Tijdens één van mijn eerste trainingen op het gebied van persoonlijk succes vertelde mijn toenmalige trainer Jan dat er grofweg drie soorten mensen zijn. Elk van deze mensen heeft een eigen benadering op de manier waarop hij of zij in het leven staat, met uitdagingen omgaat en op nieuwe situaties afstapt.
Onmiddellijk was mijn aandacht bij wat hij te vertellen had, want hoe kan het nou mogelijk zijn dat je mensen in slechts drie categorieën kunt stoppen. Bovendien wilde ik dan wel weten wat die drie categorieën dan precies waren, zodat ik ook kon uitvogelen in welke categorie ik zelf dan zou behoren.
De eerste jaren van je leven breng je door op de peuterschool. Van daaruit ga je naar groep 1, 2 en 3 om vervolgens het basisonderwijs in te gaan. Die eerste drie groepen zijn ontzettend belangrijk voor je vorming; de manier waarop je later nieuwe dingen aangaat en van waaruit je jouw geloofsovertuigingen hanteert.
De drie groepen mensen zijn enigszins gelijkend aan de drie eerste jaren van school. Wat je leert klopt, maar in het daaropvolgende jaar merk je dat er meer verdieping in zit, dan je dacht. De wereld zoals je hem leerde kennen is niet altijd zoals hij in eerste instantie lijkt te zijn… bovendien gebruik je de kennis van jaar 1 nog altijd in jaar 2, 3 en de daarop volgende jaren.
Ja maar
De eerste groep mensenantwoord over het algemeen met “Ja, maar…”. ‘Ja, maar’-antwoorden betekenen precies hetzelfde als ‘nee’. Alles wat je namelijk achter de ‘maar’ zegt staat vrijwel altijd haaks op dat wat de ander zojuist heeft gezegd, beweerd of ervaren. Een voorbeeld: “Ik denk dat het Europees Parlement zich moet ontfermen over het terug invoeren van de Gulden.” Als antwoord zou een “Ja-maar’er” dan logischerwijs reageren met “Ja, maar… ik denk dat die kans wel erg klein is” of “… denk je nou echt dat ze dat gaan doen?” – In elk antwoord zal er hoe dan ook een negatieve ondertoon in zitten. “Ja, maar”-antwoorden betekenen dus “nee”. Hoewel de zin begonnen wordt met “Ja”, is de uiteindelijke boodschap toch “Ik ben het niet met je eens”, of simpel gezegd “Nee”.
Een “Ja-maar’er” vindt dus vrijwel altijd wel een reden waarom iets niet werkt, waarom iets niet is zoals je het zegt, of waarom jij of hijzelf het niet zou moeten doen.
Niet nu
De tweede groep mensen is een slag mensen dat wel zegt de bereidheid te hebben om dingen te doen en actie te ondernemen, alleen is het de tijd, of beter gezegd het gebrek eraan, dat ervoor zorgt dat het niet op dit moment bewerkstelligd kan worden.
Feitelijk gezien is het opvoeren van het argument ‘gebrek aan tijd’ in mijn optiek niet al te sterk. Immers is tijd een concept waarin we ons hebben geschikt en is het een begrip waarover we weliswaar zeggen dat we het hebben, maar het er in de praktijk op neerkomt dat het door onze handen vloeit als water door een vergiet. Tijd heb je niet, tijd maak je vrij. En dat doe je door prioriteiten te stellen. Vaststellen wat belangrijk is en wat niet.
De ‘Niet-nu’ers’ zijn mensen die met veel enthousiasme ‘ja’ zeggen (net als de ‘Ja-maar’ers’ alleen dan met meer optimisme), en vervolgens hun beseffen dat het gevatte plan, idee of suggestie niet belangrijk genoeg is of prioriteit kan hebben over de dagelijkse gang van zaken.
Waarom niet
Om die redenen alleen al wil je het liefste in de laatste groep zitten; de ‘Waarom-niet’ers?’ Waarom-niet’ers bekijken namelijk rijwel alles vanuit een positieve mindset, een kans, een mogelijkheid. Waarom-niet’ers krijgen dingen gedaan, simpelweg omdat ze open staan voor de mogelijkheid om iets nieuws uit te proberen. “Ach, waarom niet?” luidt het antwoord wanneer er een voorstel ogedaan wordt.
‘Ja-maar’ers’, ‘Niet-nu’ers’ en ‘Waarom-niet’ers’ zijn overal om ons heen. De kans is zelfs groot dat er in ons een portie van alledrie in zit. Het is alleen het bewustzijn ervan, dat je doet beseffen hoe je de wereld wilt zien en hoe je in het leven wilt staan. Merk je dat je vaak al een weerwoord klaar hebt, nog voordat de ander is uitgepraat? Dan is de kans groot dat je meer tot de ‘Ja-maar’-groep behoort.
Of ben je vaak iemand die wel de bereidheid heeft, maar waarbij het aan structuur ontbreekt of waarbij je merkt dat het stellen van prioriteiten niet een kwaliteit van je is? De ‘niet-nu’-groep is er voor jou.
Maar waarom niet nu beslissen om bewust te kunnen kiezen tussen wat je wilt? Hoewel het er op lijkt dat de ‘Waarom-niet’ers’ er het beste vanaf komen, kan ik me ook voorstellen dat iemand die continue ‘Waarom niet’ antwoordt vroeg of laat zijn (of haar) billen zal branden en op de blaren zal moeten zitten.
Soms is ‘Ja, maar’ prima. Soms is ‘Niet nu’ ook goed en soms is een simpele ‘Waarom niet’ alles wat je hoeft te zeggen om tot het gewenste resultaat te komen.
Blijf niet in de eerste klas hangen. Je groeit en ontwikkelt jezelf als persoon. Doet nieuwe kennis op en verrijkt je leven met nieuwe informatie. Dat wil niet zeggen dat oude of verouderde informatie niet meer bruikbaar is, soms is het enkel slechts ondergesneeuwd in de lawine van nieuwe kennis.
Kies bewust.
Op ons succes!
Robert
Bedankt voor je kritische oog, Caro. Ik heb het aangepast.
Zelf de kennis van jaar 1,2,3 van de basisschool niet meer verder gebruikt geloof ik:
“De eerste groep mensen is de groep dat over het algemeen antwoord met “
het is: de groep DIE over het algemeen antwoordT met….