Trainen Hardlopers Te Hard? - Robert van der Wolk

Trainen Hardlopers Te Hard?

door Jorgen Welsink

Waarom ga je trainen? Om je prestatie te verbeteren. De vraag is daarna, ‘Hoe hard moet je dan eigenlijk trainen?’ En wellicht nog een belangrijkere vraag: ‘Is het mogelijk om Te Hard te trainen?’ Een veelbesproken fenomeen tengevolge van langdurig en (te) hard trainen is overtraining. De kans op blessures als gevolg van te hard trainen is aanzienlijk groter. Tegelijkertijd wil je ook niet te weinig of te rustig trainen. Eigenlijk zou een schema zo moeten zijn samengesteld dat er een optimale balans is tussen rustige en intensieve training. Oftewel belastende en herstellende training.

Bij het samenstellen van een trainingsschema is het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met de intensiteit en de omvang van de trainingen. De trainers/coaches die deze schema’s maken verwachten dan van de hardlopers dat die het schema nauwgezet volgen. Ik kan uit ervaring vertellen dat dit niet altijd even nauwgezet gaat als wordt verwacht. Vanuit eigen training en door de begeleiding van hardlopers heb ik inmiddels gemerkt dat veel hardlopers harder (Lees:”te hard”) trainen dan het beoogde schema.

‘Maar ik loop maar een klein beetje te hard. Dat kan toch geen kwaad?’
Mensen hebben de neiging om op het moment dat ze een bepaalde opdracht krijgen, om net iets meer te doen dan opgegeven. Natuurlijk is dit competitieve in de mens te waarderen. Om antwoord te geven op bovenstaande vraag.
Ja en Nee.

Nee: Het middel om je lichaam te prikkelen om beter te worden doe je door middel van ‘Hard’ trainen.

Ja: Het is belangrijk je lichaam te laten herstellen, dus zal je ook rustige (herstel) trainingen moeten inlassen.

Dat wil zeggen wanneer je lichaam na een zware training nog niet is hersteld en je doet vervolgens weer een intensieve (zware) training, dan zal je lichaam dubbel zoveel tijd nodig hebben om te herstellen van die training. Wanneer je dus structureel net een klein beetje meer doet, kan dit je ernstig uitputten en dan spreken we van overtraining. Met als risico blessures. Rustige training is dus een belangrijk onderdeel van je training. Het idee dat veel hardlopers hebben is, dat om tot prestaties te komen, ze KEIHARD moeten trainen. Tegelijkertijd door keihard te trainen bereiken ze juist niet de resultaten die ze zouden kunnen halen.

Persoonlijk heb ik ervaren dat ik door rustiger te trainen tot veel betere prestaties kom en daarnaast ook nog een stuk vrolijker ben, aangezien ik na mijn training niet helemaal kapot ben. Eigenlijk kom ik 9 van de 10 keer fitter terug dan ik wegging. Ik kan je vertellen: een hele aparte ervaring.

Wil jij ook ervaren hoe het is om hard te lopen en je fit te voelen. Trainen voor een Marathon, Halve Marathon, 10 kilometer. Laat het me weten, neem contact op via www.slimslanketen.nl/contact

De Vrije Universiteit afdeling bewegingswetenschappen heeft juist naar dit verschijnsel een onderzoek gedaan. Met als titel ‘Trainen hardlopers te hard?’. Oftewel trainen hardlopers harder, dan aangegeven in het schema.

Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is internationaal spreker, trainer en life-coach. Met diverse boeken, eBooks en honderden artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdfaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

>