Opportunity only knocks once. Halverwege het jaar 2005 kreeg ik dit in een driedaagse training te horen. De training zelf was te gek, en ik heb er veel uit kunnen halen. Totdat ik in de gelegenheid werd gesteld om een jaartraining te doen. Voor een heel mooi prijsje. Wel doen, of niet doen?
Ik begaf me toen in een luxepositie, want ik had de hele dag om te beslissen. En hoewel het om een flinke hoeveelheid geld ging, het bleef een mooie kans om mezelf in één jaar te ontwikkelen tot een nog grotere professional op het gebied van persoonlijke groei. Ik had ook nog wel de keus om later die week me in te schrijven, maar dan zou ik een andere prijs moeten betalen. ‘Slim bedacht kerel’, dacht ik nog.
Waarom worden we gestimuleerd om keuzes te nemen op het moment dat we voor die keuze staan? Het is toch niet eerlijk om vandaag bijvoorbeeld te zeggen dat product X verkocht wordt voor €X,- en dat een dag later datzelfde product ineens voor €X+X,- verkocht wordt. Toch is het iets wat aan de lopende band gebeurt, en we doen er allemaal aan mee.
Denk bijvoorbeeld aan aanbiedingen in de supermarkt, of sales in kledingwinkels. Het is nu beslissen of je het wilt nemen voor deze prijs. Wil je het? Dan ben je de winnaar en betaal je slechts een prikkie van de prijs. Wil je er nog even over nadenken? Ook prima; dan betaal je morgen alleen wel de normale prijs.
Ik geloof wel in dit soort acties. Hiermee word ik gestimuleerd een beslissing te nemen, iets wat op zichzelf al een goede zaak is (denk aan de blog van twee dagen geleden). Wederom: elke keuze die je neemt is de beste.
Daarnaast is het ook een soort mindtraining om sneller keuzes te kunnen maken. Want soms is het handig om snel keuzes te maken. Van diezelfde trainer waar ik aan het begin over sprak, hoorde ik later dat mensen met een rijke mentaliteit (a rich man’s mentality) snel keuzes kunnen maken. En dat logischerwijs, a poor man’s mentality er eentje is die ofwel besluiteloos is of er heel veel tijd voor moet nemen om een beslissing te nemen.
Begrijp me goed, voor sommige keuzes is het goed om er even over na te denken. Maar over het algemeen weet je lang van tevoren toch al of je iets wel wilt of niet. Dat heeft te maken met je instinct, je gut feeling. Die vertelt je snel genoeg of dit iets goeds voor je is, of juist niet. Je mind beredeneert vervolgens de keuze die je instinct (je hart) je heeft ingegeven.
Frappant genoeg zijn er de kansen die ik gekregen heb in mijn leven, zeker in de afgelopen tien jaar, niet nog eens voorbij gekomen. Ze waren eenmalig, en van sommige kansen heb ik gelukkig gebruik gemaakt, van andere niet.
Dat heeft me doen beseffen dat kansen komen en gaan. Het heeft me ook doen beseffen dat kansen zelden nog een keer voorbij komen. Het is nu of nooit.
Als ik je voorleg dat je het eerste deel van mijn twaalfdelige cursus gratis krijgt wanneer je je aanmeld voor mijn nieuwsbrief, zou ej daar dan op ingaan?
Of wat als ik je zou zeggen dat je een once in a lifetime oportunity krijgt om vervolgens de hele cursus voor een belachelijk lage rpijs kan bemachtigen? Zie je het als een verkooppraatje naar jou toe, of zie je het als een kans om gebruik te maken van mijn kennis, expertise en ervaring en daarmee jou in jouw proces te ondersteunen?
Opportunity only knocks once.
Choose wisely 🙂
Op ons succes!
Robert