Communicatie is dé tool ide je helpt om je boodschap over te krijgen bij anderen en ervoor te zorgen dat je krijgt wat je wilt. En dat geldt ook voor jezelf: de manier waarop je met jezelf communiceert heeft een grote impact op hoe je functioneert, hoe je je voelt, welke gewoontes je hebt, en welke resultaten je behaalt.
Als je andere artikelen va me hebt gelezen of ooit een seminar hebt bijgewoond van me, dan weet je dat communicatie uit drie onderdelen bestaat: het verbale gedeelte, het vocale gedeelte en het non-verbale gedeelte.
Wellicht herinner je je ook dat het verbale gedeelte slechts 5 – 8 procent van de totale communicatie beslaat, en dat de meerderheid in het non-verbale deel van communicatie ligt.
Dat neemt niet weg dat het verbale gedeelte, je woorden, niet belangrijk zijn. Integendeel. Woorden hebben een ongelooflijke kracht in zich zitten, en het is om die reden dat ik vandaag dit artikel met je deel.
Over het algemeen hechten we niet al te veel waarde aan de woorden en diens betekenis… totdat we zelf geconfronteerd worden met de emotie die achter de woorden ligt – of beter gezegd: de emotie(s) die bepaalde woorden bij ons oproepen.
Een paar voorbeelden:
1. Denk eens niet aan een grote grijze olifant. Nee, ik zeg net: denk niet aan een grijze olifant. Waarom denk je dan toch aan een olifant?
2. Welke van deze twee bevalt je het minste: manipuleren beïnvloeden.
3. En tot slot: welke zin klinkt het beste voor jou: je bent niet erg knap, maar je bent rijk. En de andere zin” Je bent lelijk, en je bent niet arm.
Laten we beginnen met het eerste voorbeeld.
Het woord ‘niet’, wordt niet direct gecodeerd door je brein. Omdat je hersens op twee verschillende manieren werken (1. In plaatsjes of beelden, en 2. In emoties), moet het eerst een beeld creëren van een olifant, om er vervolgens een grote rode streep doorheen te halen (denk je nu aan een grijze olifant met een rode streep?).
In voorbeeld #2 gaat het om de emotie die je brein aan een woord koppelt. Sommige woorden hebben een sterkere lading voor je dan andere. Het kan daarom goed zijn dat je het minst enthousiast wordt van het woord ‘manipuleren’ en dat het woord ‘beïnvloeden’ een relatief neutraal gevoel geeft. Bedenk, dat niets een betekenis heeft, behalve de betekenis die je er aan geeft. Als je dan een betekenis aan iets geeft, gebruik, in dit geval, je woorden dan ook zorgvuldig en op een manier die voor jou en anderen om je heen werken.
Het laatste voorbeeld is ietwat een mix van punten die ik duidelijk wil maken.
Allereerst zie je dat ik in dit voorbeeld speel met het woord ‘niet’ en de tegenhanger van het woord dat er op volgt; rijk versus arm, en lelijk versus knap.
Daarnaast speel ik ook met het woordje ‘maar’ en het woordje ‘en’. De reden hiervoor is simpel, maar heeft ontzettend veel power in zich zitten: Het woord ‘maar’ komt vrijwel altijd na een komma (of in gesproken tekst in de tweede helft van de zin), en geeft een tegenstelling aan van datgeen wat er voorafgegaan is: “je bent knap, maar…” Voor de spreker betekent dit dat wat er voorafgegaan is aan het woord ‘maar’, er in mindere mate toedoet; het ontkracht de eerste helft van de zin, en versterkt de tweede helft. Met andere woorden: je mag dan nog zo knap zijn, je hebt geen cent te makken, en daarom ga ik niet met je uit (of zoiets0.
Wanneer je het woord ‘maar’ vervangt door het woord ‘en’, dan creëer je een balans tussen de eerste helft van de zin, en de tweede helft. Dit is vooral belangrijk op momenten dat je iets wilt zeggen dat belangrijk voor je is om met een ander te delen, zonder dat je de ander het gevoel wilt geven hem of haar af te wijzen.
We kennen namelijk allemaal de bittere nasmaak van de zin “Ik wil wel, maar…” of “Het kan wel, maar…” of zelfs, “Ja, maar…” In al deze voorbeelden is het antwoord niet ‘ja”, maar “nee” – wat er ook gezegd wordt aan het begin.
Stel je nu eens voor, dat we elke dag communiceren. Met vrienden, familie, collega’s, en bovenal, met jezelf. En al deze communicatie heeft als doel om jezelf of de ander in lijn te krijgen met wat je met je woorden wilt bereiken. Maar (…) om te bereiken wat je wilt, is het wel verstandig om te weten wat het is dat je wilt bereiken.
Als je wilt afvallen, gebruik dan niet zo zeer het woord afvallen, of dieet, en roep al helemaal niet dat je niet te zwaar wilt wegen, maar gebruik woorden die het resultaat het beste omschrijven.
Hetzelfde geldt voor als je op zoek bent naar een liefdevolle relatie. Benoem de karaktereigenschappen en overeenkomstige waardes die je wilt zien in de ander, en laat achterwege wat je niet wilt hebben. (Je wilt niet weten hoe vaak ik van mijn klanten te horen krijg wat ze niet willen als ik ze vraag naar wat ze willen).
Door je brein te voeden met positieve, bekrachtigende woorden die je in beweging zetten om dichter bij je gewenste resultaten te komen, help je jezelf om met meer zelfvertrouwen, een grotere eigenwaarde en een sterkere communicatie je doelen te bereiken.
Niet gek, toch, voor 5 tot 8 procent?
Je ziet in bovenstaande vide een prachtig voorbeeld van de kracht van woorden. Voor mijn slechtziende in blinde vrienden, zal ihet senario schetsen:
Een blinde man zit in kleermakerszit op een kartonnen plaat de stoep. Naast hem staat een bord. Hij vraagt om kleingeld aan de voorbijgangers die op de stoep voor hem lopen. Op het bord staat geschreven “I’m blind, please help.” Zo af en toe gooit een voorbijganger wat geld in of naast een glazen potje, dat de man gebruikt om zijn donaties in te bewaren.
Een dame loopt voorbij. Ze ziet zijn tekst, en komt een paar seconde later terug in beeld met een stift. Je hoort haar wat op het bord pennen, maar weet niet wat ze schrijft. Vervolgens loopt ze weer verder.
Vanaf dat moment stromen de donaties binnen: steeds meer en meer voorbijgangers geven de blinde man geld, en de verbazing is af te lezen op zijn gezicht.
Tegen het einde van de clip komt de dame die iets op het bord geschreven heeft weer in beeld, en de blinde man vraagt aan haar: wat heb je gedaan met mijn bord?” De vrouw antwoord hierop: ik heb precies hetzelfde geschreven; ik heb alleen andere woorden gebruikt.” Op het bord staat nu de tekst: It’s a beautiful day, but I can’t see it.”
Onthoud dat, zodra je je mond opent om iets te zeggen, je bezig bent met beïnvloeding. Dit is niet goed of slecht, het is. Punt. Wat belangrijk is om hierin mee te nemen, en wat ik hoop dat je uit dit artikel haalt, is dat je helder hebt wat je wilt overbrengen of behalen, en je de woorden kiest die je helpen om dit resultaat te bereiken.
Omdat ik altijd afsluit met deze woorden, wil ik je deze vraag stellen: welke betekenis heeft het woord succes voor jou?
Help me in mijn doel om van deze site een platform te maken waar we als community ideeën, interacites en tools met elkaar delen die leiden tot een gezonder, gelukkiger en succesvoller leven. Deel je comment op mijn vraag hieronder, en laat me weten wat jij denkt vals jij denk aan ‘succes’.
Op jouw succes,
Robert
PS: Deel dit artikel alsjeblieft door op de sociale mediaknoppen hieronder te klikken en dit artikel met anderen te delen, zodat zij hier ook van kunnen profiteren.
iemand succes wensen is voor mij iemand aanmoedigen om zijn ideeën/doelen door te gaan zetten en of proberen
Iemand succes wensen is: uitgaan van diens bekwaamheid 🙂