De maatschappij, de economie. Datingprofielen. Zo’n beetje alle schoolsystemen. Groepen, instellingen, de overheid. Ze draaien allemaal op hoe goed je scoort op de standaard examens en testen die meestal talloze decennia geleden bedacht zijn. Maar is dat nog wel afdoende om werkelijk iemands potentieel zo volledig mogelijk in te zetten?
Al zover in het verleden als het einde van de Middeleeuwen, in de tijd van de Verlichting, groeide de nadruk van logica en wiskunde als bewijs voor ontwikkeling en intelligentie. Door de eeuwen heen is deze nadruk op intelligentie enkel toegenomen.
Met de gestandaardiseerde tests op scholen wordt de focus gelegd op het omgaan met getallen en woorden. Hoe beter je hierin bent, hoe hoger je score en des te intelligenter word je gewaardeerd. Deze scope van intelligentie is daarmee zo nauw, dat we daarmee op globaal niveau onszelf de mogelijkheid ontnemen om ons werkelijke potentieel te vervullen.
Ben je niet intelligent op deze vlakken, dan val je in veel gevallen buiten de boot van kansen op de arbeidsmarkt. Met een label dat je vaak voor de rest van je leven meedraagt, omdat je score aangeeft hoe goed (of niet) je past in de mal van de maatschappij van de vorige eeuw – het Industriële Tijdperk creëerde een generatie van gelijkgekwalificeerde krachten die overal ter wereld ingezet zouden kunnen worden, mocht dat nodig zijn – neem je vaak werk aan dat niet helemaal bij je past, waar je niet tot je volste recht komt of waar je zelfs een bloedhekel aan hebt, maar gelooft dat dit de enige manier is om in je eigen onderhoud te voorzien.
Anders Intelligent
Het wordt tijd dat we met z’n allen eens grondig onderzoek doen naar de manier waarop we onze scholen, instellingen en organisaties vullen met mensen, en hoe we ze waarderen. De gestandaardiseerde scores, zoals de intelligentietest waren ontwikkeld om juist kinderen met speciale behoeften de mogelijkheid te geven zich aan te sluiten bij de maatschappij, niet om de kloof tussen de nauwe scope van intelligentie te vergroten.
Ik schat de kans klein dat je vreemd zou opkijken als ik je vertelde dat er meer dan één vorm van intelligentie is. Hoewel het niet makkelijk is om met andere vormen te komen – deze vraag heb ik mezelf tevergeefs ook al meerdere keren gesteld, en “emotionele intelligentie” was het enige antwoord dat ik kon bedenken – vinden we hulp bij anderen die reeds hun tijd en aandacht aan deze vraag hebben gegeven.
Harvard psycholoog Howard Gardner claimt dat we niet één maar talloze intelligenties hebben. Deze intelligenties zijn zo uiteenlopend als de diversiteit van de menselijke vaardigheden zelf.
Gardner onderscheid onder meer de volgende soorten intelligentie:
- Linguïstische
- Mathematische
- Ruimtelijke
- Muzikaal
- Kinesthetisch
- Interpersoonlijk
- Relaties met anderen
- Intrapersoonlijke
Hij zegt dat we allemaal verschillende kwaliteiten hebben in verschillende intelligenties. En dat educatie al deze intelligenties gelijk moet stellen aan elkaar in mate van belangrijkheid. Op die manier krijgen alle mensen de kans hun eigen individuele vaardigheden te ontwikkelen.
Misschien moeten we daarom onszelf niet zozeer de vraag stellen van “Hoe intelligent ben jij?”, maar eerder “Hoe ben jij intelligent?”
Deze vraag, hoewel met dezelfde woorden, biedt een totaal ander perspectief, dan wanneer we vasthouden aan de uitslagen van tests, onderzoeken en examens die we vandaag de dag gebruiken. “Hoe ben jij intelligent” is de open uitnodiging om te onderzoeken waar je goed in bent, waar je passie ligt en op welke manier je deze kunt inzetten.
Intelligentie is veel meer dan feiten en getallen opdreunen. Eveneens is het meer dan goed uit je woorden komen of goede argumenten uiteen te kunnen zetten. Met de hierboven genoemde andere vormen van intelligentie hebben we een wereld gecreëerd met diverse industrieën die een enorme impact hebben gemaakt op ons leven: muziekindustrieën, kunst en theater, architectuur, de medische industrie, de technologische industrie – allen zouden ze niet bestaan of enkel voorkomen in een tot op het bot gestripte versie van wat we vandaag ervaren.
En dat allemaal dankzij mensen die hun eigen intelligentie hebben gevonden en hun talenten en vaardigheden hebben ingezet, soms ten koste van afkeurende blikken en opmerkingen, labels van specialisten en educatiesystemen en anderen.
We leven al lang niet meer in een wereld waarin alle werkers hetzelfde moeten weten en kennen. Diversiteit is de nieuwe conformiteit. Ook al moeten de meeste scholen en opleidingsinstituten en organisaties en bedrijven hierin nog de shift maken om deze nieuwe intelligentie bij mensen weer aan te wakkeren en de nodige faciliteiten en hulpbronnen inzetten of beschikbaar stellen om hen de kans en ruimte te geven om die intelligenties te ontwikkelen, je kunt zelf nu al beginnen door jezelf af te vragen: Hoe ben ik intelligent?
Of iets nu vanzelfsprekend voor je is of je hebt ergens gewoon een enorme fascinatie voor, de kans is groot dat je in jou nog een verborgen intelligentie hebt die je nieuwe mogelijkheden en nieuwe kanten van jezelf kan laten zien. Ongeacht je leeftijd, je geslacht, je opleidingsniveau of wat dan ook.
Mensen zijn divers, dynamisch en karakteristiek. Deze veelzijdigheid in de mens betekent dat we ook een enorme veelzijdigheid hebben in de manier waarop we intelligent zijn.
De vraag die ik je vandaag wil stellen is dan ook: hoe ben jij intelligent??
Laat hieronder je reactie achter, en ik kom er zeker bij je terug.
Op jouw succes,
Robert
Als je dit artikel over intelligentie waardevol vond, deel het dan met je vrienden en volgers door op de Messenger, WhatsApp en LinkedIn knoppen hieronder te klikken, zodat zij ook van deze informatie kunnen profiteren.
Hi Frank,
Ja, de documentaire ken ik, zeker een aanrader om te zien. Hij kijkt daarbij onder meer naar educatie, en ziet hoe enorm verschillend het is vergeleken me the tschoolsysteem in de Verenigde Staten. In Nederland komen alternatieven in educatiesystemen gelukkig wel voor, maar helaas houden veel organisaties en instellingen hardnekkig vast aan de gestandaardiseerde (IQ-)tests.
Ik zag laatst weer de documentaire van Michael Moore over het Finse schoolsysteem, hoe anders en verbluffend beter het lijkt te zijn…
Zoekterm:
Michael Moore’s ‘Where to Invade Next’ Idolises the Finnish Education System
Hi Pim, dat is een mooie betekenis van Intelligentie. Bedankt voor het delen!
Beste Robert,
ik hanteer de stelling van Wayne Dyer: je bent intelligent als je gelukkig bent.