In een tijd waarin het makkelijk is om iemand te ontvrienden op Facebook omdat ze iets aanstootgevends hebben gezegd met betrekking tot politici, religie, kinderopvang, of zelfs eten, lijkt het steeds moeilijker te worden om werkelijk met elkaar een goede conversatie te houden.
Als je ooit de film My Fair Lady hebt gezien, dan weet je dat het advies van Henry Higgins over het houden van een goede conversatie – stick to the weather and your health – ook geen goede optie meer is, dankzij de klimaatveranderingen en de controverse rondom vaccinaties.
In een wereld waarin we nauwelijks nog met elkaar in gesprek lijken te kunnen zijn zonder dat het uitmondt op een discussie, of waar politici niet meer in staat zijn om met elkaar te praten, en waar zelfs de meest triviale zaken gepassioneerde voor- en tegenstanders heeft, is het niet meer normaal te noemen dat we vergeten hoe we een conversatie moeten voeren vanuit authenticiteit en nieuwsgierigheid.
Vandaag de dag zijn we meer gepolariseerd en verdeeld dan ooit tevoren, zo blijkt uit onderzoek. We neigen minder naar het vinden van een compromis, wat erop duidt dat we niet naar elkaar luisteren. En we maken zelfs beslissingen waar we gaan wonen, met wie we gaan trouwen en wie onze vrienden zijn, op basis van wat we nu al geloven. Ook dat duidt erop dat we niet naar elkaar luisteren.
Een conversatie behelst een balans tussen luisteren en praten, ergens onderweg zijn we die balans verloren. Dat heeft deels te maken met technologie Het is vandaag makkelijker om iemand te teksten, appen of mailen, en het heeft bij velen de voorkeur boven werkelijk iemand te woord te staan met je telefoon.
Conversationele competentie lijkt daarmee de belangrijkste vaardigheid die over het hoofd is gezien op scholen, het werk, en ons privéleven. Coherente conversaties voeren met zelfvertrouwen, zelfs als je het niet met elkaar eens bent, en ongeacht de achtergrond of overtuigingen die een ander heeft; dat is de kunst van het voeren van een kwalitatieve conversatie.
In dit artikel wil ik je een aantal tips meegeven hoe je een betere conversatie kunt voeren; dat wil zeggen, hoe praat je beter, en hoe luister je beter?
Je hebt vast en zeker wel het een en ander gehoord, gelezen of geleerd over conversatietechnieken. Kijk bijvoorbeeld iemand aan als je praat, knik met je hoofd op de juiste momenten, gebruik de LSD-methode (luisteren, samenvatten en doorvragen), glimlach om te laten zien dat je aandacht geeft.
Op zichzelf prima technieken, maar er is geen enkele reden voor te vinden dat je moet laten zien dat je de ander de aandacht geeft, als je werkelijk de ander al je aandacht geeft om hem of haar te horen.
Deze technieken worden gebruikt door professionele interviewers, en door deze technieken toe te passen wordt je zelf niet alleen een interviewer, maar ook een betere gesprekspartner zonder dat je je tijd verdoet, je verveeld voelt, of iemand op z’n tenen trapt.
1. Multitasking is een grote No-No
Dat is niet alleen je telefoon of je tablet neerleggen op tafel, maar werkelijk aanwezig zijn. In het moment van je gesprek zijn, en nergens anders. Denk niet aan de discussie die je met je baas hebt gehad, of wat je vanavond wilt gaan eten – als je niet in de conversatie wilt zijn, stap er dan uit – maar wees er niet voor de helft in.
2. Benadruk niet je eigen mening ten koste van die van de ander.
Als je je eigen mening op tafel wil leggen, zonder enige kans op reactie of weerlegging, schrijf dan een blog. Ook al denk je te weten hoe de ander in elkaar zit, het werkt meer in je voordeel om aan te nemen dat je in elk gesprek iets kunt leren. Zet je eigen mening naast je neer, en je zult zien dat de ander zich sneller en gemakkelijker openstelt om zijn gedachten met jou te delen.
3. Gebruik open vragen.
Neem een voorbeeld aan journalisten en begin je vraag met Hoe, Wat, Waar, Wanneer en Wie. Moeilijk vragen leiden vaak tot simpele antwoorden. Als ik je echter vraag of je bang was bijvoorbeeld, dan zul je reageren op het sterkste woord in die zin: bang. Het antwoord wordt dan ‘Ja, ik was bang’, of ‘Nee, ik was niet bang’. Laat de ander beschrijven wat ze ervaarden; zij weten het per slot van rekening; ‘Hoe was dat?’ of ‘Hoe voelde dat? Op deze manier dwing je de ander om na te denken over wat ze zeggen, waardoor je een veel interessantere respons krijgt.
4. Go with the flow
Dit betekent, dat je de gedachten die in je opkomen ook weer loslaat, om met de stroom van de ander mee te gaan. We hebben allemaal interviews gehoord waarin iemand een aantal minuten het woord voert, waarbij de gastheer of –vrouw na enige tijd terugkomt en een vraag stelt die uit het niets lijkt te komen, of die al beantwoord is. Dat betekent waarschijnlijk dat de gastheer of –vrouw ergens onderweg gestopt is met luisteren, omdat er een ‘geniale gedachte’ naar boven borrelde die koste wat kost gevraagd moest worden.
5. Als je iets niet weet, zeg dan dat je het niet weet.
Het is absoluut geen schande als je ergens niet vanaf weet. Sterker nog, wanneer je gesprekspartner in je conversatie weet dat jij ergens weinig of geen weet van hebt, vergroot je de kans om van hem of haar te horen hoe de vork in de steel zit. Het gaat hier niet zozeer om meningen, maar om feitelijke kennis. We zijn allemaal ergens expert in, en in dat opzicht kunnen we allemaal iets van een ander leren.
6. Vergelijk jouw ervaring niet met die van hen
Als de ander praat over het verlies van een familielid, begin dan niet zelf te praten over jouw verlies van een familielid. Het is nooit hetzelfde; alle ervaringen zijn individueel, en belangrijker zelfs – het gaat niet om jou. Je hoeft het moment niet over te nemen, hoe geweldig je bent, of hoeveel je hebt moeten lijden. Onthoud: conversaties zijn geen promotiekansen.
7. Val niet in herhaling
Het is neerbuigend en daarnaast ontzettend saai. We hebben allemaal wel de neiging tot herhaling, zeker in werkconversaties of conversaties met kinderen; je wilt een punt maken, en dus zeggen we het met verschillende woorden op dezelfde manier.
8. Leg niet op elke slak zout
Mensen vinden het helemaal niet zo belangrijk wat het exacte jaar was, hoe je die ene naam schrijft, of welke dag het precies was, waar je zo mee worstelt om in je mind naar boven te halen. De details zijn zelden zo belangrijk in een gesprek. Wat ze wel belangrijk vinden, ben jij. Hoe je bent, en wat je gemeenschappelijk hebt.
9. Luister
Er zijn zoveel grootheden die door de jaren heen hebben gezegd dat luisteren de belangrijkste vaardigheid is in een conversatie. Boeddha zegt, dat als je mond openstaat je niet leert. We luisteren vaak niet naar anderen omdat we liever praten. Wanneer ik praat, dan heb ik de controle. Ik hoef niets te horen waar ik niet geïnteresseerd in ben, want ik ben het middelpunt van de belangstelling.
De andere reden waarom we niet luisteren, is omdat we afgeleid raken. De gemiddelde persoon praat ongeveer 225 woorden per minuut. We kunnen echter tot wel 500 woorden per minuut luisteren. Dat betekent, dat we onze mind die resterende 275 woorden laten invullen. Het kost inspanning en moeite om ergens je volledige aandacht bij te hebben. Maar als je dat niet kunt doen, dan kun je ook geen conversatie voeren; er zijn dan twee mensen die enkel nauwelijks gerelateerde zinnen naar elkaar uitroepen op dezelfde plek. Je moet dus naar elkaar luisteren. Stephen Covey verwoordde het mooi: most of us don’t listen with the intent to understand; we listen with the intent to reply – de meesten van ons luisteren niet met de intentie om te begrijpen; we luisteren met de intentie om te reageren.
10. Hou het kort
Een goede conversatie is als een minirokje: kort genoeg om de interesse vast te houden, maar lang genoeg om het onderwerp te beslaan. Wees daarom geïnteresseerd in anderen. Iedereen heeft iets wat boeiend, interessant, fascinerend of zelfs verbluffend is. Hou daarom zo vaak als je kan je mond dicht, en je mind open.
We hebben allemaal goede conversaties gehad; je weet hoe het is om je in een gesprek betrokken en geïnspireerd te voelen en waar je voelt dat je een echte connectie hebt gemaakt en de ander volledig begreep.
Er is geen enkele reden waarom het merendeel van je interacties niet zo kunnen zijn. Deze tien tips helpen je om een betere gesprekspartner te worden. Maar zelfs als je er maar één van deze echt goed beheers, dan creëer je daarmee al betere conversaties.
Wat doe jij om een betere conversatie te voeren? Geef hieronder jouw reactie, deel jouw kennis met anderen, en lees ook wat anderen te zeggen hebben.
Op jouw succes,
Robert
Deel dit artikel door op de Facebook, Google+ en WhatsApp knoppen te klikken, zodat vrienden uit jouw netwerk ook van deze informatie kunnen profiteren.Â
hartelijk dank voor je artikel.
Ik heb er steun aan in mijn werk.
Inge van Beek