Hoe Zorg Je Voor Blijvende Verandering?

10 Cruciale Stappen Voor Blijvende Verandering

Verandering – het is de enige constante factor in de wereld. In deze snel veranderende tijden wordt er veel van je gevraagd.  Maar ook zelf zijn we maar al te kien om verandering te verlangen in onszelf. Hoewel we vaak zeggen dat we moeten of willen veranderen om een beter mens te worden, komt meestal die verandering onder intern geschreeuw en  gestribbel tot stand. Hoe zorg je voor een langdurige en blijvende verandering?

Het is één ding om te zeggen dat je slank, fit en gezond wilt zijn, maar het is een totaal ander spel om ook daadwerkelijk je hardloopschoenen aan te trekken.

Verandering is niet makkelijk, zelfs als je erg gemotiveerd of geïnspireerd bent. Het is moeilijk om die verandering in gang te zetten en het is moeilijk wanneer het je opgedrongen wordt.  We zijn gewoontedieren en we houden van comfort. Verandering – ook de kleine – geeft in zekere mate een fysieke, mentale of psychologische discomfort.

Deze discomfort houdt je gevangen in een cyclus van verlangen en mislukking. We willen wel een beter persoon zijn, maar het lijkt maar niet te lukken om de acties te blijven doen om die verandering aan te houden. Vroeg of laat eist het z’n tol op je zelfrespect. Hoe vaker je probeert en faalt, des te meer je je als een verliezer zult voelen. Het is wanneer we de hoop opgeven om ooit nog te winnen, dat we werkelijk verliezen.

Vaak zien we verandering als een gigantische sprong van waar we nu zijn naar de laatste plek waar we willen zijn, de eindbestemming. We vallen de verandering aan als een mier die een bowlingbal een berg op opduwt.  Maar benader je je verandering op deze manier, dan ben je helaas gedoemd te falen.

Verandering is zwaar omdat de meesten van ons het op de verkeerde manier aanpakken. We weten niet waarom we blijven falen en we overtuigen onszelf uiteindelijk dat het te maken heeft met persoonlijke zwakte, terwijl dat bijna nooit het geval is. Het heeft te maken met een gebrek aan kennis.

Wat is Verandering?
Verandering is niets meer dan de vorming van een serie gewoontes. Kijk maar eens naar je eigen leven nu. Het meeste wat je doet, wat je denkt en hoe je je gedraagt is routine-matig.

 

  • Je staat ’s morgen op en gaat door dezelfde routines;
  • Je gaat naar je werk waar je doorgaans hetzelfde schema doorloopt;
  • Je communiceert en reageert met mensen op dezelfde manier;
  • Je komt thuis en volgt dezelfde routines voor het eten, je ontspanning en het naar bed gaan.

Over een periode van vele jaren heb je je dagelijkse gewoontes ontwikkeld. Sommigen heb je al vanaf je jeugd, anderen heb je onderweg opgepikt. De meeste van je gewoontes echter zijn zo vaak  herhaald dat de neuronen in je hoofd zijn ondergedompeld in deze gedragingen.

Nieuwe Bedrading voor Je Brein
Om je gedrag te kunnen veranderen, moet je je brein als het ware opnieuw instrueren en om dit te kunnen bewerkstelligen heb je oefening, geduld en kennis nodig om te kunnen veranderen.

Hieronder vindt je de stappen die nodig zijn om een blijvende verandering te kunnen realiseren.

1. Planning en Voorbereiding
Je kunt jezelf beter niet in het diepe gooien zonder enige voorbereiding. Een leermeester vertelde me ooit ‘failling to plan means planning to fail’. Bereid jezelf mentaal, emotioneel, fysiek en praktisch voor om succesvol te zijn. Denk hierbij niet alleen aan de uitkomst, maar ook aan support, je verantwoordelijkheid, ondersteuning en beloning.

2. Begin met hele kleine stapjes
Elke gewoonte is opgebouwd uit andere kleine gewoontes. Hardlopen bijvoorbeeld, bestaat uit eerder opstaan, je hardloopschoenen aantrekken, stretchen, enzovoorts. Breek elke gewoonte op in kleinere deeltjes en begin met één van die kleine stukjes als je eerste verandering.

3. Hou het bij 5 minuten
Wanneer je deze nieuwe kleine gewoonte begint, doe het dan voor 5 minuten per dag in de eerste twee weken. Dit zal erg gemakkelijk aanvoelen, maar het start het proces van het het trainen van je brein in het accepteren van dit nieuwe gedrag. Deze 5-minuten-regel is cruciaal voor je succes, dus breek ‘m niet!

4. Vind een Trigger
Een trigger is een vaste gewoonte of actie die je kunt gebruiken om je geheugen te ‘triggeren’ om je nieuwe gewoonte uit te voeren. Je wilt je nieuwe gewoonte direct na de trigger uitvoeren  (bijvoorbeeld: ga mediteren na het tanden poetsen. Hiermee wordt tanden poetsen een trigger voor meditatie).

5. Opzetten van Verantwoordelijkheid
Meestal vertellen we niet aan anderen dat we proberen om iets te veranderen, voornamelijk uit voorzorg, in geval van een mislukking. Natuurlijk wil je niet in de verlegenheid komen, maar eigenlijk is het vertellen aan anderen juist een sleutel tot je succes. Zoek een plaats waar je je dagelijkse gewoonte-werk kunt delen:  of het nu door middel van social media, fora of het e-mailen naar een groep of netwerk is. Wanneer je weet dat  iemand op je rekent, zul je harder je best doen.

6. Erken succes
Zet een beloningssysteem voor jezelf op dat direct volgt op je nieuwe gewoonte. Maak een plan dat helpt om je motivatie en positiviteit hoog te houden. Extra Facebook-tijd, een stukje chocola, een dutje doen; iets dat aanvoelt als een beloning  en je zal helpen  je nieuwe gewoonte te versterken.

7. Creëer een supportsysteem
Praat met anderen die dichtbij je staan over je plannen om je leven te veranderen en vraag om hun steun. Doe je dat niet, dan vraag je eigenlijk om moeilijkheden. Wanneer jouw nieuwe gedrag het leven van anderen verstoort, en je hebt  niet gevraagd om hun support, is de mogelijkheid aanwezig dat ze je inspanningen  kunnen saboteren.

8. Plan voor verstoringen
Maak een “rampenplan” voor verstoringen gedurende de trainingsfase van je verandering. Onverwachte dingen zullen zeker gebeuren. Misschien wordt je ziek of ga je op reis of moet je zelfs de tijd en plaats van je nieuwe gewoonte aanpassen. Laat deze gebeurtenissen geen excuus worden om het verander-werk te interrumperen. Plan dit soort dingen van te voren, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

9. Voer je tijd langzaam op
Wees er zeker van dat je nieuwe gewoonte op de automatische piloot draait alvorens je de 5-minutengrens passeert. Heb je meer dan twee dagen in de eerste twee weken gemist, plak er dan een extra week van 5 minuten per dag aan vast. Wanneer dit automatisch verloopt, verhoog het dan naar 10 minuten. Voer de tijd langzaam op zolang de verandering automatisch verloopt.

10 Eén verandering per keer
Tackle maar één nieuwe verandering per keer. Het kan 4 tot 6 weken duren voordat een nieuwe gewoonte volautomatisch verloopt. Hoe lastiger de gewoonte, des te meer tijd het in beslag zal nemen. Start niet met iets nieuws voordat je de vorige volledig hebt geïntegreerd.

Waarschijnlijk had je al iets in gedachten dat je zou willen veranderen in je leven. Gezond eten, een nieuw project starten, sporten, mediteren; wat het ook is, volg je deze stappen zoals ze uitgelegd zijn, dan zul je de sleutel tot een langdurige levensverandering in je handen hebben.

Like dit artikel en deel hem met vrienden in je netwerk waarvan je denkt dat ze baat hebben bij deze methode.

Op jouw succes,

Robert

Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is internationaal spreker, trainer en life-coach. Met diverse boeken, eBooks en honderden artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdfaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

>