De Drive Die Je Conditioneert Voor Succes - Robert van der Wolk

De Drive Die Je Conditioneert Voor Succes

 

Het gaat uiteindelijk maar om één ding: resultaten. Of je nu denkt aan je werk, je gezondheid, je relaties met anderen of je financiële zekerheid; resultaten zijn de meetpunten die je tonen of je goed bezig bent of niet.

Hoe komt het dan dat we vaak genoeg niet de resultaten hebben die we willen?

Je zou er een boek over kunnen schrijven waarom iemand het niet lukt om zijn gewenste resultaten te behalen, maar de bottom line is altijd hetzelfde: het gaat om actie.

We praten allemaal een flink aantal uren per dag. Over wat we moeten doen, over wat we aan het doen zijn, over wat we gaan doen, wanneer, waarom, en zeker ook in hoeverre we er zin in hebben.

Ironisch genoeg doen we vaak we die dingen die ons door anderen “opgelegd” worden (denk aan je manager of je baas, zelfs je partner), maar doen we vaak niet die activiteiten of taken die we voor onszelf uitstippelen om een makkelijker, gelukkiger en beter leven te kunnen leiden.

Dat heeft hoofdzakelijk te maken met conditionering. Conditionering is een gedrag dag aangeleerd is op basis van verschillende factoren. Eén van die factoren is het belonen of bestraffen van bepaald gedrag.

Denk er eens aan: van je manager krijg je erkenning, van je baas krijg je je salaris of zelfs een opslag en van je partner krijg je liefde. Maar wat geef je jezelf bij het doen van taken waar je van weet dat je ze beter wel kunt doen?

Het ontbreekt er vaak genoeg bij onszelf nog aan om zelf gestelde doelen te realiseren, en dat komt voornamelijk omdat de beloning niet duidelijk genoeg is, of de huidige situatie nog niet pijnlijk genoeg is om daadwerkelijk de daad bij het woord te voegen.

Herken je dit: je weet dat je kampt met overgewicht en dat je wilt afvallen, en dit bevestig je ook constant tegen jezelf en anderen: “Ja, ik zou eigenlijk echt moeten afvallen.” En terwijl je dat zegt, tik je nog een colaatje weg, steek je nog een peuk op of neem je nog een hap van die vette troep.

Het punt is: we weten wat niet werkt. We weten zelfs wat we moeten doen om de situatie te veranderen. Maar we doen het niet!

Dat komt onder andere omdat de situatie nog niet nijpend en penibel genoeg is om tot noodzakelijke verandering over te gaan; het is nog een ‘zou moeten’, waarbij ‘zou’ de meeste nadruk krijgt.

Maar daarnaast is het ook de beloning die we onszelf onthouden om tot het gewenste resultaat te komen. Voor onze inspanningen willen we natuurlijk beloond worden (denk maar eens terug aan je manager, je baas of je geliefde). Dus wat kun je jezelf geven?

Het is niet zozeer dat je nieuwe gedrag puur op basis van wilskracht tot stand moet komen. Nee. Je hebt een drive nodig die je helpt ondersteunen in de weg naar je gewenste resultaat. Di kan op twee manieren.

Ofwel door iets wat buiten jezelf staat (dit wordt extrinsieke motivatie genoemd), ofwel iets dat van binnenuit voor de drive voorwaarts zorgt (dit noemen we intrinsieke motivatie).

Wanneer je drive groot genoeg is, de pijn te sterk is geworden, of de prijs van het behalen van je resultaat voldoende motivatie geeft, dan verander je je gedrag en kom je in actie.

Het is daarom handig om te weten wat je drive is, je reden, waarom je iets wilt doen, in plaats van zomaar te zeggen dat je moet veranderen. Het klinkt simpel, feitelijk is dat het ook, maar de emotionele lading zorgt er vaak voor dat we onszelf weerhouden in het overgaan tot actie.

Daarom kan het je helpen om ook de beloning voor jezelf te verhelderen. Als ik dit doe, dan beloon ik mezelf met dat. Hou wel in de gaten dat je jezelf niet beloont met oud gedrag. Steek dus niet een sigaret op nadat je een half uur hardgelopen hebt, of beloon jezelf niet met een dag shoppen als je een maand lang geld opzij hebt gezet voor het opbouwen van een spaartegoed.

Zoek iets wat je motiveert om de weg naar je doel toe leuk te maken en vind ook iets waarmee je jezelf kunt belonen voor als je dat doel hebt bereikt. Op die manier conditioneer je jezelf om te gaan voor dat wat je werkelijk wilt, te genieten van het proces én ook nog eens een leuke beloning naast je resultaat er aan over te houden.

Geniet bijvoorbeeld van een bioscoopfilm als je deze wee jezelf kan blijven motiveren om meer calorieën te verbranden dan dat je tot je neemt. Of beloon jezelf met een romantische strandwandeling met je geliefde wanneer je die volgestouwde kamer eindelijk eens hebt opgeruimd.

Wat het ook is: vind uit wat de reden is waarom je wilt doen dat je zegt dat je wilt, vind je drive, vind een manier om te genieten van het proces van verandering en beloon jezelf vooral met het behalen van je resultaat.

Zeg niet alleen da tje iets gaat doen of dat je iets zou moeten doen, maar vind ook redenen waarom je het juist nu gaat doen. Er is geen beter moment dan NU om te beginnen met dat wat je meer succes, meer voldoening en meer plezier oplevert.

Op jouw succes,

Robert

Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is internationaal spreker, trainer en life-coach. Met diverse boeken, eBooks en honderden artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdfaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

>