Hoe Om Te Gaan Met Negatieve Mensen

Inspiratie en Motivatie, Word Een Expert In Communicatie

2  comments

 

 

Een gehaaste man stapt in een vliegtuig, onderweg naar huis. Hij heeft een lange en drukke periode voor zijn werk in het buitenland doorgebracht en hoopt te kunnen ont-stressen tijdens zijn vlucht. Eenmaal in zijn stoel genesteld, doet de man zijn ogen dicht om wat welverdiende rust te pakken. Totdat de stewardess komt met zijn maaltijd…

“Hier is uw lunch, meneer”, zegt de stewardess, terwijl ze hem zijn maaltijd op het compacte dienblad overhandigt. De man, geïrriteerd dat hij uit zijn rust is gehaald, neemt kortaf reagerend zijn blad in ontvangst en commandeert de stewardess dat hij ook graag een extra deken wil, en het liefst meteen.

Een paar minuten later, brandt het lampje bij de stewardess in de keuken, dat aangeeft dat er op stoel 5C iemand de hulp van de stewardess nodig heeft. Onderweg naar stoel 5C, ziet de stewardess dat het om de man gaat die haar kort tevoren kortaf en enigszins snauwend aansprak. Met lichte spanning loopt ze op de man af, en vraag hem om de reden van zijn belletje naar haar.

“Kan ik u helpen, mijnheer?”, vraagt de stewardess op een zo neutraal mogelijk toon. “Ja!”, zegt de man. “Dit is een slechte sandwich.”

Direct pakt de stewardess het broodje uit de hand van de man , bekijkt het voor een moment, en besluit dat ze één van twee keuzes heeft om te reageren op de geïrriteerde man.

Met open hand legt ze het broodje in haar palm, terwijl ze met haar andere hand al roepend op de sandwich begint te slaan. “Slechte sandwich! Slechte sandwich!” Nadat ze het broodje tot moes heeft geslagen, draait ze zichzelf naar de man en overhandigt hem het broodje, die totaal verbouwereerd zijn lunch in ontvangst neemt. Voordat de man zich kan bedenken, draait de stewardess zich weer om en loopt met zo’n brede grijs terug naar de keuken; ze heeft moeite haar lachen te bedwingen..

“Wat is er met jou aan de hand?”, vraagt één van haar collega’s wanneer de stewardess in de keuken arriveert. “Wel, antwoord de stewardess, “die man in stoel 5C…” – “Ja, die vervelende behoeftige vent met een humeur van hier tot Tokyo” bevestigt haar collega, die eerder ook al met het slechte humeur van de man te maken had. “Ja. Wel, ik heb net zijn broodje tot pulp geslagen en hem weer terug gegeven.” – “Waarom deed je dat?”, vraagt de collega.

“Ik had twee keuzes”, zegt de stewardess. “ Ik kon me laten meeslepen in zijn slechte humeur, waardoor ik waarschijnlijk zelf in een slecht humeur terecht zou komen. Ik zou gaan twijfelen aan het plezier en de meerwaarde van mijn werk, en zelf tot de conclusie komen dat ik te oud ben voor dit werk, dat ik geen lol meer heb in mijn werk, en dat ik misschien maar beter op zoek zou moeten gaan naar een andere vorm van werk. Ik zou geen zin meer hebben om met vervelende mensen te moeten omgaan.” Haar collega knikt bevestigend.

“Maar ik had ook nog een andere keuze, en die heb ik genomen! Dankzij deze man heb ik nog steeds plezier in mijn werk, kan ik situaties als deze van de zonnige kant bekijken en weet ik dat ik nog steeds op mijn plek zit.

Soms zeggen we niet wat we bedoelen en bedoelen we niet wat we zeggen. Natuurlijk is het verstandig om zo helder mogelijk je woorden te kiezen om je boodschap over te krijgen. Maar ook wanneer we de ontvanger zijn van communicatie waar ruis op de lijn zit, hebben we de keuze om op verschillende manieren te reageren.

Stel jezelf de vraag, hoe je wilt reageren in een vergelijkend situatie als zojuist beschreven. Wanneer iemand kortaf tegen je is, je afsnauwt of geïrriteerd zijn ontevredenheid op jouw afschuift, of je wel diezelfde gevoelens wilt overnemen. De kans is groot dat je er de rest van de dag, of misschien wel langer, mee blijft rondlopen, op zoek naar een ‘slachtoffer’ die jij zelf weer kan voorzien van jouw irritatie.

Je kunt er namelijk ook voor kiezen om de ongewenste gevoelens bij de ander te laten en een manier te vinden om in je eigen positieve energie te blijven.

Wees je er van bewust dat je altijd een keuze hebt om met een situatie om te gaan zoals jou dat het beste schikt. Natuurlijk gaat het lang niet altijd even gemakkelijk – dat hoeft ook niet; we hebben zo onze gewoontes om te reageren zoals we dat gewend zijn – maar blijf er alert op dat je niet mee hoéft te gaan in andermans gevoel.

Blijf je eigen baas over dat wat je voelt en wilt voelen. Een emotie is immers een follow-up van een gedachte, ook al is deze opgekomen in een fractie van een seconde.

Beheers emoties op een manier zodat ze jou ondersteunen om een gelukkig, leuk en dynamisch leven te leiden.

Op jouw succes,

Robert


Tags


Lees dit ook 

De Empatische Leider In De Corporate Wereld

De Empatische Leider In De Corporate Wereld

Kom Los van het Vastzitten

Kom Los van het Vastzitten

Hoe Overkom Je Een Trauma?

Hoe Overkom Je Een Trauma?

Robert

Over de auteur

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

  • Beste Karin,

    Bedankt voor je reactie.
    Natuurlijk mag je het verder delen – graag zelfs.

    Je vindt verschillende buttons waarmee je dit artikel kunt delen via de soaciale media en onderaan het artikel kun je het artikel ook delen via e-mail.

    Hartelijke groet,

    Robert

  • Karen de Vries schreef:

    Mooi verhaal. Mag ik het verder delen?

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Meld je aan voor de nieuwwbrief

    Geoptimaliseerd door Optimole
    >
    Success message!
    Warning message!
    Error message!