Boosheid – Hoe Kun Je Dit Positief Inzetten?

Niemand houdt ervan om boos te worden. Dat ‘vecht’ of ‘vlucht’ gedrag dat plotseling geactiveerd wordt waarin we ofwel stoppen of klaarstaan om aan te vallen. Maar wat kunnen we leren van die frustrerende momenten?

Boosheid is een signaal vanuit onze archiefkast van emoties, dat aangeeft dat een ander (of wijzelf) over een grens heen is gegaan. Deze grens kan een waarde of een overtuiging zijn die diep geworteld is in ons systeem. Onder deze overtreding schuilt een bepaalde mate van pijn; soms fysiek, maar vaak emotioneel, mentaal of psychisch.

 

Hieronder vind je een aantal goede tips wat je van je boosheid kunt leren en hoe je er op een positieve manier mee om kunt gaan, zodat het in je voordeel werkt.

Boosheid is niet slecht
Het is een emotie. Het is er gewoon. De volgende keer dat je boos wordt, probeer dan te kijken of je een paar seconden kunt nemen om er van een afstand naar te kijken. Herken het enkel als één van vele emoties die we ervaren. Beschouw het als een storm die voorbij raast.

Boosheid is ontzettend krachtig
Het kan misschien eng aanvoelen, maar vaak is boosheid nodig om onze ruggegraat te versterken om zo op een manier te reageren waarop we dat normaliter niet zouden doen. Kun je zijn vitaliteit respecteren? Durf je zijn kracht in te zetten, te focussen, zodat je werkelijke verandering kunt maken in je leven? Durf je werkelijk te zeggen wat je op je lever hebt?

Boosheid is respect-waardig
Het is prima om boos te zijn, echt. En laat niemand je anders vertellen. Als je je geïrriteerd voelt, zeg (of schrijf) dan precies wat je verwacht. Censureer jezelf niet. Je boosheid verdient een plek om zich te ventileren. Wil je geen woordenwisseling riskeren? Roep het dan uit in je kamer. Gebruik krachttermen. Schreeuw, roep, zeg alsnog dingen ‘die je niet zou mogen zeggen’, omdat je lichaam, geest en ziel enkele duistere dingen uit je systeem moeten gooien. Doe het dus voor je goede gezondheid.

Boosheid heeft balans nodig
Hoewel het goed is om boosheid los te laten, bouw ook wat tijd in voor na je boosheid… en adem gewoon eens even. Breng jezelf terug naar je centerpunt Wees niet boos op jezelf omdat je boos bent. Zorg goed voor jezelf en kom weer terug naar een relaxte staat.

Bedenkt dat boosheid enkel één van de vele emoties is die we in ons scala hebben om uitdrukking te geven aan dat wat we voelen. Ook al is de betekenis van je boosheid niet kraakhelder, het is verstandig om bij je gevoelens te blijven, zeker in deze rationele maatschappij waarin we maar al te graag van alles willen beredeneren waarom iets is zoals het is, moet zijn zoals het zou moeten zijn of geweest had kunnen zijn als het niet anders was gelopen (je raakt nog verstrengeld in een web van woorden en sneeuwt daarmee je gevoelens onder, die juist bedoeld zijn om expressief te zijn.

Op jouw succes,

Robert

Je mening telt

About the Author Robert

Robert van der Wolk is internationaal spreker, trainer en life-coach. Met diverse boeken, eBooks en honderden artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdfaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

follow me on:

Leave a Comment:

1 comment
Add Your Reply
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .

Powered by WishList Member - Membership Software