Het is dat waar je op focust, waar je meer van krijgt. Maar het is ook dat wat je toelaat in je onderbewustzijn, waar je meer gewenning mee krijgt. En als je onbewust meer van datgene toelaat, zeg bijvoorbeeld op dagelijkse basis, dan heb je voordat je er zelf erg in hebt te maken met een overtuiging of een geloofssysteem wat je niet ondersteunt, beperkt in je doen en laten en je mogelijk nog voor veel problemen zal blootstellen. Hoe pak je zoiets aan?
Sla de krant er maar eens op na. Of liever gezegd, doe maar niet. Maar laten we de krant als voorbeeld nemen van zo’n onderbewuste informatie-, en overtuigingsvoorziener.
Neem de krant van vandaag bijvoorbeeld. Terwijl ik dit artikel in de trein naar Beverwijk aan het typen ben, heb ik alvorens hier aan te beginnen even de koppen van de Metro gescand. Tegen beter weten in, dat wel, maar uit nieuwsgierigheid heb ik toch even gekeken. Het volgende entert mijn brein:
Op de voorpagina staat met grote letter ‘Geld geen issue bij samenwonen’. Een kop die inderdaad doet aanspreken. Maar wat zijn nu precies de kernwoorden? ‘Geld’, ‘issue’ en ‘samenwonen’, toch? Bij het lezen van een dergelijke kop maakt je onderbewustzijn in fracties van seconden associaties aan met deze kernwoorden om te zien waar ze bij horen – welke emotie, welke (geloofs)overtuiging? Als deze eenmaal gevonden is, dan wordt de groef van deze emotie of overtuiging versterkt, als een groef in een bak ijs waar je met een ijsschepper doorheen gaat.
Neuronen (de knooppunten in je brein) zijn verantwoordelijk voor het overdragen van informatie. Deze neuronen zijn eigenlijk altijd actief, zelfs als je slaapt. Bij elke handeling, gedachte of observatie laden deze neuronen zich op met elektriciteit en worden bij het bereiken van een bepaalde ‘spanning’ afgevuurd, waarbij de informatie van die puls van de ene neuron naar de andere neuron gaat. Op die manier wordt een traject afgelegd.
Naast de enorme voorpagina kop staat de nieuwsgierig makende, doch met angst getinte kop ‘Waar is Johanna gebleven’, wat erop duidt dat Johanna vermist is. Begrijp me goed, ik ben blij dat er aandacht voor is, want hoe sneller een vermist persoon gevonden wordt (en zeker als het een kind betreft), hoe beter. Toch zit er een tegenstrijdigheid aan, in ieder geval in mijn brein. Een dergelijk verhaal staat niet voor niets op de voorpagina.
Wat is het doel van een krant? ‘Informatie voorzien’ zou je wellicht zeggen. Maar dat is het niet. Een krant is een bedrijf. En een bedrijf moet een omzet draaien, winst maken.
Uit onderzoek is gebleken dat nieuws wat meer sensatie, spanning en drama bevat sneller verkoopt dan nieuws met een, laten we zeggen, over het algemeen positieve boodschap. Krantenkoppen moeten naar ons schreeuwen om onze aandacht te krijgen, en met pakkende koppen lukt dat vaak ook.
Bedenk eens dat je langs een kiosk loopt en je ziet in een flits de kop van een krant. Die kop zegt ‘morgen mooi weer, 27 graden’. Waarschijnlijk loop je door, terwijl je bedenkt hoe je morgen zo goed mogelijk van die 27 graden kunt gaan genieten. Maar wat als de kop iets anders zou zeggen?
‘Morgen sterkste orkaan sinds jaren’. Een kop waarbij je automatisch op zoek wilt gaan naar meer informatie, om erachter te komen of en in hoeverre dit nieuws jou betreft. Dergelijke koppen wekken spanning, één die voor stress zorgt, ook al is het in milde vorm. Omdat die spanning nu getriggerd is en je op zoek gaat naar meer informatie, pik je sneller de krant op om je nieuwsgierigheid te voeden en eventueel je stress te kalmeren. En op het moment dat je met een krant bij de kiosk wegloopt, heeft de krant je precies waar hij je wilt.
Op zoek gaan naar nieuws werkt in veel gevallen verslavend. Of misschien moet ik zeggen, het wordt een gewoonte. Een ritueel dat gaandeweg de tijd gaat behoren bij je automatische handelingen. ’s Morgens als je de trein instapt pik je toch even een krantje mee om je mind te voeden tijdens je reis. In de auto tune je in op een radiostation wat het laatste nieuws meldt over de gebeurtenissen van afgelopen nacht, hier of elders in de wereld.
Nieuws moet verkopen, en de ‘beste’ manier om nieuws te verkopen is door koppen in de krant te zetten waar we spanning bij voelen, angst en onzekerheid. Negativiteit verkoopt veruit meer dan positiviteit. En daarmee kom ik tot de vraag: wat levert mij dit op?
Alles wat je doet (en niet doet) heeft een resultaat. Oké, misschien niet het gewenste resultaat, maar in ieder geval een resultaat. De manier waarop je met je vriend of vriendin omgaat, de hoeveelheid tijd die je aan je werk of studie besteedt (en de intensiteit daarvan), oude gewoontes die je onderhoudt of nieuwe die je jezelf aanleert. Stukje bij beetje vormen ze de puzzelstukjes van jouw leven.
Het kostte mij de eerste 25 jaar van mijn leven om van een zwaar negatieve omgeving afstand te nemen en de keuze te maken om mijn mind te vullen met positiever nieuws. Die negativiteit was als dikke laag teer in mijn onderbewustzijn gaan plakken en controleerde mijn leven voor een groot deel.
Onverwerkte emoties, frustraties, angst, depressie, verdriet, niet gezien voelen, eenzaamheid, stress, depressie – allen oorzaken en gevolgen die naarmate ze langer ‘afgevuurd’ worden (denk aan die neuronen waar ik het over had), hoe dieper de groef of hoe sterker de verbinding ervan wordt.
Bedenk eens hoeveel invloeden van buitenaf je dagelijks tot je krijgt. De krant, het nieuws op de televisie, collega’s, vrienden, familie. Op het moment dat jij of een ander zijn mond opent om iets te zeggen, stel je jezelf bloot aan beïnvloeding. En in de meeste gevallen is die beïnvloeding van negatieve aard, ook al is het met de beste intenties gedaan.
Besef je dat een kind dat in deze tijd wordt opgevoed vóór zijn 18e al meer dan 148.000 keer een negatieve overtuiging heeft aangehoord. Honderd acht en veertig duizend keer! Stel je eens voor wat voor een impact dat heeft op iemand. Wat het zelfbeeld is van zo’n jonge geest. En hoe gemotiveerd zo iemand zal zijn om zijn grenzen te verleggen en zijn potentieel te vervullen.
Die beperkingen komen niet vanuit hemzelf, althans niet in eerste instantie. Die zijn afkomstig van anderen, zoals ouders, leraren, dominees en andere invloedrijke mensen die je op jonge leeftijd als autoriteit en ‘safe haven’ ziet. En de kans is groot dat zij hun overtuigingen ook weer hebben van hun eigen ouders en leraren. Een vicieuze cirkel waar je makkelijk in gevangen wordt, en hoogstwaarschijnlijk al in gevangen bent!
Als je dit als ouder leest, bedenk dan eens hoe vaak je tegen je kind zegt dat hij iets niet mag of kan of dat iets niet mogelijk is. elke keer dat je zoiets doet, kill je een beetje van zijn creativiteit, zijn potentieel en zijn kracht om een geweldig, stralend en succesvol leven te leiden.
Wat je aan nieuws en informatie tot je neemt bepaalt voor een heel groot deel hoe je uiteindelijk in het leven staat. Kennis is macht, wordt er ook wel gezegd. En dat klopt. Zolang het kennis is die jij bepaalt, geeft het je de kracht om er iets mee te doen. Zodra het kennis wordt die verlamd, bijvoorbeeld vanwege angst, onzekerheid of spanning, dan is het de informatie die jou controleert. En dan ben je niets meer dan een marionet.
Neem weer controle over jouw eigen mind, en bepaal wat jij wilt zien, horen en voelen. Vraag jezelf af of dat wat je doet werkelijk een positieve bijdrage levert aan je leven. Als je eerlijk genoeg bent, dan weet je vanzelf wat het juiste antwoord is, of dat nu gaat om het lezen van de krant, je voedingsgewoonte, je gezondheid, vriendschappen of zelfs je carrière.
Ik zal je de rest van de krantenkoppen besparen, ze zijn overall negatief van aard. Hoewel op één van de laatste pagina’s een positief berichtje staat, over de blijdschap van de fans van een voetbalclub. Een format wat erg goed blijkt te werken, want als je naar SBS8 populaire nieuwsprogramma ‘Hart van Nederland’ kijkt, dan wordt je na 29 minuten van geweld, drama, verdriet, en pijn beloond met een ‘slaapmutsje’ van licht aan het einde van de tunnel: Boer Bert heeft er nog een lammetje bij, Hoera! Een pleister op een geamputeerd been, een kleine kers op een vers gedraaide drol die je smakelijk verorbert.
Het zijn de lang vergeten dagen van eind jaren ’40 en begin jaren ’50, toen Nederland in wederopbouw was na de oorlog, waarin de media vol stond met positieve berichten. Mensen moesten gestimuleerd worden, het land moest uit een diep dal klimmen. En dat is gelukt, onder meer met positieve massamedia.
Vandaag de dag zijn we bijna vergeten wat positiviteit is, hoe het werkt en hoe we het moeten gebruiken. Onze minds zijn al generaties lang volgepropt met beperkende overtuigingen, en als we er niets aan doen dat wordt het er zeker niet beter op. Ja, we zitten in een economische recessie en de toekomst is onzeker. Maar helpt het je om je mind vol te stoppen met nog meer onzekerheid, twijfel en angst? Het lijkt me geen goede voedingsbodem om daarvanuit iets moois en krachtigs te groeien.
Design your life. Een motto wat je kracht geeft, en inspiratie. Alsof je weer de kapitein wordt van jouw eigen schip. Jij mag de koers bepalen, je richting, de invulling en je einddoel. Bedenk dat je gemaakt bent voor grootheid. Kijk om je heen en zie niet alleen de successen van jezelf (denk eraan ze te erkennen, dat werkt top!), zie ook de successen van anderen. Kijk hoe anderen hun succesvolle leven leiden, of dat nu is op relationeel vlak, financieel vlak of elk ander vlak wat voor jou belangrijk is.
Wat we zien is wat we doen. Daar hebben we zelfs een deel voor in ons brein. Dat deel heet de mirror-neurons. Deze mirror neurons worden actief als zij iemand anders iets zien doen. Ze identificeren zich met de ander en projecteren hun eigen zelf (jij dus!) over de ander heen. Daarom voelen we empathie met anderen, krijgen we trek als we iemand zien eten of moeten we gapen wanneer iemand anders dat als eerste doet.
Hoewel het ook werkt voor negativiteit – we geloven dat het slecht gaat met de wereld, handelen daar vervolgens ook naar waardoor we de band versterken en zien vervolgens onze wereld matchen naar de overtuigingen die daar aan vooraf gingen – hetzelfde geldt voor positiviteit.
Focus op mensen die goed nieuws brengen, lees positieve berichten waar je je leven mee kun verrijken, lees media met een bekrachtigende boodschap.
Het kost slechts één druppeltje vergif om iemand ‘om te leggen’; om zijn mind te vervuilen met negativiteit en beperkende overtuigingen. En soms komt die informatie van iemand die dicht bij je staat, met de beste bedoelingen. Maak een keuze daarin of je die informatie wilt accepteren. En kies er ook voor om de beperkende en negatieve informatie die anderzijds je mind binnen sijpelt ook af te sluiten.
Focus op dat wat je energie geeft, op die dingen waar je gelukkig van wordt en op dat wat je motiveert om van te genieten. Zet voor jezelf een doel, neem stappen. Sta open voor positieve dingen.
It’s a life changer.
Op ons succes.
Robert
[…] Goed Nieuws, Slecht Nieuws October 14, 2011 – Posted in Persoonlijke Ontwikkeling Tweet Het is DAT WAAR JE op focust, loopbaancoach WAAR JE meer van krijgt. MAAR Het is OOK DAT JE wat toelaat in JE onderbewustzijn, WAAR JE meer gewenning mee krijgt. En ALS JE onbewust meer van datgene toelaat, ZEG bijvoorbeeld op dagelijkse basis, Dan heb JE voordat JE ER Zelf erg in hebt te Maken voldaan EEN-[…]… Robert van der Wolk […]
@Mark – mooi gezegd; een informatiearm dieet 🙂
Daar wil ik wel aan toevoegen dat informatiearm niet per sé noodzakelijk is, en dat selectieve informatievoorziening een slimme zet is. Er ligt gigantisch veel nadruk op dramanieuws; nieuws wat een hoge ‘OMG-factor’ heeft en wat gemakkelijk viraal werkt.
In plaats van nieuws waar je weinig of niks aan kunt veranderen en waar je daarnaast ook nog eens allesbehalve blijer van wordt, kun je je beter richten op nieuws dat je energie geeft, of inspiratie of creativiteit. Nieuws dat je in je eigen leven in je voordeel kunt gebruiken.
In plaats van klakkeloos zomaar iets voorgescoteld te krijgen en het nog te verorberen ook, kun je beter zelf je nieuwsmenu samenstellen. In een restaurant lees je toch ook eerst de menukaart? 🙂
Dank je voor je comment, Mark!
Het is inderdaad heerlijk om een “informatiearm dieet” te volgen. Je zult merken dat de wereld ook doordraait als je niet alles volgt. Lekker focussen op microniveau i.p.v. een macroniveau waar je geen invloed op hebt. Eigenlijk moet ik Facebook en je blog dan ook niet lezen…..
Groets,
Mark
@Anja – Ja, het is bizar hoe mensen om je heen kunnen reageren als je ze zegt dat je geen televisie meer kijkt, of zelfs zegt dat je er geen hebt! De ironie is dat de televisie is binnengeslopen in ons leven en dat het een meubelstuk is geworden. Een algemeen geaccepteerd onderdeel van de woning, en voor sommigen zelfs een familielid, zo lijkt wel.
Nu ben ik een voorstander van technologische ontwikkeling en eerlijk gezegd vind ik het ook leuk om nieuwe snufjes en gadgets te ontdekken. Echter, de vraag bij de televisie die eigenlijk beantwoord zou moeten worden is ‘Waar kijk je naar?’ In de meeste gevallen zijn ‘nieuws’, ‘sport’ en ‘gewoon’ (of ‘zappen’) de meest voorkomende antwoorden, hoewel ik de eerste twee in absolute zin wil betwijfelen (Hoeveel uur kijk je nu werkelijk per dag televisie en hoeveel tijd daarvan is werkelijk nieuws?).
Toch, all in all genomen, nieuws is een relatief begrip. Er is veruit meer nieuws beschikbaar dan dat er aan zendtijd voor een nieuwsomroep of -programma beschikbaar is. Dat wat je ziet is dus een selectie van wat de omroep vindt dat jij moet zien. En over het algemeen is dat – als ik mij plat mag uitdrukken – drama-tv. Dit verkoopt en scoort kijkcijfers.
In plaats van televisie – waar anderen dus eigenlijk voor je bepalen wat je ziet en hoort – kun je veel beter zelf op onderzoek uit gaan, naar datgene wat je interessant vindt. Een leuke blog bijvoorbeeld 😛
Bedankt voor je reactie!
@Monique – Mooie toevoeging 🙂
Hi Robert,
Mooi blog heb je weer geschreven!
Zoals je misschien nog wel weet heb ik al een aantal jaren geen televisie meer in huis en lees ik ook geen kranten. Juist omdat ik al die negativiteit niet in mijn brein wil toelaten. Sommige mensen vinden dat raar, want ‘je moet toch op de hoogte blijven’ vindt men.
Het grappige echter is, dat wanneer er écht iets aan de hand is in de wereld, ik van alle kanten op de hoogte word gesteld, omdat men bang is dat ik het anders ‘mis’ :-))
Overigens bevalt deze zelf gekozen mediastilte mij méér dan prima!!
Greetz,
Anja
Deze blog geeft een nieuwe betekenis aan de uitdrukking:
What you see is what you get!
Monique
@Ferdinand – Tja, soms is het ook goed om even helemaal geen nieuws tot je te nemen. De wereld draait wel door en wanneer je gefocust bent op je eigen zaken – zoals je doelstellingen – zul je ook minder afgeleid worden door externe factoren, zoals nieuws.
Bedankt voor je reactie, Ferdinand!
@Bo: Kiezen uit een coctailmassa van informatie (zoals je het zo mooi omschrijft) is inderdaad best een klus. En naarmate je dieper in de materie komt te zitten (met dat wat je belangrijk vindt om uit te zoeken), zul je merken dat één en ander zich gaat uit kristalliseren.
Durven loslaten van dat wat je gewend bent te doen voor een lange tijd – soms wel jaren – is noodzakelijk om nieuwe dingen in je leven toe te laten. En daarvoor sta je voor de keuze om het oude te bedanken en los te laten of vast te houden. Ik merk dat dit niet een makkelijke keus is. Maar wanneer die keus eenmaal gemaakt is, dan komt verandering snel genoeg.
Het bewust kiezen om bepaalde informatie (of mensen) wel of niet toe te laten in je leven is misschien nog wel belangrijker dan we beseffen. Het medecreëert ons leven en de koers ervan.
Mensen (zeker mensen) komen in je leven voor een reden. Ze laten je iets zien wat belangrijk voor je is, staan op een kruispunt in je leven om je te helpen de beste keus te maken of zijn er voor een andere reden. De ironie is, dat je vaak niet van te voren kunt zien wat de rol is van die mensen. Pas wanneer je achterom kijkt zie je wat ze hebben betekend.
Hoewel mensen uit je leven kunnen verdwijnen, zolang je ze in gedachten houdt zijn ze nooit echt weg. De link die we allemaal hebben met elkaar blijft in stand gehouden, en op die manier ‘weet’ je ook of het goed gaat met iemand. We’re all interconnected 🙂
Dank voor je reactie, Bo!
Dank je! 😉
Jorrit, ik vind het heelrijk om zulke complimenten van je te ontvangen! Echt, Wauw met hoofdletter W! En bedenk, jaloers hoef je niet te zijn. Ieder heeft zijn kwaliteiten, en dat is gelukkig maar goed ook. Anders zouden we allemaal hetzelfde zijn en dan zou er niets van de grond komen. Weet je nog dat we het vorige zomer hadden over quantum fysica? Jij weet dat zo veel meer van af dan ik, en daar heb ik op mijn beurt dan ook enorme bewondering bij jou voor!
Learn it, Implement it, Feed it, Enjoy it!
Hoi Robert, je weet het heel treffend neer te zetten. Volgens Timothy Ferriss is het soms het beste om helemaal geen nieuws meer te lezen / zien omdat het zo afleid van je doel ;–D))
Het punt van accepteren en goede dingen filteren uit de dikke cocktailmassa van info is best wel een kunst.
Ik voeg eraan toe dat ‘opofferingen’ soms onvermijdelijk zijn, toch wanneer je verder voorruit durft te kijken en durft te geloven dat je goed handeld, zal altijd het goede in je resultaat komen.
Plaats maken en opruimen is iets wat ik in de laatste jaren meer ben gaan waarderen en beter ben gaan begrijpen.
Energieverspilling aan wat dan ook is roof op jezelf!
Act for the better and treasure your own concern, cause you being your best and happy is the biggest offer you can give no matter what circumstances 🙂
Soms weet je dat iets goed is en weet je dat het met een persoon goed gaat, ookal heb je diegene lang niet gesproken 🙂
Lekkere blogggg!
Ik ben echt jaloers op jouw vermogen om de meest ingewikkelde zaken zo goed te kunnen verwoorden. Geen speld tussen te krijgen en niks aan toe te voegen. Wat je ook schrijft, elke keer weer zo treffend, compleet en toch afgebakend en duidelijk… Heel bijzonder! 😀
Wow! Dank je wel, Jorrit!
Wat een prachtige, treffende en toch eenvoudige analyse en samenvatting van zo’n complexe levensles. Waren er maar meer zoals jij Robert!