Omgaan Met Je Eigen Negatieve Emoties - Robert van der Wolk
2

Omgaan Met Je Eigen Negatieve Emoties

 

Hoe je je voelt bepaalt hoe je de wereld ervaart. Zit je goed in je vel dan ziet de wereld er ook mooi en levendig uit. Overal om je heen zie je kansen en ideeënstromen alsof ze nooit uit voorraad komen. Maar er zijn ook keerzijdes. Het leven valt zwaar en om je heen zie je potentieel gevaar en obstakels. Wat kun je doen op dit soort momenten om sneller door het proces heen te gaan?

Wanneer het leven zwaar valt, dan ziet de wereld er ook somber en grijs uit. Naarmate de tijd verstrijkt en de bodem van de emotionele put nog steeds niet bereikt is, worden de aanwezige en terugkerende emoties dikwijls als negatief bestempeld en weggeschoven, onderdrukt of vermeden. Een veelvoorkomend alternatief op deze eerdergenoemde opties om met negatieve emoties om te gaan is het vergelijken met anderen en hun situatie.

Geen van deze strategieën werkt op de lange termijn. ‘Negatieve’ emoties als boosheid, verdriet, frustratie, teleurstelling, depressie, en angst zijn allen signalen van de geest om in actie te komen. Ze roepen ‘er moet iets veranderen’, en het negeren, wegstoppen of vergelijken met andermans emoties werkt hierin averechts.

Wat werkt dan wel?

Voel Emoties

Emoties zijn er allereerst om gevoeld te worden. Eenieder van ons voelt; houd je hand maar eens boven een kaars. Het voelen van emoties werkt weliswaar op andere wijze dan de zintuigelijke, maar kent toch raakvlakken. Voelen op emotioneel gebied is het kunnen waarnemen van een innerlijke verschuiving in je gemoedstoestand of je state of mind  en deze tot uiting brengen via je lichaam.

Je bent niet je emotie

We identificeren onszelf vaak met hoe we ons voelen. Voel je je goed, dan ben je blij. Voel je je niet goed, dan ben je verdrietig. Deze identificatie zorgt er helaas voor dat mensen zichzelf zien voor de gemoedstoestand waarin ze zich voelen, en dat is zonde, omdat ze daarmee nodeloos de mentale en emotionele pijn opzoeken.

Je bent namelijk niet je emoties. Je bent eveneens niet je gedachten. Zie jezelf daarom als de lucht. De wolkjes die voorbij glijden zijn in deze je emoties. Soms heb je een donderwolk, soms een stapelwolk, en soms is er zelfs geen wolkje aan de lucht.

Deze metafoor werkt bij uitstek goed om een emotie die niet fijn of goed aanvoelt buiten de zone van wie je bent (of denkt te zijn) te laten. De wolk drijft voorbij, maar jij blijft jij. Voel je je dus niet lekker in je vel, observeer dan bij jezelf of je de emotie kunt toelaten voor wat hij is: een emotie.

Overgave

Daarmee zet je je mind in de stand van de overgave en wordt het makkelijker om dat wat je voelt er te laten zijn en te accepteren. Je voelt je boos, verdrietig, gefrustreerd, zwaarmoedig of gekwetst… maar je bent het niet. Je ego zal mogelijk diverse pogingen doen om weerstand te bieden aan wat je voelt, omdat het je onder meer met logica tracht te overtuigen dat het voelen van negatieve emoties niet goed voor je is. Ook al is dit op de korte termijn waar; op de lange termijn zal het je eerder duur komen te staan om tegen welke emotie dan ook te blijven vechten. Dank je ego voor de waarschuwingssignalen die het afgeeft en laat de alarmbellen rinkelen. Met overgave kom je daarmee werkelijk tot de diepere lagen van waar je gevoelens voor staan.

Oordelen

Ik weet dat het toelaten van een emotie die niet fijn voelt lastig kan zijn. Net zomin is het weglaten van oordelen over de emotie lastig. Wanneer je niet lekker in je vel zit, komen er bij veel mensen gedachten naar boven dat het ‘fout’ is om deze emoties te voelen. Ze mogen van zichzelf geen boosheid, pijn, verdriet of andere ‘negatieve’ emoties voelen, want ‘je moet gelukkig zijn’. Althans… dat is de conditionering.

Zet jezelf daarom in de overgave wanneer je een zogenaamde negatieve emotie voelt. Laat het er zijn, accepteer het, en laat de oordelen erover achterwege. Het is OK om je niet lekker in je vel te voelen.

Wat je nog meer kunt doen

Een ‘negatieve’ emotie voelen is niet fijn, en het accepteren zonder oordelen erover kan knap lastig zijn. Wat je verder kan helpen in dit proces, is wanneer je de overgave eraan en de oordelen erover hebt doorlopen – dit kan variëren in tijd – om jezelf de volgende vraag te stellen:

Welke actie kan ik nemen om me in een andere of betere gemoedstoestand te laten komen?

Emoties, en met name de ‘negatieve’, zijn actiesignalen die aangeven dat er iets moet veranderen. Zo heeft elke emotie een betekenis, en een actiesignaal. Zo is boosheid bijvoorbeeld een actiesignaal dat je je grens meer mag respecteren en/of aangeven. De betekenis van boosheid is namelijk dat jij zelf of een ander over een norm is gegaan (vaak gevolgd door de opmerking “Dat doe je niet!”).

Tijd om te voelen

Tevens kun je, als dat lukt, een specifieke tijdsduur aan jezelf geven wanneer je met een bepaalde negatieve emotie kampt. Hoe lang wil je in deze emotie blijven? Voor elke emotie geldt ook hierin: bepaal het voor jezelf. Een rouwproces, bijvoorbeeld wanneer je te maken hebt met een overlijden van een dierbare of de beëindiging van een liefdevolle relatie heeft diverse emoties voor je, en deze kunnen aanzienlijk langer zijn, dan wanneer je bijvoorbeeld te maken hebt met frustratie over een technisch probleem dat je maar niet opgelost krijgt.

Welke emotie je ook ervaart; weet dat hij tijdelijk is. Van het hele scala aan zowel positieve als negatieve emoties zijn er om gevoeld te worden. Dat doe je door ze te leven én ze weer los te laten. Eén van de meest wijze uitspraken is dan ook:

To be open for everything but attached to nothing
is to be enlightened.

Dus of je nu gefrustreerd, verdrietig, boos,, bang eenzaam of zwaarmoedig voelt, erken ze, accepteer ze, doorleef ze en neem er actie op. He kunnen ervaren in overgave in plaats van weerstand, zij het in de vorm van onderdrukking, vergelijking, rebellie of tegendraadsheid; bied je veel meer en vooral veel sneller zelfkennis, inzicht, zelfacceptatie en zelfliefde op. Bovendien bespaar je jezelf een hoop externe valkuilen.

Laat daarnaast ook de oordelen achterwege. Wat je voelt is wat je voelt. Het is niet goed of slecht – het is wat het is. Erken het. Steek niet je kop in het zand, maar zie het voor wat het is. Maak et ook niet erger dan het is.

Intens negatieve emoties

Met name zwaardere emoties (denk aan zwaarmoedigheid en depressie zin emoties die vaak langere tijd al onderhuids hebben liggen broeden. Omdat de incubatietijd groter is, is ook de verwerkingstijd langer. Voel je je down, weet dan dat je de kans hebt om werkelijk door de diepere lagen heen te gaan en tot de kern van een vaak oude pijn heen kunt gaan. Neem desgewenst een coach of therapeut in de arm om dit proces in goede banen te leiden, zodat je niet vast blijft zitten in de triggers en beter kunt toewerken naar heling en genezing van de emotionele onbalans.

Dat is persoonlijke groei: het erkennen en accepteren in overgave dat het leven loopt zoals het loopt. Je hebt er immers niet allemaal de controle over. Waar je wel de controle over hebt, is hoe je er mee omgaat.

Hier is mijn vraag voor jou: wat doe jij als je te maken hebt met ‘negatieve’ emoties?

Ik ben benieuwd naar je antwoord. Laat daarom hieronder een reactie achter en ik kom er zeker bij je op terug.

Op jouw succes,

Robert

 

Als je dit artikel over het omgaan met negatieve emoties waardevol vond, deel het dan met mensen uit je netwerk door op de sociale mediaknoppen te klikken, zodat zij ook van deze kennis profiteren.

Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is internationaal spreker, trainer en life-coach. Met diverse boeken, eBooks en honderden artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdfaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

  • Arjen schreef:

    “Negatieve” gevoelens zijn vreemde dingen eigenlijk, we willen ons graag goed voelen, en alles wat er voor zorgt dat ons niet goed voelen, willen we het liefst niet voelen.

    Zelf heb ik momenteel weer last van terugkerende paniekaanvallen, dit is een terugkerend thema in mijn leven. Als het dan weer eens de kop opsteekt, kost dat weer tijd en energie, vooral veel energie. Het heeft voor mij te maken met controle, loslaten, overgave etc. Maar wat vind ik het ontzettend moeilijk om me aan mijn angst over te geven. Ik merk dat ik het het liefste niet wil voelen, want het maakt me onzeker en bang. Wat als het nou weer gebeurt? Ik wil me graag veilig voelen, dus wil ik dingen/situaties/plekken vermijden, waarmee ik juist in de cirkel terecht komt. Doe ik dingen juist wel, kost het me enorm veel energie. Uiteindelijk weet ik dat de verlichting komt, op het moment dat ik mijn angsten doorleef, accepteer zoals ze zijn en me er aan overgeef. Pas dan doorleef ik mijn angst en zal het langzaam afnemen en zal ik me weer vrijer voelen. Niet oordelen, dankbaarheid, belangstelling en zelfcompassie zijn voor mij de sleutels in dit proces. Niets moet, niets hoeft, alles op mijn tijd. Ik hoef nooit verder te zijn dan ik op dit moment ben…

     
  • Robert schreef:

    Hi Arjen,

    Mooi inzicht en zeker waar.
    Je bent groter, sterker en krachtiger dan welke situatie of gebeurtenis ook.

    Robert

     
  • >