Eerst Begrijpen, Dan Begrepen Worden

Word Een Expert In Communicatie

1  comments

      Afgelopen week was ik met mijn vriendin in het buitenland om eens lekker te genieten van een welverdiende vakantie. Met alle werkzaamheden achter de rug, alsook die nog in het verschiet liggen, was een korte buitenlandse pitstop een goed oplaadmoment. Helaas ging niet alles zoals verwacht. Tijdens een vakantie merk je vaak hoeveel stress je hebt opgebouwd in de dagen, weken en soms maanden je hebt opgebouwd. Nu moet ik zeggen, dat ik geen moeite heb met het loslaten van stress door middel van mijn vocale en lichaamsvaardigheden. Desalniettemin was de stress, als gevolg van een grote hoeveelheid onzekerheid in de nabije toekomst, reden genoeg voor mijn normaliter spreekwoordelijke lange lont om deze keer toch wat sneller te branden dan gewoonlijk. Het gevolg: kortaf reageren, herhaaldelijk iets mededelen en gefrustreerd raken omdat de ander je niet begrijpt, je bloeddruk voelen stijgen om kleine en vooral triviale zaken, de ander niet begrijpen omdat wat er gezegd wordt en wat er bedoeld wordt twee verschillende dingen zijn, en nog tal van andere gevoelens en situaties waar je niet blijer van bordt. In eerste instantie was ik vrij gemakkelijk in het afhouden van de verantwoordelijkheid om dit probleem, dat toch echt initieel bij mij lag, op te lossen. Maar na een aantal dagen waarin mijn eigen frustratie en ergernis me toch echt de keel begon uit te hangen, startte ik een korte, doch serieuze analyse over mijn eigen gedrag. Wat was het precies dat ik deed, en waar ik mijn aanpak in kon veranderen? Al gauw kwam een gedachte in me naar boven. Deze gedachte is de titel van dit artikel: Eerst begrijpen, en dan begrepen worden. Deze uitspraak is van niemand minder dan Stephen R. Covey, de auteur van “The 7 Habits of Highly Effective People”. Covey legt in dit boek uit welke strategieën werken om meer uit jezelf en ui je samenwerking met anderen te halen, en het is principe nummer 5 die zegt “First seek to understand, then to be understood.” Maar wat betekent dit nu eigenlijk? Communicatie is een tweerichtingsverkeer, dat wil zeggen, je hebt een zender en een ontvanger. Niet altijd is de ontvanger volledig op de hoogte van de boodschap van de zender. In zo’n geval spreken we van ruis (denk maar eens aan ruis op de telefoonlijn wanneer het nummer niet doorkomt). Ruis zorgt doorgaans voor verwarring, wat op zijn beurt kan leiden tot miscommunicatie; jij praat over het ene, terwijl de ander over een ander onderwerp praat. Miscommunicatie is soms dus een gevolg van het niet begrijpen waar de ander het over heeft, gevold door een interpretatie en een terugkoppeling over dat wat de ander denkt begrepen te hebben Hoewel het misschien wat technisch overkomt, weet je ongetwijfeld wanneer iemand iets tegen jou zei, en jij een reactie gaf waar de ander heftig op reageerde; niet om de inhoud, maar om de context of de vorm van je boodschap (met alle eerder genoemde gevolgen van dien). Zeker wanneer stress of onrust al aanwezig is, dan is miscommunicatie een roofdier dat op de loer ligt, wachtend op het uitstekende moment om aan te vallen en van het contact een bloederige rotzooi van te maken. Gelukkig kun je dit snel en effectief oplossen. , en wel door te investeren in je contact met de ander. De ander eerst volledig begrijpen in zijn boodschap zorgt voor verduidelijking in wat je gesprekspartner precies wil overbrengen. Ook al vindt er internet miscommunicatie plaats – hij zegt niet wat hij bedoelt – door te investeren in je contact met anderen, stel je jezelf in staat om de ander beter te begrijpen. Begrijp je precies wat de ander bedoelt, dan kun je verder gaan met je gesprek door jouw boodschap aan de ander over te brengen. Ik geef je twee tips hoe je de ander beter kunt begrijpen. De eerste tip is de WIN methode. WIN is een acroniem voor de drie stappen die je zet om de ander beter te begrijpen.
  1. Waarnemen Wat neem je waar met je zintuigen? Welke woorden hoor je de ander zeggen, wat is de toon? Welke gebaren maakt iemand terwijl de woorden gezegd worden?
  2. Interpreteren Op basis van wat de ander zegt en doet (haar communicatie), filter je altijd dat wat belangrijk voor je is. Misschien hebben bepaalde woorden of gebaren een bepaalde associatie voor je; deze associatie wordt ook wel interpretatie genoemd.
  3. Navragen In mijn ervaring is een interpretatie zeden juist. Dat wat de ander zegt of bedoelt is niet altijd dat wat jij denkt te horen, en dus doe je er goed aan om te dubbel checken of dat wat je hebt geïnterpreteerd ook wel klopt. In vakjargon heeft dit kalibreren; ik noem het navragen; checken of dat wat je denkt ook overeenkomt met dat wat de ander bedoelt.
Onlangs gaf ik een webinar over communicatie, in aanloop naar mijn training Communicate 2 Connect. En het is in dit webinar waar je de tweede methodiek ook vindt. Nu denk je misschien: “He, wat flauw.” Maar bedenk: mijn reden om je naar dit webinar te verwijzen is om dit artikel niet kilometerslang te maken, alsook om je daarnaast nog meer waardevolle informatie te geven; meer dan ik op dit moment in dit artikel kwijt kan. Klik hier om direct naar de opname van het webinar te gaan. Ik hoop dat je begrip hebt voor mijn keuze. Het past immers goed bij dit artikel. Ik kan je in ieder geval vertellen dat toen ik deze ene techniek toepaste tijdens mijn vakantie, mijn contact met mijn vriendin, alsook mijn humeur een stuk beter werd. Minder stress, minder zorgen en vooral meer soepele communicatie en contact. En zeg nou zelf, dat is toch wat we allemaal willen? Op jouw succes, Robert   PS: Wil je dit artikel alsjeblieft met anderen delen door op één van de knoppen hieronder te klikken PPS: bekijk het webinar helemaal, want aan het einde geef ik je nog een mooi cadeau! Hier is nogmaals de link.

Tags


Lees dit ook 

De Empatische Leider In De Corporate Wereld

Heb je je ooit afgevraagd waarom sommige leiders opvallen, terwijl anderen onopgemerkt blijven? Leiderschap in de moderne bedrijfswereld gaat verder dan het dragen van de titel; het vereist een unieke combinatie van vaardigheden, inzicht en empathie. Laten we dieper ingaan op wat effectief leiderschap in de zakelijke arena echt betekent.Het DNA van LeiderschapLeiderschap is geen

Read More

Kom Los van het Vastzitten

De zomer nadert langzaam maar zeker zijn einde. Met de tweede helft van het jaar om de hoek begint voor velen de terugkeer naar werk, regelmaat en structuur. Maar is dat waarnaar je terugkeert ook wel echt dat wat je gelukkig maakt? Ondanks de afleiding van de zomer leven we nog steeds in roerige tijden. Tel

Read More

Hoe Overkom Je Een Trauma?

Wanneer je ooit een traumatische ervaring hebt meegemaakt, dan blijven de herinneringen en de daaraan gekoppelde emoties op onderbewust niveau actief. Zonder erbij stil te staan neem je je reactie op dat trauma met je mee en loop je als het ware door een onzichtbaar mijnenveld van je mind, wachtend tot je een keer een

Read More

Robert

Over de auteur

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

Meld je aan voor de nieuwwbrief