10 Tips Voor Een Gelukkiger Leven - Robert van der Wolk
2

10 Tips Voor Een Gelukkiger Leven

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Een moment in het leven waarop je je afvraagt of het allemaal nog wel zin heeft. Een moment waarin je denkt ‘Gaat het ooit nog voorbij, en zo ja, wanneer dan?’ Moeilijke momenten zijn onvermijdelijk, en de beste vraag die je jezelf kunt stellen is: ‘Wat kan ik er nu aan doen om te zorgen dat ik van dit ongelukkige gevoel afkom?’

Hoewel we ieder op onze eigen manier in het leven staan, kunnen we het over één punt denk ik wel eens zijn: er is geen mens op aarde dat altijd gelukkig is en stralend door het leven loopt alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Zoals één van mijn grote inspirators ooit op mooie wijze zei: “Motivatie is net als douchen. Ik beveel het dagelijks aan” (Zig Ziglar). Hetzelfde geldt in essentie voor je gelukkig voelen.

In de huidige wereld is het gemakkelijk (en verleidelijk) om het echte geluksgevoel te verwarren met materialistisch geluksgevoel. Ik ben daar vaak genoeg ingetrapt, zeker toen ik nog jong was. In de jaren ’90 kwam de Nintendo Gameboy voor het eerst op de markt en mijn broer, bijna drie jaar ouder dan ik, kreeg voor zijn verjaardag na heel lang zeuren, smeken en vragen – is het je ooit opgevallen hoe kinderen eignelijk zelden met een ‘nee’ genoegen nemen? – dan toch eindelijk zo’n ding. De euforie was natuurlijk groot. Maar zoals het wel vaker gaat bij broers en zussen die iets hebben wat jij niet hebt: ik moest en zou dat ook hebben.

Weken, zelfs maanden heb ik dezelfde technieken op mijn ouders toegepast om ze zover te krijgen voor mij ook zo’n spelcomputer aan te schaffen. Ik beweerde dat ik niets anders hoefde dan dat, dat ik klusjes zou doen tot ik het huis uit ging, elke dag mijn groenten zou opeten en nooit meer kattekwaad zou uithalen. Het was voor mij in die tijd het enige waarvan ik werkelijk dacht dat ik er waarlijk gelukkig van zou worden.  En toen kwam de grote dag…

Op mijn eerstvolgende verjaardag kreeg ik inderdaad een Gameboy. Euforisch, net als mijn broer destijds, was ik. Mijn dag kon niet meer stuk!Maar zoals met alle cadeaus waar je zo graag naar verlangt: wanneer je het eenmaal in bezit hebt, dan gaat het speciale al snel er af. Ik denk dat ik binnen een maand of twee uitgekeken was op mijn ‘speciale’ ik-wil-niets-liever-in-de-wereld-dan-een-Gameboy’.

Wanneer je je doel bereikt hebt, dan is het victoriegevoel tijdelijk. Dat geldt voor kleine doelen, maar ook voor grotere. Natuurlijk blijf ik je wel aanraden om doelen te blijven stellen, en door te zetten op momenten waarop je het moeilijk hebt; een doel zet je om je grenzen te verleggen, om meer uit het leven te halen, om uit je comfortzone te stappen. Maar verwar je einddoel nooit met de belofte dat je er gelukkig van wordt.

Het echte gelukgevoel komt niet van buitenaf, maar activeer je binnen in jezelf. Want op het moment dat ik merk dat ik ongelukkig ben – over wat dan ook – dan ben ik degene die de touwtjes in handen heeft om actie te ondernemen en de situatie te veranderen.

Lange tijd heb ik gedacht dat mijn geluk afhing van anderen. Zij moesten ervoor zorgen dat ik me gelukkig voelde. Of het nu mijn ouders waren of mijn leraren op school, of zelfs mijn vriendin; ik hield mezelf voor dat zij ervoor konden zorgen dat ik gelukkig was, en niet ik. Maar laten we wel wezen: het is eigenlijk toch veel te makkelijk om anderen de schuld te geven van jouw ongelukkigheid. Dat maakt je tot een slachtoffer. En zeg nou zelf, wie wil er nu een slachtoffer zijn?

Door het heft in eigen handen te nemen creëer je al veel meer momentum om jezelf gelukkiger te maken. De bereidheid om te veranderen is een enorme stap in de goede richting. En om je nog wat verder op weg te helpen heb ik hieronder tien gemakkelijke acties gezet die ertoe kunnen bijdragen om meer geluk in je leven te ervaren.

1. Schrijf op wat je blij maakt
Wanneer je op papier zet wat je blij maakt of heeft gemaakt, dan zul je wellicht merken dat er een glimlach op je gezicht komt. Herinneringen van fijne en mooie momenten werken als een hefboomeffect op je gemoedstoestand en hoe vaker je je dit ritueel doet, hoe groter het gevoel van geluk er van binnen zal zijn.

2. Lach
Glimlachen wekt endorfine op in je brein. Ook wanneer je merkt dat je helemaal geen zin hebt om te glimlachen, dan werkt het optrekken van je mondhoeken toch als een trigger voor een verbeterde gemoedstoestand. Het glimlachen zelf kun je natuurlij kook altijd nog uitbreiden tot hardop lachen. En wanneer dit gebeurt, dan is het onmogelijk om je nog miserabel te voelen. Bovendien werkt lachen ontzettend aanstekelijk.

3. Bedenk eens wat er allemaal goed is aan jou leven
Hoewel ik niet een groot voorstander ben van vergelijking van mijn eigen leven met dat van anderen, ben ik wel van mening dat wanneer je even stilstaat bij hoe goed je het hebt, hier in Nederland, vergeleken met anderen die het zwarder te verduren hebben elders in de wereld, je niet alleen een gevoel van dankbaarheid oproept, maar ook een gevoel van geluk teweegbrengt. Ik heb alle basisbehoeftes die ik nodig heb, en daarbovenop ook nog eens het geluk van goede vriendschappen, geld, werk, ruimte, vrije tijd, ontspanning en nagenoeg alle luxe die ik me kan veroorloven. Het leven is toch eigenlijk echt heel mooi, vind je niet?

4. Schrijf op waar je goed in bent
Erken je kwaliteiten. Misschien vind je het niet gemakkelijk om je wkaiteiten te vinden, maar geloof me, je hebt ze echt! Je hoeft jezelf niet te vergelijken met anderen (tenzij het je een prettig gevoel oplevert), maar neem serieus een wat tijd om naar jouw eigen leven te kijken. Vaak vind je je kwaliteiten en talenten in dingen die je leuk vindt om te doen en je gemakkelijk afgaan.

5. Noem 5 mensen die iets goeds over je gezegd hebben
Tegenwoordig hebben we bijna allemaal ‘n Facebook, Twitter, LinkedIn account. En het lijkt soms wel de kunst om zoveel mogelijk mensen in je netwerk te krijgen. Dat netwerk kun je natuurlijk aanboren om ze te vragen iets positiefs over jou te schrijven (op LinkedIn heet dit recommendations). Wil je tochliever een feel-good-boost van een vriend die dichterbij staat, overwin dan je angst en vraag het hem of haar op de man af. Geloof me, ze zullen er allerminst raar van opkijken. That’s what friends are for, right?

6. Vergroot je zelfliefde
De kans is groot dat de reden waarom je niet zo lekker in je vel zit te maken heeft met (het gebrek aan) liefde voor jezelf. Erken jezelf voor wie je bent: een winnaar! Je bent hier toch? Dat betekent dat je destijds de race naar de eicel met glans gewonnen hebt. Durf eens een kijkje in de spiegel te nemen en tegen die mooie ogen die je aankijken te zeggen “Ik hou van je”. Oefen dit op regelmatige basis en je zult niet alleen merken dat het je makkelijker afgaat, maar ook dat er een moment komt waarop jij niets meer hoeft te zeggen en je die bijzondere woorden van je spiegelbeeld zult ontvangen. Of je begint met gefluister in de badkamer of een overtuigende kreet midden in de woonkamer, de keus is aan jou. Bedenk wel dat hoe meer kracht je er instopt, hoe meer je beloond zult worden voor je inspanningen.

7. Dans
Vicky Baum zei ooi “There are short-cuts to happiness, and dancing is one of them.” Ze had absoluut gelijk. Op het moment dat je je lijf in beweging brengt activeer je al je innerlijke delen om zich te concentreren op de beweging. Zelftwijfel, depressiviteit en angst verlamt en schakelt alle beweging uit. Wanneer je danst of beweegt is het onmogelijk om tegelijkertijd in een negatieve spiraal te zitten. Je doorbreekt de vicieuze cirkel, maakt endorfine aan (lichaamseigen feel good drugs) en je bent ook nog een bezig met het verbranden van calorieën. Misschien voel het raar om te beginnen met dansen, zeker als je dat niet gewend bent, met net als met zoveel rituelen en gewoontes; gun het tijd en oefen veel en het zal je verbaasd doen staan hoeveel het je helpt. Dit is de nummer 1 feel good actie die ik je kan aanbevelen.

8. Doe iets voor een ander
Een tijdje geleden stond ik in de supermarkt in de rij voor de kassa toen het stelletje voor mij erachter kwam dat zij niet genoeg geld hadden om hun boodschappen te betalen. Terwijl zij overlegden welke producten zij niet mee naar huis konden nemen vroeg ik de caissière wat het te betalen bedrag was. Voor ze het goed en wel in de gaten hadden had ik hun boodschappen afgerekend en wenste ik het met stomheid geslagen stelletje een heerlijke dag. Niet alleen tover je een glimlach op het gezicht van de ander en krijg je dankbaarheid ervoor terug, een actie voor een ander geeft jezelf een enorme boost. Geweldig om te doen! En bedenk: het gaat niet om de omvang, maar om de oprechtheid een ander te kunnen helpen.

9. Zing
Net als dansen is zingen een activering van je lijf (in dit geval je stembanden, dat doorresoneert via je middenrif tot zelfs je tenen) waarbij emotie en endorfine vrij komen die je in een betere stemming helpen. De kunst is om natuurlijk wel de best passende muziek of liefdjes uit te zoeken waar je een goed gevoel bij ervaart. Een nummer wat denk ik bij iedereen iets positiefs en optimistisch losmaakt vindt  je hier.

10. Vergeef jezelf
Hoewel ik deze laatste tip enigszins vaag vind in zijn betekenis, wilde ik hem je toch meegeven. We dragen allemaal herinneringen mee uit ons verleden. Ervaringen van momenten die we koesteren en die al dan niet een prominente plek gekregen hebben in ons hart en leven. De meerderheid van die herinneringen zijn (hoop ik) sterke positieve ankers; een stapeling van fijne gevoelens en emoties die loskomen bij de gedachte eraan.

Maar we dragen ook negatieve ankers. Ervaringen uit het verleden die je herinneren aan een moment waarin je wel wat hulp kon gebruiken of waarin je de situatie anders kon laten ontvouwen. Of het nu om een ervaring gaat waarin jij de ‘boosdoener’ was en de ander het slachtoffer, of jij het slachtoffer en een ander de boosdoener; het gevoel wat je vanaf dat moment gekoppeld hebt aan de ervaring zit diepgeworteld in je systeem, en het bepaalt zonder dat je er erg in hebt voor een groot deel hoe je in het leven staat.

Bedenk je eens hoe groot de impact is als je beseft dat je niet één, maar waarschijnlijk meerdere van dit soort negatieve ankers hebt. Het gewicht van de emoties die je met je meedraagt kan een ingrijpende impact hebben op de manier waarop je in het leven staat. Of je nu pijn, schuld of angst voelt, of depressie, boosheid of een andere emotie die hiertoe behoort – het blijven meedragen van deze gevoelens over een lange tijd (soms wel jaren) kan een flinke domper zijn of de mate van gelukkigheid in je leven.

Vergeef jezelf voor de pijn die ontstaan is destijds. De situatie zoals hij toen was kun je niet meer veranderen. Maar wat je wel kunt veranderen is de manier waarop je er naar kijkt en bepaalt hoeveel invloed hij nu nog mag hebben op je functioneren vandaag. Natuurlijk begrijp ik dat de ene situatie de andere niet is, en dat er verschillen zijn in de omvang van de impact van de ervaring. De voornaamste overeenkomst echter zit ‘m in de keuze die je maakt hoeveel het je nog mag beïnvloeden. Loslaten van de oude gevoelens en lief zijn voor jezelf zal een enorme verandering teweeg brengen. Zie het als een gewicht dat je al die jaren op je rug hebt gedragen, en dat je nu een plek mag geven en achter mag laten. Het leven is zoveel mooier als je er lichtvoetiger door kunt dartelen.

Hoewel ik geloof dat we allemaal de hulpbronnen hebben om om elke uitdaging aan te pakken, kan een beetje hulp in de vorm van een coach je ontzettend op weg helpen. Ben je geïnteresseerd om met een coach de stap naar je gelukkiger leven te nemen, dan is dit wellicht wat voor je: samen met mij pakken we in 4 weken je grootste uitdagingen aan. En of je nu wekelijks, tweewekelijks of vaker mijn hulp kunt gebruiken, je betaalt slechts één gefixeerde prijs. Stuur me een email of bel me voor meer informatie.

We hebben allemaal onze struggles, grote en kleine. En we hebben ook allemaal recht op een gelukkig leven. Dat hangt niet af van het inkomen dat we vedienen of de politieke partij waar we op stemmen. Gelukkig zijn is een fundament dat voor elk mens geldt. Het is alleen wel aan onszelf dat geluk toe te laten en te omarmen.

Op ons geluk,

Robert

 


Je mening telt
Deel dit artikel
Robert
 

Robert van der Wolk is internationaal spreker, trainer en life-coach. Met diverse boeken, eBooks en honderden artikels helpt hij mensen met een fysieke uitdaging om een onbegrensd leven te creëren. Met een lange geschiedenis aan fysieke beperkingen, waaronder Diabetes, nierfalen en extreme slechtziendheid weet Robert als geen ander hoe het is om met een fysieke uitdfaging te leven, waar grenzen verlegd kunnen worden en welke tools er nodig zijn om toch in een ultieme vrijheid te leven.

  • Marilyn schreef:

    Mooie richtlijnen! Het een is makkelijker te realiseren dan het ander, maar hoe harder je er soms voor werkt hoe bevredigender het bereikte doel! Xx

     
  • Robert schreef:

    Er zit zeker verschil in omvang, en elk heeft zo zijn effect op korte of langere termijn. Zo vind ik dansen eerder een goede directe aanpak wanneer je bijvoorbeeld een snauw hebt gekregen. Daarentegen kan het vergroten van je zelfliefde of jezelf vergeven op lange termijn heel veel goeds doen. Het traject kan daarin zeker langer zijn, maar zoals je zegt, de ‘winst’ is dan ook een stuk groter.

     
  • >