6 Manieren om Depressie de Baas te Zijn - Robert van der Wolk
2

6 Manieren om Depressie de Baas te Zijn

 

Het is een taboeonderwerp, maar toch moet het besproken worden. Als gevolg van de lockdown, de onzekerheid over de duur ervan en de angst voor het Coronavirus hebben meer mensen in de afgelopen maanden te maken gehad met depressie. In combinatie met (sociaal) isolement is de mentale gezondheidstoestand in de afgelopen tijd, in ieder geval gevoelsmatig, flink toegenomen. Of je nu door de huidige situatie met depressie kampt of niet, je kunt gelukkig meer doen dan een antidepressivum slikken of de boel laten verergeren.  

Ongeveer 20% van alle Nederlanders krijgt in zijn of haar leven te maken met een depressie. Hoewel het niet volksziekte #1 is, staat depressie wel bovenaan de lijst van stemmingswisselingen. Met zo’n enorme grote groep mensen is het wel degelijk een big deal om ervoor te zorgen dat je goed in je lijf en je hoofd blijft. En krijg je toch te maken met een depressie, dan is het goed om te weten dat er meer alternatieven zijn dan een chemische pil die ervoor zorgt dat je je helemaal als een flatliner voelt.

In dit artikel deel ik 6 tips met je die je kunnen helpen om depressie te voorkomen of om er sneller en met aanzienlijk minder risico vanaf te komen, ook als je een antidepressivum slikt.

Let wel: ik ben geen arts, dus raadpleeg voorafgaand je specialist wanneer je wilt stoppen met een antidepressivum. Dat gezegd hebbende, het besluit om toe te werken naar een kwalitatief beter leven waarbij je weer kunt voelen dat je leeft en zonder chemische onderdrukking meer kunt genieten, is een keuze die je te allen tijde zelf maakt.

Het afgelopen jaar heb ik zelf te maken gehad met een enorme depressie, één waarvan de gevolgen nog dagelijks te voelen zijn. In mijn nieuwe boek ga ik hier dieper op in alsook wat ik eraan gedaan heb om er zonder antidepressivum weer uit te komen.

Hoewel er van de buitenkant niets te zien is, heeft een depressie een gigantische impact op je leven. Ook al wil je dat de gedachten en gevoelens stoppen, het lijkt bij lange na nog zo makkelijk niet om een depressie in je achteruitkijkspiegel te laten. “Je eroverheen zetten” is, ondanks de best bedoelde intenties, evenmin een advies waar je niets mee kunt. Gelukkig zijn er toch genoeg alternatieven die je kunnen helpen. Op zichzelf is elk van deze manieren een goede om depressie aan te pakken, maar in combinatie met elkaar werken ze nog krachtiger.

 

1. Begrijp de psychologie van depressie

De oorzaak van depressie is al voor duizenden jaren een discussiepunt geweest. De laatste decennia is de focus op biologische oorzaken zoals onze genen uitgediept. Toch speelt de keuze hoe je leeft en de patronen en gedragingen die je cultiveert een grote rol. Je leven moet van waarde zijn. Je zelfbeeld alsook hoe anderen over je denken speelt daarom eveneens een grote rol. De crux bij mensen met een depressie is vaak, dat zij te veel focus hebben gelegd op het verkrijgen van die waarde op één enkele bron. Je partner, een groot doel, een statussymbool of je werk zijn hier enkele voorbeelden van. Hoe meer bronnen je hebt om je eigenwaarde te vergroten, hoe beter en groter je zelfbeeld en eigenwaarde wordt. Zonder het gevoel van eigenwaarde lijden we. Wed je je eigenwaarde dus op één paard, dan loop je grote kans om ongelukkig en zelfs depressief te raken.

Depressie is namelijk vaak het resultaat van twee factoren: het verlies van een object van waarde en psychologische rigiditeit (niet in staat kunnen zijn om variatie in je gedachten- en gedragspatronen en op creatieve wijze je kunnen aanpassen op veranderingen in je omgeving). Het risico voor beide factoren neemt toe naarmate je je focust op één of enkele bronnen waaruit je je eigenwaarde haalt.

Of je nu te veel afhankelijk bent van een ander om je goed te voelen of je focust je te veel op grandioze doelen, het probleem blijft hetzelfde: wanneer je het object waaruit je je eigenwaarde en zelfvertrouwen haalt verliest, verlies je ook de mogelijkheid om alternatieven te vinden. Het gevoel dat wat je wilt is niet bereikbaar, en dat wat je hebt is niet genoeg, leidt tot een gevoel van ‘geen keuze’ hebben. Dit gevoel van machteloosheid of geen grip of controle hebben op je eigen leven leidt op lange termijn tot mentale problemen als depressie en angststoornissen.

De moraal van dit punt is het beste samen te vatten met de woorden van de Romeinse filosoof Epictetus: “The object of your love is mortal. It is not one of your possessions. It has been given to you fort he present, not inseparably nor forever.” Er zijn altijd alternatieven waar je je eigenwaarde uit kunt halen – maar daar is wel een actieve houding naar het leven voor nodig.

2. Blijf bewegen

Er zijn tal van onderzoeken te vinden die aantonen dat lichaamsbeweging een depressie helpt verminderen. Hoe meer, hoe beter. In de tijd dat ik zelf niet vooruit te branden was, wandelde ik minimaal drie keer per dag met mijn teckel en deed ik vier tot vijf korte power-workouts. Fysieke inspanning helpt om overtollige adrenaline af te voeren en zorgt tevens voor de aanmaak van endorfine en serotonine, beiden stofjes die je beter in je vel helpen komen. Wandelen is een gemakkelijke starter, net als hardlopen, fietsen, roeien, en zelfs dansen tot je het zweet op je rug voelt. Allen helpen ze om je mentaal, emotioneel en fysiek beter te voelen. Maar je moet het wel doen. Zet daarom kleine stapjes, zeker als je net als ik een streber bent. Het grote-stappen-gauw-thuis-principe werkt in veel gevallen op lange termijn averechts.

3. Suppletie

Ik ben altijd al een groot voorstander geweest van alternatieve geneeskunde, en supplementen hebben me van tijd tot tijd door moeilijke tijden heen geholpen.  Ik geef je er drie, ook al zijn er meer te vinden zodra je gaat zoeken.

Allereerst: PEA of Palmitoylethylamide) staat bekend als een lichaamseigen pijnstiller en ontstekingsremmer, maar onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen met een depressie ook veel baat hebben bij PEA.

Het tweede supplement is 5HTP. Dit is een aminozuur en is een directe voorloper op serotonine, dat onder meer je stemming, gedrag, seksualiteit en eetlust reguleert. Een tekort aan serotonine is in verband gebracht met klachten en aandoeningen als depressie, paniekaanvallen, gebrek aan libido, (eet)verslaving, slaapproblemen en maag- en darmklachten. In combinatie met PEA werkt 5HTP erg goed.

Tot slot: GABA. Dit is een neurotransmitter dat impulsen tussen zenuwcellen in de hersens blokkeert. Hoewel GABA niet in de natuur te vinden is, zijn wel een aantal voedingsmiddelen die de aanmaak van GABA helpen stimuleren. Deze zijn onder meer fruit, groente, rode wijn en groene thee. Van deze laatste is wel een supplement te vinden, theanine.

Andere supplementen die je kunnen helpen zijn magnesium, vitamine B, Vitamine C, kurkuma en omega 3. Deze stoffen zijn allemaal terug te vinden in het eten, maar in veel gevallen krijgen we te weinig binnen, waardoor het nauwelijks of geen effect heeft. Vandaar: suppletie.

4. Zon

Zeker in deze tijd zien we meer gevallen van mensen die met depressie kampen. Omdat we de afgelopen maanden zoveel hebben binnengezeten ontstaat er een tekort aan vitamine D, dat we direct uit zonlicht kunnen krijgen (het is ook de reden waarom zoveel mensen aan een winterdepressie lijden). Als je dan toch niet lekker in je vel zit, kun je dat net zo goed in de zon doen, zodat je de aanmaak van vitamine D stimuleert, dat op zijn beurt helpt bij het verminderen van depressie.

5. Haal jezelf uit vastgeroeste patronen

Routine is goed. Het zorgt voor regelmaat en consistentie, en in veel gevallen is het hebben van een tijdsindeling erg nuttig wanneer je kampt met depressieve gevoelens. Aan de andere kant kan een routine je ook vast laten komen zitten in een patroon waar moeilijk uit te komen is. Zit je bijvoorbeeld de hele dag thuis en begin je ’s middags al met het kijken naar Netflix-series, dan is de kans groot dat je niet alleen de rest van de dag niets meer productiefs doet, maar dat je dat morgen en de dag erna ook blijft doen. Door jezelf uit vastgeroeste patronen te halen en juist de afwisseling op te zoeken, stimuleer je je mind om actief betrokken te zijn in het leven. Neem echt kleine stapjes, maar blijf ze wel zetten.

6. Luister naar positieve muziek of clips

Ik merkte zelf dat in de dagen dat ik me zwaarmoedig voelde, ik baat had bij het beluisteren van YouTube clips van mensen met positieve energie. Gisteren postte ik zelfs een video van mezelf van een jaar geleden op Facebook waar ik zelf flink om moest glimlachen. Ik stond midden in een veld de camera in te blèren, maar met zoveel energie en enthousiasme, dat ik naast praktische informatie ook me een stuk beter voelde; simpelweg omdat ik in de video zo snel aan het praten was.

Daarnaast werkt zingen ook erg goed bij het tegengaan van depressieve of zwaarmoedige buien. Ik ben zelf een groot genieter van punkrock, een genre dat ik uit mijn jeugd heb meegenomen, maar met name de ska-varianten als dit nummer en deze doen het erg goed bij me om me beter te voelen, zeker als ik uit volle borst meezing. Door muziek of video’s die veel energie bevatten te beluisteren en te bekijken resoneren bepaalde zenuwen in je hersens, mirror neurons genaamd, bij jezelf, waardoor je je ook sneller beter voelt. Zo kun je dus ook je depressie wegzingen.

Uit eigen ervaring weet ik hoe impactvol een depressie kan zijn. In combinatie met de kennis die ik heb opgedaan en de methodieken die ik hanteer heb ik mezelf uit korte en langdurige depressies kunnen halen en heb ik meer grip gekregen op deze onzichtbare hersenschim.

Ook al heerst er veel onbegrip en onwetendheid bij mensen die niet goed kunnen inschatten wat iemand met een depressie doormaakt, uiteindelijk zijn we zelf verantwoordelijk om er weer uit te komen. De eerste stap voor velen is daarom ook acceptatie. “Er valt immers niets te veranderen als je het niet accepteert” zei Carl Jung ooit.

Ik hoop dat je met deze manieren niet alleen meer inzicht hebt op depressie, maar dat je ook meer grip hebt op wat je kunt doen om depressie tegen te gaan.

Hier is mijn vraag voor jou: als je ooit met een kleine of grote, lange of korte depressie te maken hebt gehad – wat heb jij gedaan om eruit te komen?

Ik ben oprecht benieuwd naar je ervaringen en je gedachten. Laat daarom hieronder je reactie achter en ik kom er zeker bij je op terug.

Op jouw geluk,

Robert

Deel dit artikel als je het waardevol vond door op de social mediaknoppen te klikken. De mensen in je netewrk kunnen er zodoende ook vna profiteren.

PS: kom je steeds weer die momenten tegen waarin je niet sterk in je schoenen staat? Is het tijd om echt de basis te leggen voor een leven van zelfvertrouwen en eigenwaarde? Download dan hier mijn gratis boek Sterker Dan Ooit.

Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Met 18 boeken en eBooks, en meer dan 600 artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

  • pim schreef:

    beste robert, ik ben manisch-depressief, dus ik heb in het verleden veel depressies gehad. in 1988 was ik zeer depressief. mijn vrouw nam me op sleeptouw naar zwitserland waar we 2 weken lang elke dag lange bergwandelingenmaakten. toen was mijn depressie verdwenen.

     
  • Robert schreef:

    Beste Pim,

    Wat een mooi voorbeeld. Fysieke inspanning heeft inderdaad dus een positieve impact op het mentale welzijn. Dank je wel voor je reactie.

     
  • >