Verkoop Geen Steaks Aan Vegetariërs

Word Een Expert In Communicatie

0  comments

  We doen het allemaal: anderen ervan proberen te overtuigen dat onze mening, opinie of waarheid de universele waarheid is. We discussiëren, debatteren en argumenteren wat af om ons gelijk te halen. Maar wat kost dat, en wat is de ‘return on investment’? Je herkent het vast wel: je weet dat je tijdens een conversatie op een onderwerp komt waar je zo goed als zeker weet dat je gelijk hebt, en je de ander jouw kaart van de wereld wilt laten zien, opdat hij niet alleen zich bij jouw mening kan aansluiten en je verder kan met de conversatie, maar hij ook met een beter inzicht verder kan in zijn leuke leven. Hoewel dit in beginsel een mooi en nobel ideaal is, vallen velen van ons in de valkuil dat we in menig conversatie de ander ervan proberen te overtuigen dat onze opinie de enige juiste is. En daar begint het te rammelen… Het is prima wanneer je iemand een effectiever en beter werkend inzicht kan meegeven en daarmee de kwaliteit van het leven van de ander kan helpen verbeteren. Het is een ander punt echter, wanneer je in vrijwel elke situatie voet bij stuk houdt en koste wat kost gelijk moet hebben. In dat geval probeer je steaks te verkopen aan vegetariërs. Niet iedereen zal dezelfde mening er op nahouden als jij, en dat is prima. Zolang een ander openstaat om jouw mening aan te horen en bereid is om jouw idee, suggestie of advies uit te testen, draag je bij aan je nobele missie. Zodra je echter de ander forceert om jouw mening aan te nemen, dan geef je de ander niet alleen geen keuzevrijheid meer om zelf te bepalen wat goed voor hem is, maar loop je ook het risico om meer te investeren dan je uiteindelijk terugkrijgt. Wat ik hiermee bedoel, is dat elke connectie je iets oplevert. Een gevoel van saamhorigheid, een (hechtere) vriendschap of gewoon een mooi contact. Maar het kan evenwel zo zijn, dat je onderaan de streep meer aan tijd, energie en inspanning hebt geïnvesteerd, en dat je ROI, je Return On Investment helaas niet zo positief uitvalt. In zo’n situatie kan het goed het geval zijn, dat jouw mening niet die van de ander was, maar dat je toch de ander ervan trachtte te overtuigen dat die van jou de juiste was. Na een korte of soms zelfs lange conversatie, die uitmondde in een discussie, eindigden jullie beiden als verslagen, onthande en ontheemde strijders; vrienden noch vijanden, met een bittere nasmaak na de spreekwoordelijke bloederige slachting. Wanneer je je eigen mening op de ander drukt en hem geen keuzevrijheid kan of wilt bieden, dan kost je dat je geluk met de ander. Wat je ermee wint is weliswaar je gelijk, maar het is maar de vraag of je je gelijk wilt verruilen voor je geluk. In relaties kom je dit vaak tegen, maar ook in arbeidssituaties en zelfs in vriendschappelijke adviezen over gezondheid, financiën en religie (de zogenaamde “Weet je wat jij moet doen?”-opmerkingen). Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om beiden toch als winnaar uit de bus te komen; echt contact maken, elkaar horen én je eigen mening er op na houden werkt het beste wanneer je de principes en technieken inzet omdat je werkelijk wilt weten hoe de ander over iets denkt. In dit seminar leer je deze principes en technieken, zodat je voortaan in elk gesprek jouw nieuwsgierigheid, fascinatie alsook je eigen mening en je goede verstandhouding kunt behouden.  Klik hier voor meer informatie. Niet iedereen zal het eens zijn met je, en dat is prima. Agree to disagree zeggen ze hierover in het Engels. En voor diegenen die het wel met jou eens zijn: enjoy the steak! Op jouw succes, Robert    

Tags

contact, discussie, gelijk hebben, geluk, overtuigen, relatie, vegetariër


Lees dit ook 

De Empatische Leider In De Corporate Wereld

Heb je je ooit afgevraagd waarom sommige leiders opvallen, terwijl anderen onopgemerkt blijven? Leiderschap in de moderne bedrijfswereld gaat verder dan het dragen van de titel; het vereist een unieke combinatie van vaardigheden, inzicht en empathie. Laten we dieper ingaan op wat effectief leiderschap in de zakelijke arena echt betekent.Het DNA van LeiderschapLeiderschap is geen

Read More

Kom Los van het Vastzitten

De zomer nadert langzaam maar zeker zijn einde. Met de tweede helft van het jaar om de hoek begint voor velen de terugkeer naar werk, regelmaat en structuur. Maar is dat waarnaar je terugkeert ook wel echt dat wat je gelukkig maakt? Ondanks de afleiding van de zomer leven we nog steeds in roerige tijden. Tel

Read More

Hoe Overkom Je Een Trauma?

Wanneer je ooit een traumatische ervaring hebt meegemaakt, dan blijven de herinneringen en de daaraan gekoppelde emoties op onderbewust niveau actief. Zonder erbij stil te staan neem je je reactie op dat trauma met je mee en loop je als het ware door een onzichtbaar mijnenveld van je mind, wachtend tot je een keer een

Read More

Robert

Over de auteur

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

Meld je aan voor de nieuwwbrief