Van Transactie Naar Transformatie

We leren maar al te vaak nieuwe vaardigheden om efficiënter, effectiever en productiever te worden. Daarbij ligt de focus op het ‘Hoe’. Maar soms is dat niet genoeg. Om werkelijk een sprong te maken in onze ontwikkeling moeten we van transactie naar transformatie gaan.

Bedrijven spenderen honderdduizenden, soms wel miljoenen euro’s om hun medewerkers te trainen hoe ze moeten werken. Ze leren de vaardigheden die nodig zijn om de taak uit te voeren, zoals we allen de vaardigheden op school geleerd hebben om de opdrachten te kunnen maken die we als huiswerk meekregen.

De vligtuigmaatschappij waar ik onlangs mee vloog spendeert veel geld aan hun vliegend personeel om de service en kwaliteit van hun medewerkers optimaal te houden. Zo werd ik vanaf het moment dat ik het vliegtuig binnenliep, hartelijk verwelkomd en liep de stewardess voor me uit om me mijn stoel te tonen. Nadat ik mezelf neergevleid had vroeg ze me nog zelfs of ze nog iets voor me kon doen om de start van mijn reis nog aangenamer te maken. Ik bedankte haar.

Een paar uur later, toen het vliegtuig geland was op de plaats van bestemming, en alle passagiers van boord mochten, maakte ik aantalte om eveneens het vliegtuig te verlaten en mijn koffer op te halen. Tot mijn verbazing echter, werd ik tegengehouden door de stewardess, die me vertelde dat ik nog even moest blijven zitten omdat de aangevraagde assistentie nog niet aanwezig was om me te begeleiden naar de bagage drop-off.

“Ik red het wel in mijn eentje” vertelde ik haar, waarop ze me ietwat verward aankeek, naar mijn geleidestok staarde en vervolgens haar ogen weer tot mij richtte, en terugkwam op haar eerder gemaakte opmerking. “Nee, meneer, gaat u zitten”. “Mevrouw, dank u vriendelijk voor uw ondersteuning en attentie, en ik weet zeker dat ik het stuk van het vliegtuig naar mijn koffer zelfstandig kan vinden”.

Ze keek me nu boos aan en commandeerde me op dwingende toon: Damn it sir, sit down and wait for the assistance!” en liep van me weg.

Een bedrijf dat zo veel geld uitgeeft om de service van haar medewerkers kwalitatief optimaal te houden, en dat als resultaat heeft dat haar medewerkers je op bruuske toon commanderen dat je wel verdomme moet blijven zitten wachten… Het roept de vraag op: waar ging het fout?

Het antwoord is dat mensen vaak getraind worden in het trans-actionele; het Hoe. ,Daarbij gaan ze soms zelfs zo ver, dat vergeten wordt waarom iets geleerd wordt; de reden achter de vaardigheid.

Mijn stewardess was waarschijnlijk dusdanig gedrild op service en kwaliteit, dat ze geen ‘nee’ tolereerde en koste wat kost mij, de klant, moet helpen met de geregelde service. Zonder dat we het in de gaten hebben schieten we door in onze drive om de ‘hoe’, de manier waarop ons iets geleerd is, uit te voeren, en vergeten daarbij de reden waarom we doen, wat we doen.

Nu denk je wellicht ‘Wat heeft dit met mij te maken? – Ik ben geen stewardess.’ Toch ben je, net als ieder ander, vaak trans-actioneel bezig, en vergeet je daarbij de transformationele achtergrond waarom we iets doen.

Zowel in ons zakelijke leven alsook in ons privéleven komt transactioneel gedrag voor. Kijk maar eens naar de To Do lijstjes die we hebben; bezigheden die de uren van onze dag vullen, vaak in de zin van crisismanagement.

Een To Do lijst, dat zeker effectief is en wat ik je ook aanraad om te gebruiken, is echter wel transactioneel; zelden transformationeel. Maar gelukkig heb ik een oplossing om van transactie naar transformatie te gaan.

Naast mijn To Do lijst heb ik ook een Stop Doing lijst. Een Stop Doing lijst laat zien welke gewoontes, gedragingen, overtuigingen en routines me niet ondersteunen in mijn persoonlijke en zakelijke effectiviteit, efficientie, productiviteit, geluk en succes.

Door aan mijn Stop doing lijst te werken, werk ik tegelijkertijd aan mijn derde lijst: mijn To Be lijst. Want door te stoppen met de punten van mijn Stop Doing lijst en hiervoor alternatieven te vinden die me dichter bij mijn doelen brengen, word ik ook de persoon die ik niet alleen wil zijn, maar ook moet zijn om die doelen te kunnen behalen.

Je Stop Doing lijst alsook je To Be lijst zijn beide transformationeel. Ze helpen je en ondersteunen je in je weg naar de persoon en het leven dat je voor ogen hebt; een transformatie op Identiteisniveau.

Denk er dus de volgende keer aan dat je niet alleen je To Do lijstje bij de hand hebt, maar dat je daarnaast ook consistent blijft werken aan je Stop Doing lijst en je To Be lijst. Het zijn deze twee lijstjes die zorgen voor het ware geluk en succes dat je zoekt.

Wat zet jij als eerste op jouw Stop Doing lijst?

Ik hoor graag van je.

Op jouw succes,

Robert

 

Je mening telt

About the Author Robert

Robert van der Wolk is internationaal spreker, trainer en life-coach. Met diverse boeken, eBooks en honderden artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdfaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

follow me on:

Leave a Comment:

2 comments
Add Your Reply