Zet waarden
Een open relatie tussen jou en je collega’s, staf en leidinggevenden is dus belangrijk; ze moeten immers weten welke kant ze op moeten gaan. Daarnaast is het minstens net zo belangrijk dat ze ook weten hoe ze presteren. Hanteer een open en eerlijk beoordelingssysteem waarbij mensen weten op welke aspecten zij beoordeeld worden en hoe ze scoren, ook voor wat betreft de waarden en cultuur van de organisatie.
Jack heeft het zelf over een candour appraisal system of value and performance. Een simpele illustratie hieronder verduidelijkt zijn woorden. In de rechterbovenhoek staan je A-players; zij zijn degenen die niet alleen het beste presteren, maar ook de waarden van het bedrijf hoog hebben staan. “Hug ‘em, kiss ‘em, reward ‘em; do whatever it takes”. Zij zijn degenen die de organisatie voorttrekken.
Linksonder staan de mensen die exact het tegenovergestelde van de A-players zijn: lage organisatiewaarden lage prestaties. Hier is feitelijk maar één oplossing voor: zet ze zo snel mogelijk uit je organisatie.
In de linkerbovenhoek vind je de mensen die de waarden van het bedrijf snappen en er naar leven, maar nog niet presteren op het niveau waarop ze zouden moeten, mogelijk vanwege ziekte in de familie, of een persoonlijk probleem. Wat het ook is: geef ze een tweede kans, of zelfs een derde. “They understand the company rules and play by it, but they’re just not performing accordingly”.
Als laatste, rechtsonder: hoge prestaties en lage waarden. Dit zijn de mensen die je bedrijf te gronde richten. Veel CEO’s of managers houden de mensen in deze groep aan, omdat ze presteren en daarom de leidinggevende er goed laten uitzien. Op lange termijn echter, zorgt dit voor grote problemen, omdat zij degenen zijn waar anderen ook naar zullen kijken en imiteren. Zoals eerder gezegd: een bedrijf moet een duidelijke en unanieme uitstraling, missie en visie hebben.
Het 20-70-10 Principe
Het is dus zaak om A-players (rechtsboven) te behouden en B-players (linksboven) te motiveren en te trainen. Natuurlijk is training, bijscholing, extra ondersteuning en motivatie essentieel om alle medewerkers verder te krijgen in hun skills, effectiviteit en efficiëntie (in mijn optiek is dit de taak van de HR-afdeling), toch is training niet altijd dé oplossing voor de groei van een organisatie.
Ongeveer 20 procent van alle medewerkers in een organisatie zitten aan de top. De grote middenmoot omvat zo’n 70%, en onderaan zit de resterende 10%. Die 10% houdt de groei van het bedrijf tegen, en het is dus noodzaak dat die mensen bij een andere organisatie gaan werken.
Dit klinkt misschien rauw of oneerlijk. Toch, wanneer organisaties een open en eerlijk beoordelingssysteem gebruiken waarbij ze regelmatig (bijvoorbeeld elk kwartaal) de medewerkers laten weten hoe ze functioneren en presteren en wat ze kunnen doen om te verbeteren, dan is het 20-70-10 principe helemaal niet zo gek.
De ironie is, dat elke school een beoordelingssysteem hanteert dat bestaat uit waarderingen hoe goed of slecht een scholier of student presteert op een bepaald vlak. In business lijkt dat soms een vergeten onderdeel te zijn. Laat mensen weten hoe ze presteren en houd een eindbeoordeling na bijvoorbeeld een jaar. Op die manier voorkom je verrassingen aan beide kanten.
EEEEP
Er zijn vijf onderdelen die je als manager, hoofd van de afdeling HR of CEO wilt hanteren en die je je (nieuwe) medewerkers wilt laten hebben. Dit zijn Energy, Energize, Edge, Execute en Passion.
Niet alleen wil je dat leiders energie hebben, maar ook anderen kunnen motiveren en mobiliseren. Dit heet Energizing. Verder ben je op zoek naar iemand met Edge; iemand die duidelijk knopen kan doorhakken en niet vast blijft zitten in ‘misschien’ en daarmee de boel voor zich uitschuift. Want juist een snelle besluitvaardigheid ondersteunt een snelle uitvoering: Execute. En de wikkel die dit alles omvat, is die van Passie. Zoek gepassioneerde mensen die je visie begrijpen en je helpen verder te komen.
A Better Way Every Day
Tot slot: Innovatie is de sleutel tot succes. Continue groei, vooruit gaan, dat is de enige weg die je zowel als bedrijf alsook in je privéleven – op wilt gaan. Het is dus belangrijk om te blijven zoeken naar mogelijkheden die je organisatie beter en effectiever, die kosten doet besparen en de reikwijdte vergroot.
Inmiddels is het bijna een mantra geworden: Find a Better Way Every Day. Ik zoek niet alleen in mijn eigen branche, maar ook daarbuiten. En enkele creatieve oplossingen hebben zich al geopenbaard!
Jack Welch, een zeer inspirerende man, met wie ik de eer heb gehad hem te mogen ontmoeten in Orlando, Florida, tijdens een evenement van ’s werelds nummer 1 Wealth coach JT Foxx, heeft me niet alleen laten zien hoe ik mijn eigen bedrijf kan laten groeien, maar heeft hierbij jou ook laten zien hoe je jouw leven kunt optimaliseren. Want wat ik ooit van één van mijn leermeesters meekreeg leerde: alles is een metafoor voor alles.
Op jouw succes,
Robert
PS: deel dit bericht met je collega’s, je baas, je vrienden of anderen waarvan je denkt dat dit hen verder kan helpen.
[…] persoonlijk voorbeeld: ongeveer twee weken voordat ik naar Orlando, Florida vloog om onder meer Jack Welch en Randi Zuckerberg te ontmoeten, bereidde ik me voor op de gelegenheid om op hetzelfde podium te […]
Robert,
Echt een inspirerend stuk!!
Weer iets belangrijks geleerd wat ik kan gebruiken in mijn eigen leven.
Hopelijk gaat het onwijs perfect met jou (ik heb geen twijfels namelijk dat je dat al doet)
See ya
Joren
Hi Robert,
Het was een geweldige belevenis om dit allemaal te mogen meemaken.
Fijn om dit te kunnen delen.
Liefs Els