Optimaal Functioneren In Drukke Periodes - Robert van der Wolk

Optimaal Functioneren In Drukke Periodes

 

Jij vliegt toch ook niet als je weet dat het vliegtuig zonder brandstof zit? Hoe komt het dan dat we vaak wel verwachten dat ons lichaam door kan blijven gaan als we op één of meerdere vlakken ‘leeg’ zijn?

Na een periode van bijna twee maanden onafgebroken trainingen geven en volgen, reizen naar landen binnen en buiten Europa en als toetje nog een marathon, wist ik mezelf mentaal zo ver te krijgen dat ik direct na terugkomst dezelfde dag nog een coaching-training van een week aanging om een internationaal gezelschap aan jeugdwerkers te trainen. Mijn lijf volgde, weliswaar zwaar protesterend, met de nodige kuren, gehoorzaam.

Gebrek aan slaap en veel activiteiten waren de druppels die mijn fysieke en mentale emmer op dag vijf deden overlopen; ik crashte. Ik haalde namen van deelnemers door elkaar of vergat methodieken en technieken op de manier zoals ik ze voorbereid had, uit te leggen. En met nog een training van een week in zicht, waarin ik als co-trainer lange dagen zou gaan maken, in het verschiet, was de enige verstandige beslissing om een pas op de plaats te maken.

Toch sputterde mijn mind; ‘Doorzetten!’ riep het. ‘Je hebt er veel baat bij.’ “Verstandig” bleek dus nog best een lastige opgave…

Na afloop van de training heb ik toch de knoop doorgehakt: ik neem een rustpauze om mezelf weer op te laden – met de nodige overredingskracht van mijn mentor. “Wanneer je voelt dat je weer aan de slag kunt, neem dan nog een dag extra en kom dan terug.”

Ik heb de prijs moeten betalen om de activiteiten te kunnen doen die ik de afgelopen weken gedaan heb. Een hoge prijs, waarvan mijn mind me vertelt dat het ’t waard was, en waarvan mijn lichaam al sputterend de conto betaalde.

Wat kun je doen om in een drukke periode toch er voor te zorgen dat je optimaal blijft functioneren?

We hebben allemaal momenten waarop alles op je af lijkt te komen: je werkt eist het van je om net even een stapje harder te gaan, je familie of relatie heeft extra aandacht nodig, financiën moeten gestructureerd blijven en natuurlijk is er altijd crisismanagement nodig.

In mijn lezingen geef ik verschillende tips die je kunt doen om al vliegend met brandstof te kunnen blijven doorgaan.

1. Focus
Wat je aandacht geeft, groeit. Focus je op gebrek aan energie dat je voelt in je lijf, dan zal je lijf zich daar ook op instellen; elke vermoeidheid in je ledematen en elk pijntje wordt uitvergroot. In plaats van je te concentreren op de gebreken van je lichaam, focus je op wat je lijf nodig heeft op dit moment. Heb je nog wat vlieguren voor de boeg, onderzoek dan wat je nu kunt doen om jezelf zo goed mogelijk gaande te houden. Focus je op dat wat je kunt doen, meer nog dan dat wat je niet meer kunt.

2. Fysiologie
Fysiologie betekent: de manier waarop je je lichaam aan het woord laat. We zijn allemaal geboren psychologen: wanneer je schouders naar voren hangen, je kin omlaag staat, en tonaliteit van je stem laag en monotoon klinkt, dan weten we allemaal dat er weinig energie aanwezig is in het lichaam.Verander je je fysiologie, dan verander je daarmee ook de energie in je lichaam. Zet je schouders recht en sta rechtop; je borst naar voren en je billen naar achteren. Til je kin op, kijk recht vooruit en praat met variatie in je stem. Gebruik ook je handen en armen meer om je woorden te benadrukken.

 

Iedere ochtend deed ik een korte actieve oefening waarbij ik mijn lichaam de energie gaf om optimaal te kunnen starten. Met verbale ondersteuning duurde het niet lang voordat ik klaar was om mijn volle programma te kunnen beginnen.

3. Voed je lichaam
Natuurlijk is voeding ontzettend belangrijk. Het is de meest essentiële brandstof om lange vlieguren te maken op dagelijkse basis. Zorg daarom dat je gezond, goed en gevarieerd eet.Wanneer je lichaam veel te verduren krijgt, dan bouwt het gifstoffen op; toxines. Deze toxines, waaronder ook stress, doen je lijf geen goed. Een effectieve manier om deze toxines uit je lichaam te krijgen is door het drinken van water, en met name alkalisch water. Alkalisch water heeft een hogere pH-waarde. Gemiddeld ligt deze rond de 7,3 – alles hierboven noemen we alkalisch en alles eronder wordt zuur genoemd. Hoewel kraanwater beter is dan koffie, raad ik je toch aan om water van een natuurlijke bron te drinken. Hierin zitten meer mineralen en het bevat een hogere pH-waarde die je helpt te ontgiften.

Blijf ook goed ademen. We kunnen lange tijd zonder te eten, een aantal dagen zonder te drinken, maar binnen een paar minuten hebben we zuurstof nodig om het lichaam levende te houden. Doe daarom ademhalingstechnieken. Adem diep in en rustig uit. Je kunt deze oefening gemakkelijk tien keer herhalen, zodat de cellen in je lichaam van essentiële brandstof voorzien blijven.

Eet daarnaast ook veel groente, het liefst niet doorgekookt. Groente bevat chlorofyl, de voedingsstof voor planten waar ze op leven, en dit zorgt voor meer natuurlijke energie in je lichaam.

Vermijd producten als frisdranken, vlees, zuivel, alcohol en tabak zo veel mogelijk; het ondersteunt de gezondheid van je lichaam niet en het zorgt er voor dat je eerder crasht of roofbouw op je lichaam pleegt.

4. Voed je geest
Minstens net zo belangrijk is wat je in je hoofd stopt aan informatie. Informatie dat je kunt labelen als negatief onttrekt energie uit je en kan er zelfs voor zorgen dat je vast komt te zitten. Begin je dag met affirmaties, focus je op berichten die je energie geven en verzamel mensen die je ondersteunen. Durf ook om hulp te vragen; alleen het vragen al geeft vaak een gevoel alsof er een last van je schouders valt.

5. Bouw kleine rustpauzes in
Het klinkt bijna te simpel om te zeggen: een korte pauze nemen helpt je doorgaan. Pittstops -zijn goed om je batterij al vliegende weer op te laden. Onttrek je even van de drukte door een wandeling in de buitenlucht te nemen en je hoofd leeg te maken. Neem een catnap of luister naar ontspannende muziek. 15 tot 20 minuten kan al erg veel verschil maken.

Onthoudt dat dit effectieve mogelijkheden zijn voor onderweg. Bouw daarom altijd een periode in na de drukte, waarin je kunt onthaasten, en neem ook de tijd om weer tot rust en in balans te komen.

Je kunt veel meer dan je denkt, zeker. Dat betekent echter niet dat je almaar door moet kunnen blijven gaan. Verleg je grenzen en kom terug naar je veilige haven wanneer je ontdekkingsreis en alle wilde avonturen achter je liggen. Je thuishaven biedt altijd een plek waarin je je batterij kunt opladen.

Op jouw succes,

Robert

 

 

 

Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is internationaal spreker, trainer en life-coach. Met diverse boeken, eBooks en honderden artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdfaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

>