5 Manieren Om Op Je Pad Terug te Komen Wanneer Je Verdwaald Bent - Robert van der Wolk
2

5 Manieren Om Op Je Pad Terug te Komen Wanneer Je Verdwaald Bent

 

Niemand is altijd gelukkig. We maken allemaal wel eens moeilijke momenten en tegenslagen mee, en we raken allemaal wel eens de weg krijgt. Sommige mensen blijven echter verdwaald, terwijl anderen hun weg terugvinden naar het pad dat voor hen bestemd was.

Eckart Tolle zei ooit eens;

“The primary cause of unhappiness is never the situation, but your thoughts about it”

Of je nu verdwaald blijft of je pad terugvindt, de keuze ligt bij jou. Als jij jezelf naar beneden haalt of omhoog werkt hangt af van de keuze die je maakt, en deze keuze begint in jouw eigen mind.

Realiteit is niet wat er gebeurd is, maar in welk perspectief je zet wat er gebeurd is. Verander je namelijk je gedachten, dan verander je je leven.

Hier zijn 5 manieren om op jouw pad terug te komen wanneer je verdwaald bent.

1. Schrijf je “Waarom” op

Wanneer je weet waarom je doet wat je doet, waarom je gezond moet blijven, een positief voorbeeld moet zijn, waarom je je relaties moet versterken, en je de reden vindt, dan zal het je inspireren om door te blijven gaan, nieuwe manieren en mogelijkheden te vinden, en waarom je moet blijven vechten. Er is een reden te vinden voor waarom je doet wat je doet, en zodra je deze reden gevonden hebt, zal het je inspiratie, motivatie en passie verschaffen in alles wat je doet. Je ‘waarom’ staat ook wel bekend als intrinsieke motivatie of zelfs als purspose.

Wat je reden ook is, en die is er altijd, het is de basis voor de keuze om ’s morgens uit je bed te komen, zelfs vroeg te beginnen en laat te eindigen. Het is die innerlijke drive om door te gaan, wanneer het makkelijk is, en zelfs wanneer het moeilijk is; om noot op te geven. Jouw reden zorgt ervoor dat je nooit op de plak hoeft te blijven waar je niet wilt zitten.

2. Weet dat het leven kort is

Wanneer je weet dat je maar 1 kans hebt op deze menselijke ervaring, op een diep niveau, dan weet je dat alles waar je je druk over maakt hoogstwaarschijnlijk aan het einde helemaal niet uitmaakt; het haalt in ieder geval de zwaarte van bijna elk probleem af. Laat het los. Focus op de dingen waar je gelukkig van wordt. Zoek die mensen op die je blij maken. Wees dankbaar voor alles wat je aan lessen hebt kunnen leren uit de ervaringen die je hebt meegemaakt. Stel jezelf de volgende vraag: “Hoe wil ik herinnerd worden?”, en zoek naar manieren om jezelf in die richting te dirigeren, zodat je op die manier herinnerd zult worden.

3. Voed je mind met positiviteit

Neem zoveel mogelijk persoonlijke ontwikkelingsmaterialen tot je. Persoonlijke ontwikkeling, in de vorm van boeken, audio’s, video’s of mentoren, op dagelijkse basis zorgt ervoor dat je gericht blijft op je eigen persoonlijke pad. Blijf nieuwsgierig en open in je eigen ontwikkeling en vraag jezelf af wat je wilt ontwikkelen in jouw leven. Zoek de beste mentoren uit die je daarin kunnen begeleiden en coachen

Voed je mind ook met je innerlijk: wees dankbaar.  Dankbaarheid is misschien wel de krachtigste emotie die er bestaat. Voel dankbaarheid in elke vezel en gebruik het als dagelijkse oefening. Het zorgt ervoor dat je steeds meer in een sterke en positieve staat van zijn komt.

4. Beweeg

Onderzoeken laten zien dat lichaamsbeweging depressie verlaagt, stress vermindert en endorfine vrijmaken. Ga rennen als je de volgende keer je weg kwijtraakt. Zweten ontgift niet alleen, het zorgt voor voldoening en maakt je letterlijk gelukkiger. Door de spanning in je lijft los te laten op een positieve manier, werk je niet alleen aan je herstel om je weg terug te vinden, maar werk je ook toe naar een sterkere mind en lichaam.

Je fysiologie heeft een grote impact op hoe je je voelt. Door je schouders naar achter te zetten, je rug recht te maken en een grote glimlach op je gezicht te produceren, voel je je direct meer zelfverzekerd dan wanneer je voorovergebogen met je schouders blijft hangen en blijft fronsen. Word je bewust van je postuur en maak waar nodig veranderingen.

5. Weet waar je naartoe wilt

Doelen bepalen duidelijke waar je naartoe wilt. Ze houden je on track om daar te komen. Wetenschap en ‘common sense’ laten zien dat mensen die doelen stellen meer focus hebben, meer innerlijke drive voelen en beter met tegenslagen omgaan. Doelen stellen is niet moeilijk, maar het behelst wel een paar belangrijke punten. In mijn boek Onbegrensd wijd ik maar liefst zes hoofdstukken aan de beste manier om je doelen te stellen, én te behalen.

Hier zijn enkele voorbeelden die je in het stellen van jouw doelen kunnen helpen:

  • Wees specifiek in wat je wilt. Schrijf niet op dat je meer geld wilt, maar hoeveel je wilt. Als het een gezondheidsdoel is, schrijf dan op hoe laag je BMI (Body Mass Index) is of hoeveel je wilt wegen.
  • Zet een deadline, maar blijf op en. Doelen zijn dromen me teen deadline. Ze helpen je ergens naartoe te weken, zoals bijvoorbeeld met een marathon of een nieuw boek. Wees daarnaast flexibel genoeg en staar je niet blind op de deadline; gebruik het als een stok achter de deur, en niet om jezelf meer stress op de schouders te halen.
  • Definieer hoe je je doelen gaat behalen. Stel een plan op en schrijf elke stap op om dichterbij je doel te komen. Hoewel het kan zijn dat je van je plan moet afwijken omdat niet alles volgens planning verloopt, een strategie bied je meer houvast dan wanneer je geen enkel plan hebt.

De kans dat je je weg kwijtraakt wanneer je iets dat zo belangrijk is, is minimaal. De sleutel is om het van betekenis te laten zijn. Betekenis is alles; het is jouw reden om te doen wat je voelt dat je moet doen.

Nu weet je wat je moet doen om weer terug op jouw pad te komen. Je hoeft niet verdwaald te blijven. Je weet dat waar je nu in zit ook weer voorbij zal gaan. Blijf daarom doorgaan, en blijf groeien.

Voor ik je mijn vraag stel, wil ik je erop attenderen dat je tot en met 31 Oktober 50% korting hebt op al mijn boeken, eBooks, online programma’s en zelfs een fikse korting krijgt op mijn persoonlijke 1-op-1 coaching sessies. Als je je afvraagt wanneer het een goed moment is om met jezelf aan de slag te gaan, dan is het antwoord altijd ‘Nu’. Klik daarom hieronder op de links die jou het meeste aanspreken en profiteer van dit speciale aanbod.

 

Hier is mijn vraag voor jou: wat heb jij op dit moment nodig om je weg terug te vinden, om verder te komen in jouw pad of om dichterbij te komen in het realiseren van jouw doelen?

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Op jouw succes,

Robert

 

Als je dit artikel waardevol vond, dele het dan met vrienden en familie in jouw netwerk door op de sociale mediaknoppen te klikken zodat zij ook van deze tips profiteren.

Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is internationaal spreker, trainer en life-coach. Met diverse boeken, eBooks en honderden artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdfaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

  • Maria schreef:

    Hallo Robert
    Via Anneke Bleeker heb ik kennis gemaakt met je en helaas je boek nog niet gelezen maar zag toevallig vanmorgen deze blog voorbijkomen. Als mantelzorger vind ik dit geweldig om te lezen en via mindfullness komt je lichaam en geest meer tot rust en doordat ik dit nu net las, kan ik hier volmondig JA tegen zeggen Dank je wel voor deze inspiratie en ik ga het delen met een kleinkind van mij

     
  • Robert schreef:

    Beste Maria,

    Dank je wel voor je reactie. Wat fijn dat je dit met een klein kind van je gaat delen. Goed dat je bezig bent met Mondfullness. Je geest tot rust brengen werkt ontzettend goed om innerlijke vrede te vinden, en daarnaast ook met meer zelfvertrouwen je pad te vervolgen.

    Succes!

    Robert

     
  • >