Angst Aanpakken - Hoe Doe Je Dat? - Robert van der Wolk
1

Angst Aanpakken – Hoe Doe Je Dat?

 

False Evidence Appearing Real. Dat is de acroniem voor FEAR, oftewel angst. Vanuit aannames, interpretaties en overtuigingen worden scenario’s geschetst waarin the worst case uitvergroot wordt en recht voor je komt te staan.

De angst, dat nu steeds specifiekere vormen aanneemt, omringt je gedachten als een wolk waarin je besluitvaardigheid beïnvloed wordt en de kans op inactie met de minuut toeneemt. Vragen die je jezelf stelt en je doen focussen op deze worst case scenario’s zorgen ervoor dat datgene waar je bang voor bent enkel in omvang toeneemt, als een groeiende ballon in de vorm van een enge clown

In een vorig artikel heb ik uitgelegd wat de boodschap van angst is. Het is een actiesignaal, zoals alle andere emoties die we vaak bestempelen als negatieve emoties, dat aanstuurt op actie om de situatie te veranderen.

In veel gevallen proberen we die angst de kop in te drukken door hem te negeren, te rationaliseren (we noemen het dan ‘een stuk angst’, waarmee het een object wordt in plaats van een emotie) of het te beargumenteren met drogredenen – een innerlijk conflict dat heel lang kan blijven doorsudderen.

Angst mag dan de spreekwoordelijke slechte raadgever zijn; het is wel een uiterst effectieve informant. Het verschaft de juiste informatie op het juiste moment, verschijnt enkel en alleen wanneer dat nodig is en vraagt nooit meer dan een luisterend oor en de bereidheid om stappen te nemen als vergoeding voor de informatie die hij verschaft.

En dat is waar de meeste mensen afhaken. In sommige gevallen doen we ons uiterste best om die angst te overstemmen door te roepen dat we angstloos zouden moeten leven.

Ik weet niet of dat zo’n goed idee is; geblinddoekt een druk kruispunt oversteken terwijl je op één been hinkelt en vier ballen jongleert klinkt leuk in theorie, maar ik zou toch blij zijn met de angst die ik zou voelen als ik dit zou moeten doen. Het is een waarschuwing voor wat er onder deze omstandigheden mis zou kunnen gaan, en dat zijn er nogal wat.

Angst is dus een overlevingssignaal. Het is onderdeel van het natuurlijke waarschuwingssystem dat ingebouwd is om te overleven. Dit systeem zit al vanaf het begin van de mensheid in ons, en zal nog lang met ons blijven. Want ook in de moderne betonnen jungle heeft angst zijn plek verdiend.

Maar dat betekent niet dat we ons door die angst zouden moeten laten stoppen als het gaat om het verwezenlijken van zaken die we graag gerealiseerd zouden willen hebben.

Denk aan een liefdevolle relatie, die ene vacature waar je graag op zou willen solliciteren, dat sterke en strakkere lijf waarin we graag zouden willen leven. In de meeste gevallen is het angst dat ons ervan weerhoudt om de stappen te nemen die leiden tot het gewenste resultaat.

Een simpele en effectieve aanpak om toch door te kunnen zetten in zo’n situatie is door jezelf de vraag te stellen ‘Wat zou ik doen als ik deze angst niet had?’ – wat zou je dan doen? Welke stappen zou je dan nemen? Het antwoord op deze eerste vraag wijst je de richting waarin je je koers kan zetten om bij je bestemming te komen.

Ik hoor je denken, ‘zo simpel kan het toch niet zijn?’ Dit is je ratio die naar redenen zoekt om niet in beweging te komen in de richting van de angst, die overigens door dezelfde mind vertaald werd in woorden, gedachten en overtuigingen.

Albert Einstein zei ooit, dat men een probleem niet met dezelfde mindset kan oplossen als waar het ’t probleem mee gecreëerd heeft. Wat hij hiermee bedoelde, en hoe dit in dit verhaal past, is dat je mind gebouwd is om je te beschermen, en soms tot extreme lengtes zal gaan om die ‘bescherming’ te waarborgen, zelfs als dat in je nadeel zou kunnen werken. De angst die je ervaart, voor succes, om te falen, afgewezen of gekwetst te worden, of wat voor andere angst ook, is bedoeld om juist in beweging te komen en actie te nemen, bij voorkeur in de richting van je doel.

Blijf niet vastzitten in de gedachte van de angst. Daarmee los je het probleem niet op. Neem actie, creëer een andere mindset, zet jezelf in een andere energie of staat van zijn.

Ben je op zoek naar meer geluk – durf dan het risico te nemen om door een periode van ongeluk heen te gaan. Verlang je naar een liefdevolle relatie, durf jezelf dan open te stellen om ‘nee’ op je verzoek te krijgen.

Ik heb ooit een keer iemand vijf keer uit gevraaagd en telkens zei ze ‘nee’. Hoewel het met haar nooit tot een relatie is gekomen, durfde ik, ook na de vijfde keer, toch mezelf weer open te stellen om iemand tot wie ik me aangetrokken voelde uit te vragen.

Oplossingen hoeven niet complex te zijn. En met deze ene vraag stuur je de gedachten van je mind in de richting van de oplossing, weg van het probleem, en niet andersom.

Angst behoort tot het pakket van emoties, en het is maar goed dat we deze emotie hebben. Het heeft er vaak genoeg voor gezorgd dat je in leven bent gebleven (denk bijvoorbeeld aan bijna-botsingen op de fiets of in de auto). Maar laat het je nooit weerhouden om je dromen te realiseren. Onderzoek goed waar de balans van angst ligt – tussen dat wat je helpt en dat wat je tegenhoudt.

Op jouw succes,

Robert

Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is internationaal spreker, trainer en life-coach. Met diverse boeken, eBooks en honderden artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdfaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

  • Lars schreef:

    Hee Robert,

    Goed en mooi beschreven, ik denk dat je kunt zeggen dat alleen Actie de angst kan doen wegnemen.

    Bedankt! 🙂

     
  • >