Het lijkt wel een trendwoord anno 2013: Probleemoplosser. Elke professional, manager, directeur, CEO, ZZP’er, business eigenaar en zelfs bepaalde takken van de overheid roept het tegen zijn of haar staf, klanten, medewerkers en prospects: “Snel uw probleem moeiteloos opgelost!” Het lijkt soms wel een reclameslogan van een dat een schoonmaakproduct te zijn, voor al onze persoonlijke en zakelijke vuilnis. Maar zijn probleemoplossers wel wat we nodig hebben?
Probleemoplossers
Direct moet ik denken aan een TV-item dat ik een jaar of wat terug op het internet zag. Jiffy Lube, een Amerikaans garagebedrijf werd undercover onderzocht op de effectiviteit van haar diensten. En wat bleek? Meer dan de helft van de klanten die met een autoprobleem naar één van de garages van deze probleemoplossers kwamen werden geflest!
Het kapotte auto-onderdeel werd niet vervangen, terwijl er wel een rekening werd voorgeschoteld. Voor hen een probleem minder, voor de auto eigenaar een reeks problemen erbij.
Oplossingsvinders
Tijdens mijn verblijf in Florida kwam ik erachter dat mijn stopcontactconverter het niet deed (bedankt HEMA!). En aangezien ik, zeker in het buitenland, afhankelijk ben van mijn laptop, telefoon en iPad, die allen gevoed moeten worden met stroom, zat ik een dag voor mijn conferentie met een flink probleem.
Ik zag het al voor me: geen aantekeningen maken, geen foto’s, geen telefoontjes ontvangen of plegen – een nachtmerrie voor elke ondernemer.
In een poging een oplossing te vinden liep ik naar de frontdesk van het hotel en legde mijn probleem aan één van de receptionisten voor. Zijn antwoord: “We hebben er wel één voor u. Normaal vragen we zes Dollar voor zo’n converter, maar u mag hem zo hebben.”
Nog los van het feit dat ik dat ding gratis meekreeg, was de receptionist in mijn ogen niet enkel een probleemoplosser, maar een oplossingsvinder.
“Wel”, denk je misschien, “daarin zit weinig verschil. Symantic differences.” Maar laat me het volgende aan je voorleggen.
De receptionist had met net zoveel moeite kunnen zeggen dat hij het jammer voor me vond, en dat ik m et een taxi naar het dichtstbijzijnde winkelcentrum had kunnen gaan om een converter aan te schaffen. In zijn ogen was het probleem dan opgelost geweest; er komt iemand aan zijn balie, legt een probleem uit en hij lost het op door me door te verwijzen naar iemand anders.
Relationship Capital
In tegenstelling tot deze aanpak vond de receptionist een oplossing dat me direct van mijn probleem afhielp, in tegenstelling tot enkel het oplossen van haar probleem. Niet alleen was ik blij met zijn gratis en snelle alternatief, maar tegelijkertijd steeg mijn waardering voor het hotel Thank you, JW Merriot!).
Dat beetje extra service is juist datgene dat je doet onderscheiden als ondernemer, als burger, als manager naar je medewerkers en zelfs als employee naar je baas. Dat noem ik ‘relationship capital’.
Onlangs had ik een coacihng-call met een klant van me uit Canada. In ons gesprek kwam een specifiek probleem naar voren dat betrekking had op haar struggle op een positieve kijk op het leven. Ik had zonder problemen een dozijn aan vragen, technieken en methodieken op haar kunnen afvuren en loslaten, zodat ik binnen een half uurtje klaar zou zijn met de coaching-call. In plaats van te schieten met hagel en hopen dat er ergens wel wat bruikbaars tussen zou kunnen zitten, investeerde ik ruim vier keer zoveel tijd om met haar de diepte in te gaan en tot de kern van haar obstakel te komen, en deze samen met haar aan te pakken en op te lossen.
Nu zeg ik dit niet om op te scheppen over mezelf, maar vertel ik je dit om het verschil aan te duiden tussen een probleemoplosser en een oplossingsvinder.
We zijn allemaal serviceproviders. Wat je ook doet in je werk, uiteindelijk doe je het om een ander van dienst te zijn. Of je nu consultant, manager, personeelsadviseur, IT-medewerker, bakker of directeur bent. In deze tijd kun je niet meer aankomen met een algemene aanpak en de ander afschepen met een halfbakken ‘oplossing’, dat uiteindelijk meer problemen oplevert.
Wees niet alleen een probleemoplosser, wees vooral een oplossingsvinder. Want je wordt zelf pas echt succesvol als je anderen helpt succesvol te worden.
Wat zijn, na het lezen van dit artikel, jouw gedachten over probleemoplossers en oplossingsvinders? Zet je mening hieronder in de commentbox.
Op jouw succes,
Robert
Goede vraag Jonathan. Als jij zelf in de schoenen van die receptionist zou staan, welke oplossing zou jij dan bedenken om een passende oplossing te vinden en aan te reiken?
Op zich een leuke anekdote, maar sterk afhankelijk van de vraag of die receptie daadwerkelijk een converter heeft liggen. Als die er niet lag, wat had die oplossing-vindende receptie dan gezegd?
Hoi Robert,
Ik zag je mail en het konden letterlijk mijn woorden zijn. Alsof jij ook mijn blogjes leest. Ik had die mail met de link naar dit artikel zelf geschreven kunnen hebben 🙂 Geleuter over definities kan soms erg belangrijk zijn, zo zit ik in een facebook groep Discussieren&Filosoferen en in die groep was afgelopen week een gesprek tussen 2 mensen waarbij de ene persoon zei dat er “”gechopt”” (snijden) werd in regeringsonderzoeken en de ander zei dat regeringen “”shoppen”” (winkelen) naar regeringsonderzoeken.
Het was maar 1 letter verschil maar binnen 2 commentaren gingen beide mensen volledig langs elkaar door praten. Ik zag de fout gebeuren en heb ze erop gewezen, ikzelf stoor mij niet aan schrijffouten van anderen want dan kan je echt wel de hele dag bezig blijven met ergernissen. In dit geval vond ik het nodig om een oplossing te geven voor hun Babylonische spraakverwarring en prompt kwam hun gesprek weer op koers. (wel na enig protest van degene die niet snapte wat die ene letter verschil deed met het gespreksonderwerp)