Engelse muffins
Hiermee krijg je 4½ gram vezels binnen die je maar 134 calorieën kosten.

39. Thee
Zowel groene thee als witte thee voorkomen verharding van de slagaders, aldus onderzoekers van de University of Scranton.

40. Amandelpasta
Deze slimme 'spread' bevat arginine, een aminozuur dat bloedvaten gezond helpt te houden.

Insert Image

41. Bramen
De koning van de bessenfamilie geeft je meer antioxidanten dan aardbeien of blauwe bessen.

42. Mosterdzaad
Deze kruisbloemige groente zijn een topbron van vitamine K. Voor een smakelijke pesto kun je ze met wat knoflook, walnoten, Parmesaanse kasa en olijfolie mengen.

43. Rode druiven
Rode druiven zijn een rijke bron aan resveratrol, het plantenbestanddeel wat verantwoordelijk is voor de voordelen die je terugvindt in rode wijn (en goed is voor het hart). Let er wel op dat druiven hoog in fructose zijn en dat je dus niet te veel druiven neemt.

44. Rauwe cacaobonen
Zitten vol met antioxydanten (meer nog dan rode wijn, Acai, granaatappel, en Goji bessen bij elkaar). Daarnaast bevatten rauwe cacaobonen magnesium. Magnesium ondersteunt hart en bloedvaten, het verhoogt de weerstand tegen stress, depressies, spanningen en gaat geestelijke vermoeidheid tegen.

45. Paranoten
Paranoten bevatten het meeste selenium in vergelijking met elk ander type voedsel. Eén nootje geeft je al genoeg selenium voor de hele dag!

46. Canola-olie
Een eetlepel van deze olie bevat al de alpha linoleumzuuren die die je voor de hele dag nodig hebt, plus twee soorten vitamine E.

Insert Image

47. Blauwe bessen
Blauwe bessen helpen je geheugen te verbeteren door je hersens te beschermen tegen ontstekingen, en door de communicatie tussen hersencellen te versterken.

48. Curcumin (ook wel koenjit)
Een hele goede ontstekingsremmer en in combinati met zwarte peper maak je een ijzersterke kankerbestrijder van deze kruid. Curcumin vindt je o nder meer terug in kerrie.

49. Waterkers
Met slechts 4 calorieën per 225 gram is deze kruisbloemige groente rijk aan vitamine K, zeaxanthine, luteïne, beta-caroteen en kankerbestrijdende fytochemicaliën.

50. kalkoenborst
Kalkoen bevat per portie (85 gram) 20 gram verzadigde eiwitten en slechts 90 calorieën.

Insert Image
Insert Image

51. Gerst
Een goede bron van beta-glucan, een vezel dat cholesterol helpt verlagen en bloedsuiker onder controle helpt te houden.

52. Shiitake paddenstoelen
Eén portie (ongeveer 100 gram) geeft je net zo veel vitamine D als dat je zou krijgen van een glas melk.

Natuurlijk zijn er nog veel meer gezonde voedingswaren die je kunt integreren voor een geoznde lifestyle. Heb jij nog tips? Laat dan hieronder je comment achter en deel jouw geheime ingrediënt voor een gezonde lifestyle.

 

Op jouw gezonde succes!

Robert

 

Als je dit artikel over superfoods waardevol vond, deel het dan door op de social mediaknoppen te klikken.


Tags

David Wolfe, energie, fruit, gezond, gezondheid, groente, kruiden, lifestyle, mineralen, raw food, specerijen, succes, superfoods, superherbs, verjonging, vitaliteit, voeding, voedingsstoffen


Lees dit ook 

Hoe Overkom Je Een Trauma?

Wanneer je ooit een traumatische ervaring hebt meegemaakt, dan blijven de herinneringen en de daaraan gekoppelde emoties op onderbewust niveau actief. Zonder erbij stil te staan neem je je reactie op dat trauma met je mee en loop je als het ware door een onzichtbaar mijnenveld van je mind, wachtend tot je een keer een

Read More

De 6 Basisbehoeftes Die Elk Gedrag Sturen

Als je kijkt naar het ‘Waarom’ in wat je vandaag de dag doet, dan kun je elk antwoord onderbrengen in één van de zes menselijke basisbehoeftes. Deze basisbehoeftes hebben we allemaal, en zijn ingedeeld op een manier die het beste bij elk van ons passen. We doen alleen wat we doen, omdat we op bewust

Read More

Robert

Over de auteur

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

Meld je aan voor de nieuwwbrief