Waarom Klagende Medewerkers Goed Zijn Voor Managers

Haal Meer Uit Je Carrière en Groei Je Business

0  comments

Wil je weten wat er gaande is op je eigen afdeling? Luister dan naar je medewerkers met een open mind. Wil je dat ze je respecteren alsook aardig vinden? Laat hen dan praten over hun problemen, zorgen en angsten. Wil je dat iemand open kaart met je speelt? Luister dan naar wat hij je te zeggen heeft. Aandachtig en zorgvuldig luisteren is één van de grootste complimenten die je iemand kunt geven. Wanneer je de stille vaardigheid van het luisteren onder de knie hebt,  dan levert dat je vier grote voordelen op.
  1. Je leert iedere medewerker beter kennen en begrijpen;
  2. Je medewerkers zullen je tof(fer) vinden, ook al zit je in het management;
  3. Wanneer je luistert naar je medewerkers, dan weten ze dat je werkelijk geïnteresseerd ben in ze;
  4. Je komt er achter wat je medewerkers werkelijk willen wanneer je naar ze luistert.
Misschien denk je wel dat je niet hoeft te luisteren naar het geklaag van je medewerkers. Je hebt het al druk genoeg met je eigen problemen; kosten reduceren, quota’s en deadlines halen, productie of productiviteit vergroten, meetings bijwonen, kwaliteit verhogen. Om die reden zeg je ook dat er de afdeling HR is, met hun arbeidsadviseurs, counselors en deskundigen. Helaas kan ik het hierin niet met je eens zijn. Luisteren naar de klachten van je medewerker is één van de meest belangrijke verantwoordelijkheden die elke supervisor of manager heeft. Degene die het dichtst bij het probleem staat, buiten de medewerker, is de supervisor of de manager, en hij zou met een bevredigend antwoord mogen komen. Als je wilt weten wat er gaande is op in het bedrijf, op je afdeling, en met je medewerkers, stel dan vragen, vragen en nog meer vragen. Domineer het gesprek nooit, maar dan ook echt nooit, als je wil weten wat je mensen over een bepaald onderwerp denken en vinden. Om je met deze techniek verder op weg te helpen, geef ik je hieronder een checklist van zes stappen die je af kun strepen om de vragen te stellen die je accurate antwoorden opleveren. 1. Vraag met een doel. Je vragen moeten een met een reden gesteld worden. Eén vraag kun je gebruiken om een belangrijk punt te onderstrepen, een andere om een gedachte te stimuleren en weer een andere om interesse op te wekken en je medewerkers alerter te maken. Wanneer je vraagt ‘Zijn er nog verdere vragen?’, dan geef je daarmee je medewerkers de kans om onbeantwoorde vragen te stellen, hun meningen te delen en onduidelijkheden te verhelderen. 2. Iedereen moet je vragen kunnen snappen Stel je vragen in termen en bewoordingen die elke medewerker van je begrijpt. Je luisteraar moet exact begrijpen wat je met je woorden wilt overbrengen. Als je vraag een andere vraag creëert in de mind van je luisteraar, dan is dat is dat nog erger dan waardeloos. Niet alleen schep je chaos, maar , maar het maakt datgene wat je van je medewerker vraagt nog onduidelijker. “Vertel me alsjeblieft precies wat je wilt dat ik doe” is een vraag die telkens maar blijft terugkomen vanuit medewerkers naar hun supervisors. 3. Benadruk één punt per keer met je vraag Vermijd het stellen van twee vragen in één, of het stellen van extra vragen na je gestelde vraag. Houdt je vraag beperkt tot één topic, zodat het duidelijk is voor je luisteraar waar je graag antwoord op wilt. Stel eventueel een verdiepende, controlerende of aan het onderwerp gerelateerde vraag nadat je een antwoord hebt gekregen, maar vermijd meerdere vragen in één vraag te verpakken. 4. Vraag om een concreet antwoor Een goede vraag vraagt om een concreet antwoord. Laat je niet door je medewerkers aftroeven, zodat ze met een vaag en onspecifiek antwoord komen dat je eigenlijk niets vertelt. Stel vragen waarbij een specifiek en concreet antwoord is vereist, en geef niet op totdat je de informatie die je nodig hebt ook hebt gekregen. 5. Een goede vraag ontmoedigt raden Formuleer je zinnen nooit op een manier dat je luisteraar het antwoord kan raden en je kan voorzien van een antwoord. Hun antwoorden moeten gebaseerd zijn op informatie en feiten, en niet op verbeelding en idealen. Er zullen tijden zijn waarin je iemand om zijn oprechte mening vraagt. Maar subjectief denken moet gebaseerd zijn op objectieve feiten. 6. De beste vraag vraagt altijd ‘Waarom?’ De ‘waarom’ kan ofwel uitgesproken zijn of geïmpliceerd, maar het zou er eigenlijk altijd moeten zijn. Te veel managers nemen genoegen met een ‘ja’ of ‘nee’, zelfs als dat antwoord ze helemaal niets vertelt. Als iemand ‘ja’ zegt, vraag hem dan waarom. En als hij ‘nee’ zegt, vraag hem dan ook waarom. Dit simpele woordje is één van de meest waardevolle woorden die je de meest accurate informatie kan geven en die je helpen in wat er werkelijk in je bedrijf gebeurt. Wees altijd degene die de eerste stap zet; laat je medewerkers weten dat je bereid bent om naar ze te luisteren. Doe je dat niet, dan zul je ook niet achterhalen wat er in je organisatie gebeurt. Er is geen betere manier om het moraal te winnen en het respect van je medewerkers te verdienen, dan door werkelijk te luisteren naar hun g gezeur en geklaag. Goed luisteren naar iemands persoonlijke problemen laat zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in die persoon, dat je hem respecteert en dat je werkelijk van mening bent dat hij je iets waardevols te vertellen heeft. Onthoud dat een medewerker geenszins in staat is om goed te functioneren in zijn werk als hem iets dwars zit, of wanneer hij zich zorgen maakt over een persoonlijk probleem. Dus wanneer je je te drukbezet voelt om met iemand te praten, onthoud dan dit: bezwaar doet pijn. Aandacht heelt. Het is werkelijk zo simpel. Op jouw succes, Robert    

Tags

helderheid, luisteren, managementvragen, manager, medewerker, organisatievragen, probleem oplossen, respect, verduidelijking, vragen, vragen stellen


Lees dit ook 

De Empatische Leider In De Corporate Wereld

Heb je je ooit afgevraagd waarom sommige leiders opvallen, terwijl anderen onopgemerkt blijven? Leiderschap in de moderne bedrijfswereld gaat verder dan het dragen van de titel; het vereist een unieke combinatie van vaardigheden, inzicht en empathie. Laten we dieper ingaan op wat effectief leiderschap in de zakelijke arena echt betekent.Het DNA van LeiderschapLeiderschap is geen

Read More

Kom Los van het Vastzitten

De zomer nadert langzaam maar zeker zijn einde. Met de tweede helft van het jaar om de hoek begint voor velen de terugkeer naar werk, regelmaat en structuur. Maar is dat waarnaar je terugkeert ook wel echt dat wat je gelukkig maakt? Ondanks de afleiding van de zomer leven we nog steeds in roerige tijden. Tel

Read More

Hoe Overkom Je Een Trauma?

Wanneer je ooit een traumatische ervaring hebt meegemaakt, dan blijven de herinneringen en de daaraan gekoppelde emoties op onderbewust niveau actief. Zonder erbij stil te staan neem je je reactie op dat trauma met je mee en loop je als het ware door een onzichtbaar mijnenveld van je mind, wachtend tot je een keer een

Read More

Robert

Over de auteur

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

Robert van der Wolk werkt al meer dan 20 jaar als psychotherapeut, internationaal spreker, trainer en life-coach. Zijn werk heeft duizenden over de hele wereld geïnspireerd om het beste in zich naar boven te halen. Wil jij ook meer in je persoonlijke of professionele leven - boek dan nu een gratis strategiegesprek en start met de creatie van jouw onbegrensde leven.

Meld je aan voor de nieuwwbrief