De twee groepen mensen die de wereld kunnen consumeren of veranderen.
Je kent ze wel: mensen die het liefste de wereld op z’n kop zouden willen zetten met hun innovatieve ideeën, grensverleggende gedachten en controversiële contributies en daarmee de wereld voor altijd zouden willen achterlaten in een betere stat dan waarin ze haar gevonden hadden. Mensen die in onbegrensde mogelijkheden denken… totdat ze wakker worden en met het verkeerde been uit bed stappen.
De Stofmot
Deze mensen zijn prachtige dromers. Maar helaas blijft het bij dromen. Ze worden aangetrokken tot het vuur dat ze in zichzelf voelen, maar uit angst om zich te branden aan opinies, afwijzingen en teleurstellingen dag in, dag uit zichzelf weer terugvinden in de routinematige sleur van hun werk, hun relaties en hun leven. Dergelijke mensen noem ik stofmotten.
Ik heb het over het type persoon dat blijft dromen, omdat ze zich wellicht al eens gebrand hebben aan het aangaan van een dergelijk avontuur waarvan ze overtuigd waren dat het hen faam, rijkdom en verbetering op zou leveren. Ze kwamen zo dicht bij het vuur, dat ze zich brandden aan de vlam, dat ze vlam vatten en naar beneden stortten en uiteindelijk in het stof beten.
Of het zijn de mensen die op voorhand al invullen dat een dergelijk avontuur niet voor hen is weggelegd; omdat ze anderen hebben zien falen, omdat ze de opinies en meningen van hun omgeving als waarheid aan hebben genomen – meningen als ‘Het is crisis, en dus is het onmogelijk’, wie zit er nu te wachten op nóg een so called professional die het wiel opnieuw heeft uitgevonden?’. De overtuigingen hebben zich opgestapeld, dat ze uit angst zichzelf een verlamming hebben aangepraat, die hen ervan weerhoudt om nieuwe gebieden en mogelijkheden te ontdekken die hun leven, en dat van anderen drastisch kan helpen verbeteren.
Het gevolg is dat stofmotten een zombie-achtig leven leiden. Zonder visie of strategie elke dag opnieuw hun ratrace in gaat en hetzelfde blijven doen van wat ze altijd al gedaan hebben. De status quo domineert en daarmee ook de in verband gewikkelde dromen die nooit het daglicht zullen zien.
De Lefmeeuw
Gelukkig zijn er ook lefmeeuwen. Lefmeeuwen zijn, zoals het boek Jonatahn Livingston Seagull beschrijft de vrije vogels die verder kijken dan deze status quo; de manier waarop ‘het hoort’, blijven dromen en het lef hebben om te ontdekken wat ze nog meer in hun mars hebben. Mensen die risico’s durven te nemen omwille van die interne vlam; die passie die zo groot is dat ze er haast door geconsumeerd worden – zonder dat het ze in vlammen doet opgaan.
In het zakelijke leven zouden we idealiter het liefste de lefmeeuw zien. Maar helaas is het in de 21e eeuw maar al te vaak zichtbaar dat de Nederlandse ondernemer met een briljant idee rondloopt waar hij of zij verder niets mee doet. Of ze houden vast aan het initiële idee dat ze hebben en vergeten daarmee te kijken naar wat hun klantenwereld nodig heeft; vraag en aanbod komen niet overeen.
Het ondernemen van vandaag betekent dat in mijn ogen dat je het lef hebt om je eigen dromen in de markt durft te zetten, flexibel genoeg bent om van koers te veranderen zonder dat je van visie of missie verandert en durf door te zetten om die idealen en dromen te verwezenlijken.
Dit geld uiteraard niet alleen voor de zakelijke wereld, maar ook voor de particulieren wereld. Hoeveel mensen ken je die hun dromen hebben opgegeven, en hebben gekozen voor een leven van stabiliteit en zekerheid. Hoewel stabiliteit en zekerheid mooi en zelfs noodzakelijk is, gaat dit vaak ten koste van creativiteit, passie en filfillment, een woord dat ik nog steeds niet volledig heb kunnen vertalen naar het Nederlands. Misschien daarom wel een reden dat het soms ver te zoeken is.
Voor de ondernemers met lef en passie heb ik naast een groot applaus ook een mooie tip: in het interview met marketingexpert Ron de Joode geef ik mijn geheimen om al je businessdoelen te bereiken, en om meer succes en mastery te bereiken welke bijdraagt aan hun visie, missie en passie.
Wil je gratis dit online webinar bijwonen? Klik dan hier om je aan te melden.
Wees geen stofmot, maar blijf flexibel en ontdekken hoe je nog meer kunt bereiken en betekenen voor jezelf, en voor anderen.
Op jouw succes,
Robert
Hallo Robert,
Fulfillment = vervulling (letterlijk) of anders:
fulfilment of fulfillment:
Fulfilment is een woord dat vaak verkeerd wordt gespeld en ook nog voor de nodige verwarring zorgt.
Er zijn in vier spellingswijzen die vaak gebruikt worden:
Fulfilment (de juiste Nederlandse en Engelse spelwijze)
Fulfillment (de Amerikaanse spelwijze)
Fullfilment (fout)
Fullfillment (fout)
Alleen zoekmachine Google kent al, verdeeld over de woorden fulfilment, fulfillment, fullfilment en fullfillment ruim 25 miljoen vermeldingen, variërend van logistieke dienstverleners tot filosofische denktanks. Knap verwarrend, dus.
De juiste spelling is overigens fulfilment. Maar zelfs dan is het ene fulfilment het andere niet. Zelfs logistiek fulfilment is er in meerdere vormen:
Documentfulfilment: Direct Mail en print activiteiten, eventueel met sealen.
Productfulfilment: Pick & pack op het niveau van individuele besteleenheden
Bulk fulfilment: Handling van omverpakkingen, pallets en volumineuze goederen.
Voor alle duidelijkheid: S&H is gespecialiseerd in productfulfilment. Het is S&H echter om het even welke spellingswijze u verkiest: bij ons weet u zich altijd verzekerd van de perfecte fulfilment services.
Groet,
Mario