Als je een willekeurig persoon op straat zou vragen “Wat is communicatie?”, dan is de kans groot dat je iets in de trant krijgt van: “dat wat je zegt” of “hoe je overkomt op anderen”. Hoewel ik geloof dat we allemaal wel ongeveer weten of aanvoelen wat communicatie is, is de omvatting van dit woord, dat we toch elke dag weer inzetten, lang niet altijd even helder.
In dit artikel deel ik de 3 pijlers van communicatie en geef ik je meer achtergrond hoe je communicatie nog effectiever kunt inzetten.
Voordat ik op de 3 pijlers van communicatie kom, laat me je eerst verduidelijken wat communicatie is. Volgens het internet is communicatie een proces van informatie-uitwisseling. Bij communicatie is er altijd sprake van een zender, een boodschap met informatie en een ontvanger. De zender in het communicatieproces probeert informatie over te dragen naar de ontvanger door middel van de boodschap.
Hoewel dit niet onjuist is, stel ik voor, om de betekenis van communicatie te versimpelen: de betekenis van je communicatie is je resultaat.
Het klinkt simpel, misschien wel te simpel, en toch denk ik dat wanneer je hoort hoe jouw communicatie bij de ander aankomt, je vanzelf ziet of je communicatie de betekenis had die je het wilde laten hebben of dat er sprake is van enige miscommunicatie.
Als je communicatie gelijk staat aan de resultaten die het met zich meebrengt, dan weet je snel genoeg of je communicatie geslaagd is of dat er nog wat werk aan de winkel is. Hoewel je natuurlijk altijd met de vinger naar de ander kunt wijzen en roepen dat de ander je niet begrijpt, kun je ook bij jezelf te rade gaan om jouw communicatie-skills te verbeteren, zodat jij meer controle kunt uitoefenen om het resultaat te krijgen dat je wilt hebben.
Hoe doe ik dat dan?
Wel, hier komen de drie pijlers van communicatie, waarmee je meer het heft in eigen handen neemt en houdt om jouw communicatie met de ander(en) in de richting van jouw gewenste resultaat te sturen.
Je Woorden
Dat wat je zegt is natuurlijk belangrijk. Welke woorden kies je om je boodschap over te krijgen bij en naar de ander?
Gebruik je dubbele ontkenningen, zoals ik hierboven heb gedaan door “niet onjuist” te gebruiken, of gebruik je de tegenhanger? Bedenk dat wat je zegt zeer zeker een impact heeft. Tegelijkertijd is het ook mijn taak om je te zeggen dat wat je zegt, maar zo’n 7% is van je totale communicatie. 7%?, hoor ik je zeggen. Wat is de rest dan?
Je Stem
Zo’n 38% van je communicatie gaat naar hoe je je stem gebruikt. Er zijn maar liefst 6 elementen die jouw stem bepalen, en elk van deze elementen hebben directe invloed op je woorden, en dus de boodschap die je wilt overbrengen.
In de training Communicate 2 Connect ga ik uitgebreid in op deze 6 elementen en leer je daarnaast ook wat je nog meer kunt doen om een master communicator te worden. Bedenk goed dat het vaak niet zozeer is wat je zegt, dat bij de ander blijft hangen, maar hoe je het zegt.
Je Lichaam
Je lichaam communiceert ook, en het is de taal van je lichaam die boekdelen spreekt. Kijk eens naar hoe je gebruik maakt van je handen, je armen, je schouders, en je ogen.
Welke boodschap geven zij de ontvanger van jouw verhaal? Nagenoeg elk deel van je lichaam laat van uit je onderbewuste zien of je verhaal versterkt wordt met dat wat jij gelooft of verzwakt. Het is daarom ook niet voor niets dat lichaamstaal maar liefst 55% van al onze communicatie inneemt.
Bedenk goed dat communicatie een wisselwerking is, en dat deze wisselwerking een zogenaamde flow heeft. Met flow bedoel ik dat de manier waarop je communiceert een dynamisch proces is, en dat er dus constante verandering plaatsvindt. Effectief communiceren is daarom net zoiets als ontzettend goed kunnen golfen terwijl je op een drijvende ijsschots staat en het balletje vaker raakslaat dan misslaat.
Door je te richten op deze 3 pijlers kom je al een aardig stuk dichterbij de bewustwording van welke onderdelen communicatie omvatten en hoe je jezelf hierin kunt trainen om beter, effectiever en dus succesvoller te worden.
Nu je weet wat de 3 pijlers zijn van communicatie, vertel me eens: waar gaat jouw aandacht naar uit om die van jouw nog scherper en effectiever te maken? Deel je antwoord in het comment-veld hieronder en deel dit artikel met jouw vrienden om direct te beginnen met het optimaliseren van jouw communicatie.
Op jouw succes,
Robert
[…] Je kunt communicatie zo gecompliceerd maken als je zelf wilt. Wat ik zelf vaak merk, is dat wanneer ik het simpel hou, het ook makkelijker te begrijpen is, en ook makkelijker uit te voeren is. Met deze gedachte definieer ik de betekenis van communicatie ook als het resultaat wat je ermee bereikt. […]