Zelfvertrouwen en Eigenwaarde: De 5 Beste Manieren om Direct Sterker In Je Schoenen te Staan - Robert van der Wolk
2

Zelfvertrouwen en Eigenwaarde: De 5 Beste Manieren om Direct Sterker In Je Schoenen te Staan

 

 

Als je me nu zou vragen: Robert, wat zijn de 5 beste manieren om in elke situatie direct sterker in je schoenen te staan, meer eigenwaarde en zelfvertrouwen te ervaren en vanuit die zekerheid stappen voorwaarts te nemen? Welke acties heb jij uit eigen ervaring als de beste ervaren om succes, je sterk en zeker te voelen?

Ik zou geen seconde na hoeven te denken over wat mijn top 5 zou zijn. Er zijn namelijk ontelbare wegen die naar succes, voldoening en zelfverzekerdheid leiden. Toch hebben ze allen diverse overeenkomsten met elkaar. IJkpunten  die onmisbaar zijn op elk pad van persoonlijke ontwikkeling.

Zelfverzekerdheid, eigenwaarde, zelfvertrouwen; het groeit niet door vast te houden aan wat geweest is en bekend was, terwijl je blijft hopen op een betere toekomst. Zoals bij elke verandering worden we allemaal gestuurd door twee factoren die de richting van ons gedrag bepalen: het vermijden van pijn, en het vergroten van plezier.

Wanneer we genoeg pijn koppelen aan de situatie waar we nu inzitten, en de toekomst, in plaats van vol te stoppen met doemscenario’s – te zien als de betere keuze van de twee situaties, creëren we een noodzaak voor verandering; het is niet meer een kwestie van ‘misschien’ of ‘ik zou het moeten doen’, maar van ‘dit moet ik nu doen!’.

Mijn drive om ondanks een intense peesontsteking mijn weg te vervolgen, tijdens mijn voetreis van duizend kilometer, werd gevoed door de potentiële pijn van fysieke inactiviteit. Liever met pijn mijn ultieme vrijheid ervaren, dan verslagen thuiskomen en letterlijk vastzitten aan nierdialyse.

Les 1: Perceptie is Projectie

We hebben allemaal een eigen kaart van de wereld. Een zienswijze over wat er om ons heen gebeurt, en waarom dat zo is, zoals we ervaren. Die zienswijze of perceptie is een accumulatie van overtuigingen over onszelf en de wereld, en bij elkaar genomen noemen we dat Realiteit.

Die realiteit is dus feitelijk niets meer dan een projectie van onze eigen overtuigingen. ‘De wereld is eng’. ‘Als je iets nieuws doet, loop je gevaar’. ‘Steek je kop niet boven het maaiveld uit’. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’.

Omdat je overtuigingen gedachtes zijn waar je zeker van bent, dat ze waar zijn, kun je door middel van training en oefening, je mindset ook nieuwe overtuigingen aanleren, die je helpen om jezelf, en dus (jouw rol in) de wereld om je heen anders te ervaren.  ‘Elke dag één stap vooruit, leidt tot een onvergetelijk levenspad.’

Les 2: Herkader Mislukkingen

Gebrek aan zelfvertrouwen is niet aangeboren; het is aangeleerd.   We hebben door de jaren heen ons onbewust steeds meer gefocust op wat er niet werkte en zijn gaan geloven dat het overall plaatje meer mislukkingen bevat dan successen. Denk je aan die mislukkingen, dan voel je je ook niet goed in je vel, en zinkt de moed je in de schoenen.

Toch zijn mislukkingen noodzakelijk om succesvoller te worden. Op de rug van deze mislukkingen leren we namelijk het meeste van wat werkt en wat niet. Zou alles in één keer goed gaan, dan zouden we niets leren, en zou iedereen zich stierlijk vervelen.

Ook al klinkt dit voor sommigen als een wenselijke realiteit, mislukkingen zijn hierin niet het probleem, maar de manier waarop we ernaar kijken. Zien we mislukkingen als iets waarin we gefaald hebben, en stoppen we al deze ervaringen op een hoop, dan resulteert dat in de overtuiging dat we niet goed genoeg zijn, ‘omdat alles toch mislukt’.

Zie je echter mislukking als een leermoment, een vorm van feedback van de wereld om je heen, die je laat zien dat je ergens een verandering in moet aanbrengen, dan wordt een mislukking een ijkpunt waar je kunt meten hoe je het doet.

Dit proces heet herkaderen, en het is een simpele NLP-techniek, die je focus kan verschuiven van de muur (of mislukking) naar het raam in de muur waardoor je verder kunt kijken. Herkader je gedachten, je overtuigingen, je acties, je resultaten, en je zult zien dat, hoe je over een bepaalde situatie denkt en voelt, ook zal veranderen. Dit geldt dus ook zeker voor de manier waarop je naar jezelf kijkt.

Les 3: Zie angst voor wat het werkelijk is, en doe het toch

Angst is misschien een slechte raadgever, maar het is een goede informant. Angst zorgt in veel gevallen voor een gebrek aan zelfvertrouwen en eigenwaarde, omdat het potentiële scenario’s laat zien van een toekomst waarin we, net als in het verleden, als we er op focussen, niet de gewenste resultaten behalen, en dus niet het gevoel hebben dat we ‘genoeg’ zijn.

Het feit dat ik jarenlang mezelf aan het meten was met mensen die mijn droom al in hun eigen leven aan het realiseren waren, zorgde ervoor dat ik niet in actie kwam. Bang om niet goed genoeg te zijn, bang om uitgelachen te worden. Ik moest altijd een extra opleiding, training of cursus afgerond hebben voordat ik mezelf letterlijk in de schijnwerpers durfde te zetten. Wanneer ik dan zo’n opleiding had afgerond, dan kwam de overtuiging, en dus de angst, weer naar boven dat ik nog steeds niet goed genoeg was.

In 2010, na een periode van maar liefst acht jaar, zette ik, ondanks knikkende knieën, de stap naar het trainerschap en het sprekerspodium. Hoewel verre van perfect, gaf het proces en het resultaat mij maar al te vaak, een motivatie om door te zetten.

De boodschap van angst is simpel: bereid je beter voor op wat er gaat komen. Angst is daarom een actiesignaal om in beweging te komen. En ook al kunnen we ons voorbereiden tot we ons zekerder voelen dan nu, om de sprong in het diepe te wagen, het is goed om op een bepaald moment de angst in de ogen te kijken en de sprong te nemen.

Zo’n sprong geeft direct een terugkoppeling en informatie, waarmee we verder kunnen (zie les 2). Wanneer we onze angst erkennen, en evenwel de stap nemen, zien we vaak dat de berg waartegen we opkeken lang niet zo groot was. En juist door die stap te nemen, trainen we de mindset-spier om verandering ook als iets positiefs te zien. En daarmee groeit ook ons zelfvertrouwen en onze eigenwaarde.

Les 4 Stel doelen die je motiveren met Kaizen

Doelen stellen en realiseren is misschien wel de nummer één sleutel tot het creëren van meer zelfvertrouwen. Althans, mits je het op de slimme manier doet. We weten allemaal hoe we een doel kunnen stellen. De uitvoer is vaak het probleem, omdat we vaak met tal van redenen komen, waarom het doel niet haalbaar lijkt.

Herken je deze redenen? Het doel is te groot, te weinig tijd, te weinig geld, geen goede opleiding, slechte economie, te veel afleidingen.

De crux is, dat het vrijwel nooit aan de hulpbronnen ligt, maar aan de manier waarop we de doelen stellen en ze verwachten te realiseren. We zijn anno 2017 geconditioneerd om direct het resultaat bereikt te hebben.   Zo draait de rest van de wereld immers ook.

De clou is om juist met kleine stappen de vooruitgang gaande te houden. Vergelijk het met het in beweging krijgen van een zware vrachtwagen. Jij bent de deelnemer aan de Sterkste Man of Vrouw van Nederland, en het is jouw doel om de eindstreep te halen. Het begin is weliswaar intens, maar zodra je eenmaal in beweging bent en de truck rollende hebt gekregen, is het meer een kwestie van kleine stapjes blijven nemen.

Dit principe heet Kaizen, en is afkomstig uit Japan. In de jaren ’50 was het Japan, dat onder begeleiding van een Amerikaanse expert, Dr. Demming, die stukje bij beetje hun verwoeste land tot wederopbouw bracht. Bedrijven als Sony en Honda, die toen nog maar net begonnen waren, leerden de strategieën om met kleine stappen en doorgaande verbeteringen hun bedrijf uit te bouwen naar gerenommeerde multinationals in de 21e eeuw.

Wanneer je een doel stelt, is het belangrijk om er een te kiezen waar je echt enthousiast over bent. Een doel dat je aardig lijkt, motiveert je half niet zo veel als een doel dat je hart sneller doet kloppen, als je er alleen al over dagdroomt.

Een goed meetpunt is om jezelf de vraag te stellen “Waarom wil ik dit doel bereiken?” Wanneer het antwoord iets ontastbaars oplevert, dan weet je dat je te maken hebt met een sterke innerlijke motivatie. Met ontastbaar doel ik op het immateriële resultaat. Denk bijvoorbeeld aan vrijheid, liefde, fulfillment, persoonlijke groei of emotioneel evenwicht.

Door een doel te stellen dat meerwaarde heeft, dat je meer laat doen en zijn, dan de persoon die je vandaag bent, en door het actieplan in een Kaizen manier aan te pakken, stimuleer je niet alleen jezelf om een betere toekomst te realiseren, maar merk je gaandeweg ook dat je zelfvertrouwen en je eigenwaarde groeit met elke stap die je neemt.

Les 5: Verleg de grenzen van je comfortzone

In tegenstelling tot les 4, waarbij je vanuit je innerlijke motivatie een concreet doel voor jezelf stelt en hier stapsgewijs naartoe werkt, hoeft het verleggen van je comfortzone niet per sé gekoppeld te zijn aan een doel, maar kan het ook iets zijn dat je ‘gewoon’ tof of leuk lijkt om te doen op dat moment.

Zo’n tien jaar geleden kreeg ik de mogelijkheid om uit een vliegtuig te springen op een hoogte van zo’n drie kilometer. Ik heb geen hoogtevrees, en de gelegenheid presenteerde zich in het moment en de bedenktijd was kort, dus ik koos ervoor om letterlijk de sprong te wagen.

Het was de dag van mijn leven. Nog nooit heb ik zo’n enorme hoeveelheid levendigheid ervaren als op die ene dag. Maar wat het me nog meer opleverde dan een geweldige en onvergetelijke dag, was dat  het me meer zelfvertrouwen gaf dan ik ooit had verwacht.

Juist door je comfortzone te vergroten, door iets te doen wat je normaliter niet doet of zou doen, train je je mind om te groeien in weerbaarheid, eigenwaarde en zelfvertrouwen. Mocht je op zoek zijn naar ideeën, dan heb ik hier een lijst van maar liefst 77 manieren om uit je comfortzone te komen.

Het feit dat zoveel mensen kampen met een gebrek aan zelfvertrouwen, laat zien dat er nog meer dan genoeg redenen zijn om met krachtige en direct toepasbare informatie te komen.

Onthoud dat een gebrek aan zelfvertrouwen en/of eigenwaarde niet aangeboren is, en dat het dus te trainen valt. Stimuleer jezelf om stapsgewijs nieuwe resultaten te bereiken, herkader je verleden en je ervaringen, verander je perceptie en neem kleine stappen voorwaarts.

Wat is jouw ervaring met zelfvertrouwen en eigenwaarde? Heb jij ooit te maken gehad met een gebrek hieraan, en zo ja, wat heb jij toen gedaan? En als je er nu mee te maken hebt, welke les geeft jou de beste houvast om die stap te nemen? Laat je reactie hieronder achter.

Op jouw succes,

Robert

 

Deel dit bericht met mensen uit jouw netwerk. Laat ze ook profiteren van deze informatie en klik op de sociale mediaknoppen hieronder.

 

Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Met 18 boeken en eBooks, en meer dan 600 artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

  • Ilse schreef:

    Dit had ik zo nodig! Ging door een dip en zelfvertrouwen en eigenwaarde waren daardoor enorm gekelderd. Heb De boel voor mezelf uitgeschreven en voel me een stuk beter

     
  • […] situatie veranderen, wil eigenlijk net zoveel zeggen, als jouw perceptie erop wijzigen. Het is simpel, een heel groot deel van hoe je de wereld ziet is gebaseerd op wat je gelooft, of […]

     
  • >